sperriempje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daphnm

sperriempje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 21:00

waarom gebruik jij een sperriempje?
wat is het nut? je snoert zijn mond, zodat hij die niet meer open kan doen.
een neusriem alleen is toch al genoeg?!
sommige mensen trekken hem helemaal strak aan, en dan denk ik 'why?!'

waarom gebruik jij een sperriempje? en waarom helemaal strak?
Laatst bijgewerkt door Daphnm op 17-01-12 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Re: sperriempje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:01

Ook zonder neusriem is er prima te rijden, ik gebruik ze al jaren niet meer. Het geeft je een open blik of je handen en houding goed genoeg zijn!

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:03

Ik gebruik hem als ik met mijn paard les geef aan onervaren ruiters, zodat mijn paardje minder gestoord wordt in zijn mond. Hij gaat niet mega strak, maar wel zo dat het bit stil ligt in de mond als de hand van de ruiter niet zo stil is.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:40

PP --> HAR

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:41

Een sperriem zou er alleen voor moeten zorgen dat het bit rustiger in de mond ligt.
Dichtsnoeren is niet goed, maar gebeurd vaak genoeg.

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:29

Heel veel onwetendheid denk ik, mensen die ermee rijden zonder de achterliggende reden te weten.. En zoals al is aangegeven is er prima zonder te rijden :)

Edit: wat je ook veel hoort is voor de sier, dit vind ik helemaal bullshit..

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:49

ik heb een tijdje terug mijne sperriem inclusief de rest van mijn neusriem eraf gehaald. Zag het nut er niet echt van in. Moet er wel bij zeggen dat ik alleen recreatief met mijn haflinger rij. Ik vind dat ze nu een stuk ontspannender loopt. Heb opzich niks tegen een sperriempje, maar zie idd vaak dat mensen hem achterlijk strak heben zitten. Persoonlijk lijkt mij dit alleen maar irritant voor een paard.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:28

Caira schreef:
Ook zonder neusriem is er prima te rijden, ik gebruik ze al jaren niet meer. Het geeft je een open blik of je handen en houding goed genoeg zijn!

Hier precies hetzelfde, daarnaast is mijn paard rustiger in de mond zonder sperriem. Met sperriem zit hij alleen maar meer te klieren en het is al zo'n bit-kauwer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:30

Met een sperriem LIJKT het alsof je paard rustiger in de mond is en dat het bit beter ligt en dat een paard minder gestoord zou worden door het bit.

Het bit doet nog steeds evenveel pijn, alleen kan een paard nu niet meer kauwen of zijn mond opendoen, waardoor wij denken dat het probleem opgelost is.

net zoiets als het lampje van het oliepijl van je auto uitdraaien; het oliepijl is nog steeds te laag, maar je ziet het niet meer :)*. Probleem opgelost toch???

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:35

bij de dressuur doe ik de sperriem er alleen maar aan omdat het nu eenmaal aan m'n hoofstel zit en ik het mooier vind, dus hij zit heel los, krijg er nog 4 vingers bij tussen.

Wanneer ik galoptraining op de renbaan ga doen dan doe ik hem wel strakker, omdat m'n paard anders z'n tong over het bit gooit en er vandoor gaat. En dat is imo niet de bedoeling. Mijn paard trekt zelf totdat ze haar tong over het bit of meer teugel krijgt en dan gaat ze er als een idioot vandoor.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:37

petitparis schreef:
bij de dressuur doe ik de sperriem er alleen maar aan omdat het nu eenmaal aan m'n hoofstel zit en ik het mooier vind, dus hij zit heel los, krijg er nog 4 vingers bij tussen.

Wanneer ik galoptraining op de renbaan ga doen dan doe ik hem wel strakker, omdat m'n paard anders z'n tong over het bit gooit en er vandoor gaat. En dat is imo niet de bedoeling. Mijn paard trekt zelf totdat ze haar tong over het bit of meer teugel krijgt en dan gaat ze er als een idioot vandoor.

MIsschien moet je je eens afvragen waaróm je paard het tong over het bit gooit :)*
Dat wordt in dit filmpje uitgelegd

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:46

arabesk ik ken het filmpje. Het feit dat ik op wandeling en bij de dressuur zonder sperriem kan rijden is voor mij het bewijs dat het niet aan het bit ligt. zonder bit gaan we op de renbaan ook aan de kletter tenzij ik een one rein stop gebruik, maar zo komen we nergens. Los teugeltje gaat alleen is stap van zodra we gaan draven of galopperen wil mijn paard alleen versnellen, op zit reageert amper nog, want ze wil alleen maar hard. Leg jij me dan evenuit hoe ik haar moet tegen houden en een trage galop vragen?
Ik neem haar korter en zij gaat zelf op haar bit hangen tot ze haar tong er over krijgt. Als ikhaar teugel geef zijn we galanceerd. En ze mag op bepaald momenten absoluut niet hard. Ik nodig je uit om te komen proberen...

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 15:45

petitparis schreef:

ze doet haar tong over haar bit omdat het bit in zijn gehemelte snijdt!
en dan doen mensen als jij er een sperriempje bij.
Een dubbel gebroken bit werkt toch iets beter ;).
&& als ze er vandoor gaat, kan het zijn dat ze te weinig beweging heeft, en met dressuur hoeft het niet..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:52

uhm ik rij met een dubbelgebroken bit en ze wordt 6x/week gereden ;)
Dit zijn 3-4x rentrainingen. En als zij zonder dat ik de teugels aanneem ervandoor probeert te sneren tja wat moet ik dan doen, ze maar laten lopen en haar zin geven?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:55

Ik rijd altijd met een sperriem, mijn pony reageert er beter op dan zonder sperriem. Nee, tuurlijk snoer ik het niet aan en hij kan er nog wel mee eten, t is net of hij het gewoon een fijner gevoel vind.
Ik zie daar geen probleem niet van in.

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 17:44

vuurneon schreef:
Ik rijd altijd met een sperriem, mijn pony reageert er beter op dan zonder sperriem. Nee, tuurlijk snoer ik het niet aan en hij kan er nog wel mee eten, t is net of hij het gewoon een fijner gevoel vind.

nee, maar soms wordt die strak aangetrokken...

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 17:51

petitparis schreef:
uhm ik rij met een dubbelgebroken bit en ze wordt 6x/week gereden ;)
Dit zijn 3-4x rentrainingen. En als zij zonder dat ik de teugels aanneem ervandoor probeert te sneren tja wat moet ik dan doen, ze maar laten lopen en haar zin geven?

als die ervandoor gaat moet je 8jes rijden, zodat je pony van gallop verwisselt en dan vanzelf in draf gaat.
niet te kleine voltes, want dan kan hij zn kogels verdraaien en dat willen we niet!

je hoort ook wel eens dat de pony last heeft van rug fozoiets, maar ik denk idd dat hij gwn zn zin wil hebben als hij zn tong niet over zn bit krijgt.
misschien heeft ie dan daar heel erg last van??

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:41

paardengekD schreef:
vuurneon schreef:

nee, maar soms wordt die strak aangetrokken...

Tja dat is met alles toch zo? Te strak is nooit goed.
Dat niet iedereen dat keurig doet, is vervelend. maar ik vind daarmee een sperriem niet direct iets negatiefs hebben namelijk :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:30

paard wordt regelmatig volledig nagekeken en het maakt haar niets uit, op de renbaan wil ze gewoon hard en dit mag ze nu eenmaal niet. Ze leeft om te rennen, dit doet ze al zo lang ik haar heb. En met strakker bedoel ik normaal dus 2 vingers ipv 4

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:37

Arabesk schreef:
petitparis schreef:

MIsschien moet je je eens afvragen waaróm je paard het tong over het bit gooit :)*
Dat wordt in dit filmpje uitgelegd

Mijn pony doet dat soms ook, en die heeft een dubbel gebroken bit? :)