Pessoa bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Baileysdream

Pessoa bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 23:27

lieve medebokkers.
ik had een vraagje; wat vinden jullie van het pessoa bit?
rijden jullie er zelf mee?
vinden jullie het normaal dat mensen pessoa bitten gebruiken om hun paard naar beneden te werken richting loodlijn of dieper.. of gewoon als hulpmiddel om het paardje rustig te houden op buitenritten als ze te 'heet' worden.

maak er geen reltopic van aub :+

liefs!

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:39

Citaat:
vinden jullie het normaal dat mensen pessoa bitten gebruiken om hun paard naar beneden te werken richting loodlijn of dieper..

Nee, lijkt me een slechte manier om het te gebruiken, naar beneden rijden doe je niet met je handen.

Citaat:
of gewoon als hulpmiddel om het paardje rustig te houden op buitenritten als ze te 'heet' worden.

Als het dan met heel lichte hand gereden wordt, maar er af en toe even ietsjes sterker ingewerkt wordt mocht er echt even een rem nodig zijn en er wordt wel meteen weer ontspannen/losgelaten kan dit wel. Het lijkt me in elk geval beter dan dat iemand constant aan het bit gaat hangen of er een te strakke hulpteugel aanhangt, al moet je je ook afvragen of je dan naar buiten moet met je paard..
Maar ik denk dat als je een goed opgevoed paard hebt dat alleen soms iets te entousiast/heet wordt en je het goed gebruikt een pessoa prima kan op buitenrit. Maar dus wel in combinatie met een zachte hand.

Angela

Re: Pessoa bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:46

Ieder (normaal verkrijgbaar) bit kan in de juiste handen geen kwaad, dus ook een pessoabit kan een prima bit zijn. Helaas wordt het vaak gebruikt door ruiters die niet kundig genoeg zijn, en een tekort aan rijkunsten hiermee proberen te verdoezelen.

Jodi93

Re: Pessoa bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:00

ik heb er zelf mee gereden voor een haflinger die heel sterk was..

Als jij gewoon je hand rustig hanteerd is het een prima bit om te gebruiken ik zou het wel afraden als je 'hard' in je hand bent omdat je dan wel de mond van het paard kan beschadigen maar als je normaal omgaat met je hand en met het bit is hij prima te gebruiken

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:14

Ik gebruik het bit als ik parcourtjes spring.
Paard word er te heet van en valt ook niet meer met mn zit terug te rijden. Zonder een pessoabit wordt het gevaarlijk voor ons beiden. Dan zit ik liever 1x met een Pessoa bit in zn mond, dan dat ik ga hangen in zn mond met een normaal trensje.
Pessoabitten geven trouwens niet alleen druk in de mond, maar ook achter de oren van een paard.