Probleem met zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Probleem met zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 09:26

Vorige week heb ik na lange tijd geen paard meer te hebben gehad toch weer een paard gekocht. (waar ik uiteraard heel blij mee ben :) )
Een zadel heb ik nog niet en mocht er daarom even 1 lenen, dit zadel leek heel goed te passen dus ik was even geholpen.
Toen hem zondag na het rijden afzadelde zag ik wel dat hij op 1 plek onder het zadel erg had gezweten maar daar zocht ik op dat moment niks achter.
Maar gisteren met poetsen merkte ik dat hij precies op die plekken heel gevoelig is dus het zadel pas toch niet zo goed als we dachten...
De pijnlijke plek zit aan weerszijde op zijn rug op de volgende plek: (bij het bruine stipje)
Afbeelding
Nu is mijn vraag:
Hoe kom ik aan een goed passend zadel?
Ik woon in omg. Gooi, weet iemand misschien iemand die bij je langs komt om zadels te passen?
En wat voor zadel kan ik het beste nemen voor een paard met een gevoelige rug?
In het verleden had ik een Isabella Werth met Cair systeem, zou dat een goed zadel zijn?
Heel graag raad, alle tips zijn welkom!

Anoniem

Re: Probleem met zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:14

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 16:45

Als ik ongeveer een budget heb van 300 euro heeft het dan zin om hem te bellen?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:49

Iemand die bij je langs komt: http://www.zadelhuis.nl zeer kundige vriendelijke zadelmaker, ik weet alleen niet of hij tweedehands levert.

Als je zelf vervoer hebt/kan regelen zou ik naar Country Mill gaan (Nijkerk). Zij hebben een hele grote voorraad aan tweedehands zadels!

splashie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:58

Flevo Horse Support in Zeewolde; zadelmakerij en zadelpasservice. Hebben er echt verstand van en leveren prima service! Ze verkopen Thorowgood en Kent & Masters. Dit zijn in Engeland gemaakt zadels voor een betaalbare prijs (€499 voor een Thorowgood). Zij komen ook in 't Gooi. Op hun website vind je meer informatie: flevohorsesupport.nl
Succes!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:01

ik raad je ook Country Mill in Nijkerk aan, Herman is een kundig man, en ze hebben veel tweedehands zadels liggen. Desondanks denk ik dan je met 300 euro nog steeds aan de krappe kant zit voor een goed zadel, maar goed, wie weet heeft ie iets liggen!

mknuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:03

voor dat bedrag kan je beter naar een goede tweedehands kijken van de duurdere merken.
wat zoek je?
en anders deheuvelhoeve.nl. heeft ook tweedehands zadelsen komt aan huis passen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:35

Arrabel schreef:
Als ik ongeveer een budget heb van 300 euro heeft het dan zin om hem te bellen?

Voor dat budget heb je sowieso niets fatsoenlijks in leer. Je kunt kijken voor een thorowgood, alleen ben je dan wel rond de 500 euro kwijt.
Maar goed een paard met rugpijn en daaruit voortvloeiende kreupelheden en het inschakelen van een dierenarts gaan dan wel meer kosten.

Conclusie: bezuinig nooit op een zadel! Ga vooral geen troep aanschaffen bij bijvoorbeeld de zadelmarkt en of andere vage zadelverkopers die goedkoop iets kunnen leveren. Ook tweedehands merkzadels kunnen scheef zijn gereden.

Ik hoop voor je paard dat je de goede keuze gaat maken.

Ook in dit geval is goedkoop duurkoop en dan zeker over de rug van je paard.

mknuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:40

tweedehands zadels van de betere merken kan je vaak voor 40 euro op je eigen paard laten aanpassen.
een nieuw zadel wat je moet inrijden zit trouwens altijd bagger. ben mijn nieuwe jaguar na een maand nog aan het inrijden.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:47

mknuvers schreef:
tweedehands zadels van de betere merken kan je vaak voor 40 euro op je eigen paard laten aanpassen.
een nieuw zadel wat je moet inrijden zit trouwens altijd bagger. ben mijn nieuwe jaguar na een maand nog aan het inrijden.

Dan is er echt iets niet goed. Een zadel hoort vanaf het begin goed te liggen en te zitten.

mknuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:49

nee zadel ligt perfect, maar leer is nog stug, duurt altijd ff, had het ook met mijn andere jaguar en mijn prestige.
ingereden zadels zitten gewoon lekkerder.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:52

Ik ben het ermee eens dat 300 euro wel een krap budget is. Dan kom je sowieso bij tweedehands zadels uit en daarmee is het altijd oppassen geblazen. Mijn advies is om nog even door te sparen zodat je een ruimere keus hebt en laat een zadelmaker komen om het zadel te passen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 09:07

kleinvosje schreef:
ik raad je ook Country Mill in Nijkerk aan, Herman is een kundig man, en ze hebben veel tweedehands zadels liggen. Desondanks denk ik dan je met 300 euro nog steeds aan de krappe kant zit voor een goed zadel, maar goed, wie weet heeft ie iets liggen!

Ik heb ze een email gestuurd! Dankjewel voor de tip!