HELP spingschoenen/ijzer probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

charissiej

HELP spingschoenen/ijzer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 21:49

Mijn paard is 3 weken terug op de Linge Hoeve geweest. Ze heeft een speciaal alluminium ijzer gekregen waar ze de eerste tijd mee moet lopen. (soort therapeutish beslag. Nog nooit (sinds mei heb ik haar) heeft ze haar ijzer eraf getrapt, maar in 1 week tijd nu al 2 keer tijdens het los gaan. Ik heb contact opgenomen met de Linge Hoeve en die zeiden mij springschoenen te gebruiken, maar natuurlijk had ze deze gewoon om,dit heeft ze overigens altijd wanneer ze los staat. Mijn paarden staan normaal gesproken minimaal 4 uur per dag buiten in de paddock maar ze zeiden doodleuk dat ik haar dan maar niet meer los mag zetten. Nu staat ze dus al 2 weken in haar stal, vriendjes staan buiten en paard is zeer depressief. Aan de longe doet ze helaas niet gek, enkel wat galloperen en met haar hoofdschudden, maar bokken zal ze niet doen. Ik zie dus nu een paard op stal die haar 'ei' niet kwijt kan, en die niet gelukkig is. Doordat het ijzer er nu al 2 x af is gegaan zijn de hoeven van mindere kwaliteit geworden, en ben ik bang dat het dalijk helemaal fout gaat.
Heeft iemand een oplossing zodat ik haar gewoon weer lekker 'paard' kan laten wezen? Ik hoorde namelijk iets van speciale springschoenen die aan de achterkant een stukje onder het ijzer doorlopen? Iemand hier ervaringen mee, en waar ik die kan kopen?

Het is dus geen optie om een andere hoefsmid te bellen, ze staat onder begeleiding van de Linge Hoeve. Ik hoop dat jullie mij en mijn paard kunnen helpen? Ze moet nog 4 maanden op deze ijzers staan, en als ik de Linge Hoeve moet geloven zal zij dus al die tijd niet meer los mogen... Maar nee, dit krijg ik niet over mijn hart!

x_Heidi

Re: HELP spingschoenen/ijzer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:52

Misschien kan je hoefschoenen aandoen? :)
Die gaan over de hele hoef, respect voor jou paard als ze dan nog die ijzers eraf krijgt *D

LindavHilten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:06

Wat voor springschoenen heb je omgehad? Mijn paard heeft een tijdje extra lange takken gehad aan haar voorijzers en mocht deze absoluut niet aftrappen, aangezien ze net hersteld was van een gebroken sesambeentje en dit risico liep opnieuw te breken bij zo'n kracht. Ik had dikke neopreen springschoenen die echt tot op de grond kwamen. Dat slijt wel snel, maar dat moet je er voor over hebben. Ben benieuwd of je eruit komt, hoop het wel, want een depri beestje is niks...

groetjes linda

chocky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:08

Mijn paard heeft ditzelfde probleem. Ik heb grote (XL) rubberen springschoenen over zijn achterijzers en dit gaat al 3 jaar erg goed! Geen enkel probleem met schuren etc.

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:12

Springschoenen van Kentaur of prestige, die zijn gevormd en aan de achterkant langer, draaien hierdoor ook niet. Ik gebruik ze ook (al jaren) en het helpt zeer zeker tegen het aftrappen. Gaan best een aardige tijd mee, maar niet heel goedkoop.

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:15

NB Ik zie als je springschoen prestige in de zoekfunctie gebruikt er iemand om ervaring hiermee vraagt, daar staat een plaatje bij. (vierde bericht bij harnachement)

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 07:25

Bedankkt voor de reacties. Ik heb nu dikke neopreen springschoenen maat L (ze heeft normaal maat M) maar die voorgevormde zou ik wel een keer willen proberen....Alleen is proberen eigenlijk niet het goede woord, ze mogen er echt niet meer af. Hoefschoenen zijn wellicht ook een optie, maar dat lijkt me niet echt fijn zitten.. Hebben jullie hier ervaringen mee?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:18

Denk dat hoefschoenen niet gaat lukken. Die zijn voor paarden zonder ijzers.
Ik gebruik ook altijd springschoenen in het land.
Maar er is ook iets wat je tegen de ballen van de hoef aanmaakt, zodat de ijzers er niet af kunnen.
Shoe secure of zoiets.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:21

Gevonden, het heet inderdaad shoesecure.nl
Afbeelding

Wel dure oplossing voor als het maar tijdelijk is, kosten 70 euro.
Maar dan kan je paardje wel lekker naar buiten.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 18:00

Dank je Nadita! Zo iets zocht ik dus,alleen heb ik nu geen stiftgaten, en kan haar niet nogmaals laten beslaan nu vanwege de kwaliteit van de hoef. Helaas is dit nu dus niks... prijs maakt me in principe niet heel veel uit, maar helaas kan ik deze oplossing nu niet gebruiken... Toch bedankt, maar mocht iemand nog wat weten, dan hoor ik het graag!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 18:18

charissiej schreef:
Dank je Nadita! Zo iets zocht ik dus,alleen heb ik nu geen stiftgaten, en kan haar niet nogmaals laten beslaan nu vanwege de kwaliteit van de hoef. Helaas is dit nu dus niks... prijs maakt me in principe niet heel veel uit, maar helaas kan ik deze oplossing nu niet gebruiken... Toch bedankt, maar mocht iemand nog wat weten, dan hoor ik het graag!

Oh jeetje, dat is balen. En erg vervelend dat je paard binnen moet blijven.
Heb ook zo'n akkefietje met mijn paard gehad, moest met boxrust. Die werd er levensgevaarlijk van....

maschke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:59

kavalkade heeft ook zo iets, mijn man is smid en gebruikt die dingen veel bij dit soort gevallen, heb je geen stiftgaten voor nodig. ik heb ze zelf ook al in gebruik. ze heten "SafetyBA" the heel-protector.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 20:06

Ik ga even googlen!Bedankt!

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 20:09

Ik heb even gegoogled maar zie geen webshop die ze verkoopt. Maar las in een ander topic van bokt dat ze ze bij van Rijs verkopen. Daar ga ik a.s. zaterdag heen, en dan ga ik het is even bekijken! Het lijkt me wel wat!