welke bitloze optoming is geschikt voor ons?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

welke bitloze optoming is geschikt voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 15:43

ik ben er steeds meer over aan het denken om (meer) bitloos te gaan rijden.
Momenteel rijd ik ze dressuurmatig op een dubbelgebroken trensbitje, en westernmatig op een billy allen D-trensje.
Buitenritten doen we vaak op de hackamore.

kwa bitloos hebben we al geprobeerd:
- touwhalster (ding draait overal rond, en geen goed stuur)
-side pull (redelijk leuk ding, echter heb ik er buiten in groep geen goede rem mee, en ook dressuurmatig is het dat niet)
-kaakgekruisd (paard snapte het niet)
-kingekruisd (idem als kaakgekruisd, slechte release)
-hackamore (werkt totnutoe het beste, zowel buiten als dressuurmatig, maar vind ik ietwat te scherp voor dressuurmatig)

Ik zoek dus een optoming voornamelijk om dressuurwerk mee te doen, dus waari k een constante aanleuning mee kan vragen, maar dat ietjes scherper is dan een gewone sidepull. ook wil ik dat als ik mijn linkerteugel opneem, ze links druk voelt, en bij rechterteugel rechts druk voelt.
Vandaag heb ik gereden met de hack, maar in plaats van aan de schaar, aan een van de kleinere gaatjes vastgemaakt, zo had ik een hele lichte heftboom (hack is uit biothane, uitgerust met een neusbontje en neopreen kettingbeschermertje, onder de biothane zit een rubber drukverdelertje (en daarop dus nog het neusbontje).
ik moet zeggen dat dit me heel erg goed beviel, stuurde net als met bit, was even licht en gevoelig als normaal.
voordeel hiervan is ook dat ik buiten gewoon de schaar erop kan zetten (buiten rij ik altijd met losse teugel, stuur op neckreining, MAAR ik heb wel 1000 kilo trekpaard onder me die héél erg sterk kan worden, en bij een erge paniekreactie (of in grote groepen als ze opgefokt wordt) kan ik ze op een gewone neusriem niet houden, met de hack heb ik geen probleem, die komt ook enkel in wanneer het echt nodig is)

Maar is het wel goed om te rijden op de hack op een van de kleinere ringetjes?
Afbeelding (het is deze hack, en teugel was aan het rond bolletje die naar beneden wijst gemaakt, dus niet aan de schaar

zijn er andere optomingen die ik door middel van simpel verklikken van de teugels kan van heel zacht naar scherp instellen?

Muppett

Re: welke bitloze optoming is geschikt voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:45

i.m.o. kan je wel bitloos rijden met een goede release als je een kingekruist hoofdstel gebruikt. Wel vet ik de riempjes altijd in met zonnebloemolie voor ik ga rijden, zodat de riempjes makkelijk teruggglijden.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:46

Wellicht iets als een marylot bloem? Die heeft een kleinere, en verstelbare hefboomfunctie dan een hackamore. Punt blijft wel dat het een hefboom is, dus niet geschikt voor constante aanleuning.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 15:48

Muppett schreef:
i.m.o. kan je wel bitloos rijden met een goede release als je een kingekruist hoofdstel gebruikt. Wel vet ik de riempjes altijd in met zonnebloemolie voor ik ga rijden, zodat de riempjes makkelijk teruggglijden.

kingekruist hebben we geprobeerd, echter is dat in haar maat ietwat moeilijker te vinden, en werkte het voor ons gewoon niet.
als ik met mijn linkerhand een ophouding geef, wil ik gewoon dat ze dat links voelt, en niet rechts.
Daardoor kregen we steeds misverstanden, en ging het rijden echt wel bagger.
dus ik wil eigenlijk echt een sidepullachtig systeem, maar met de mogelijkheid om de scherpte te bepalen ...

Marylot bloem heb ik ook zitten aan denken. is dat die variant waar er ook scharen aan kan bevestigd worden?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 22:47

niemand verder ervaring om de hack te gebruiken zoals ik laatste keer deed?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:51

Een hack is wel heel fijn om mee te rijden hoor :j
Maar zou er dan 1tje pakken met heel wat kleinere scharen, werkt minder scherp in maar je blijft wel dezelfde hackinwerking houden

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 23:02

VisibreTeam schreef:
Een hack is wel heel fijn om mee te rijden hoor :j
Maar zou er dan 1tje pakken met heel wat kleinere scharen, werkt minder scherp in maar je blijft wel dezelfde hackinwerking houden

dit zijn vrij korte scharen hoor.
deze week had ik de teugels trouwens niet op de scharen vast (voor contact te rijdne vind ik dit te scherp, de scharen wil ik gebruiken buiten op neckreining, en indien nodig als noodrem), maar waren vast door het ringetje vanboven (waar je de drie gaatjes hebt zeg maar, het gaatje die richting de schaar wijst), dus ik veronderstel veel minder hefboom?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:07

Daar kun je idd met minder hefboom mee rijden :)
Marylot met 8 rondjes is zegmaar die met de hack er aan, ook nog een optie misschien?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 12:57

die zoek ik eventjes op, bedankt!

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:08

Ik rij zelf het liefst met een Glucksrad. :j Wellicht iets voor jou?

Ik gebruik hem met een bontje onder de neusriem en een gel kinbeschermer.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:49

Een hack werkt veel te scherp in en is absoluut niet geschikt als je met constante aanleuning wilt rijden!

Waarom zou je een scherp hoofdstel willen? Je kunt je paard ook leren te reageren op subtielere signalen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 08:12

Dani_ schreef:
Een hack werkt veel te scherp in en is absoluut niet geschikt als je met constante aanleuning wilt rijden!

Waarom zou je een scherp hoofdstel willen? Je kunt je paard ook leren te reageren op subtielere signalen.

paard reageert op subtielere signalen, daarom dat ik ze dan ook niet op de scharen rij maar op een van de bolletjes, zodat de hefboom minimaal is.
echter wil ik buiten wél op de scharen rijden, daar rij ik voornl op losse teugel en neckreining, maar wil ik wel iets extras hebben voor het geval dat.
het is en blijft nog altijd 1000 kilo sterk paard, die soms toch onvoorspelbaar of onberekenbaar is.
het feit van een band opbouwen en dergelijke is mooi en leuk, en héb ik ook met mijn paard. maar ALS ze het in haar koppie haalt, is het toch fijn om eventjes wat meer te kunnen inkomen ...

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:50

Ik heb zelf niet veel verstand van bitloze optomingen e.d. maar een vriendin van mij rijd met dit als hackamore:
Afbeelding
Zij rijdt alleen buiten en dan met dubbele teugel, dus 1 aan het neusgedeelte als het ware en 1 aan de hefboom, normaal rijd ze op de bovenste teugel, maar als hij heel vervelend doet kan ze de onderste teugel erbij pakken.
Nogmaals, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik zag je topic en moest eraan denken, dus misschien heb je er wat aan :)

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:02

Ik denk dat de bloem hack de beste optoming voor jullie is. Deze werkt net iets minder scherp maar heeft wel een hefboomwerking. Wel moet je rekening houden dat je met een hack niet constante druk mag hebben op te teugels, dus ik zou voor het dressuurmatige werk gewoon met een bitje doen.
Ik begrijp helemaal dat je nog wel kan willen ingrijpen als je paard eens schrik of wat dan ook en zeker met een paard van 1000 kilo. Je moet natuurlijk ook om jezelf denken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 21:14

Mariekyy schreef:
Ik denk dat de bloem hack de beste optoming voor jullie is. Deze werkt net iets minder scherp maar heeft wel een hefboomwerking. Wel moet je rekening houden dat je met een hack niet constante druk mag hebben op te teugels, dus ik zou voor het dressuurmatige werk gewoon met een bitje doen.
Ik begrijp helemaal dat je nog wel kan willen ingrijpen als je paard eens schrik of wat dan ook en zeker met een paard van 1000 kilo. Je moet natuurlijk ook om jezelf denken.

wel, dat is mijn ding dus, ik zoek voornl een bitloze optoming voor het dressuurwerk, maar prefereer dat dit ongeveer dezelfde werking heeft als mijn huidige hack, alleen dan minder scherp. om het eenvoudiger te houden.
Voor buiten te rijden ben ik tevreden over mijn hack, maar vind dit dus te scherp voor dressuur

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:31

Duhelo schreef:
Mariekyy schreef:

wel, dat is mijn ding dus, ik zoek voornl een bitloze optoming voor het dressuurwerk, maar prefereer dat dit ongeveer dezelfde werking heeft als mijn huidige hack, alleen dan minder scherp. om het eenvoudiger te houden.
Voor buiten te rijden ben ik tevreden over mijn hack, maar vind dit dus te scherp voor dressuur

Tja ik weet veder niet een andere optoming die je nog niet hebt geprobeerd..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 19:35

Mariekyy schreef:
Duhelo schreef:

Tja ik weet veder niet een andere optoming die je nog niet hebt geprobeerd..

die bloemhack ziet er wel interessant uit. bestaat die ook met nog een extra ringetje? of heb je meer informatie over de verschillende manieren van bevestigen?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:58

Is dat niet die waarvan ik die foto heb geplaatst? Dat is volgens mij gewoon een bloemhack met een extra ring?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:05

ja, inderdaad, maar ik wil nog een ring :D

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:10

Ik rijd ook met bloemhack. ben er erg tevreden over. Het enige wat ik ermee had was dat de bijbehorende teugels met clipjes weleens loslieten. Heb er een andere bevestiging aangemaakt en nu gaat het echt super. Volgens mij hebben ze hem alleen niet met 2 extra ringen.

_Mary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:34

je moet eens bij Jossy Reynvoet kijken, overtuigd bitloos en bezig met academische rijkunst,
hij heeft een combinatie van een hackamore en een touwhalster / sidepull gemaakt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:48

_Mary schreef:
je moet eens bij Jossy Reynvoet kijken, overtuigd bitloos en bezig met academische rijkunst,
hij heeft een combinatie van een hackamore en een touwhalster / sidepull gemaakt.

oh, dat zou wel god zijn, zoek ik eens op, bedankt!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:50

Hoi TS,

Ik was gisteren op de Paardenbeurs Paard 2012, daar hadden ze een stand van F.R.A (Free Riding Articles). Daar stond een mevrouw bij, ook met allerlei spul, die goede info geeft. Ik zou dus eens contact opnemen met iemand van F.R.A
Groetjes

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:55

Ik zou goedhard gewoon eens mailen en vragen of ze de bloem ook kunnen maken met 2 extra ringen in plaats van 1. Ze maken veel zelf, dus misschien kunnen ze dat ook wel (bestellen/regelen/maken).

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:05

Ja, indd, want die foto van mij had ik ook van de site van goedhard gevonden