DIY tips en trucs voor zadelpassen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

DIY tips en trucs voor zadelpassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 08:39

*ik wist niet waar ik dit neer moest zetten, hier of HAR :o *

de titel is niet helemaal volledig, maar ik kreeg het er niet op :P

do it yourself tips en trucs voor zadelpassen, controleren van pasvorm en ligging en het controleren van de bouw en vorm van je paard.

ik ben benieuwd of er meer bokkers zijn zoals ik die ( naast de zadelpasser natuurlijk) zelf handige tips en trucs hebben rondom zadelpasvorm.

ik weet bijvoorbeeld dat er een huis tuin en keuken variant op de impressionpad bestaat die redelijk makkelijk te maken moet zijn.
en heb ik ooit gehoord over iemand die krijtstof op de rug legde om te kijken of het zadel overal contact maakt.

zelf heb ik een flexicurve die ik veel gebruik. ik maak eens in de zoveel weken een overtrek van de rug ( achter de schouderbladen, diepste deel van de rug, iets voor de 18e rib en de bovenlijn) om zo een beetje te kunnen zien hoe de rug verandert en om er zo op tijd bij te zijn voor pas problemen. ik heb ooit een grote rol papieren tafelkleed bij de blokker gekocht dus ik heb grote vellen om haar zo volledig mogelijk te kunnen tekenen :P

natuurlijk is diy wel een risico en zodra je niet meer weet waar je mee bezig bent kan je beter een professional inschakelen.

hebben jullie zelf zulke handigheidjes die jullie gebruiken om de pasvorm te controleren?
of kennen jullie er een paar en wat vinden jullie er dan van?

zelf ben ik erg blij met mijn flexicurve, ik ben er inmiddels erg handig mee en ik kan vrij nauwkeurig de groei van mijn paard bijhouden.
de diy impressionpad lijkt me leuk om eens te doen, maar net als bij de echte lijkt me dat een dikke pad onder een passend zadel misschien juist problemen creert die er niet waren. en dus een vertekend beeld geeft.
van het krijt weet ik niet wat ik ervan moet denken :P

brand los zou ik zeggen!

Leo

Re: DIY tips en trucs voor zadelpassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:47

Ik verplaats het toch naar HAR :j

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:06

Dat leer je niet zomaar met tips en tricks, gaat jaren van leren & vooral veel praktijkkennis opdoen dus ik zal de eerste en imo de beste tip geven;

Bel een goede zadelmaker! :)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 14:45

CoronaLime schreef:
Dat leer je niet zomaar met tips en tricks, gaat jaren van leren & vooral veel praktijkkennis opdoen dus ik zal de eerste en imo de beste tip geven;

Bel een goede zadelmaker! :)

ik denk dat je de bedoeling van het topic niet helemaal begrijpt :)

het gaat me niet om een makkelijke quick fix om even snel te leren hoe je zadels moet passen. ik vraag me af of er bokkers zijn, met een redelijke achtergrond kennis/ervaring, die eigen handigheidjes hebben wbt zadels, pasvorm en de veranderende vorm van het paard.

er staat ook in de OP dat bij twijfel een goede zadelpasser gebeld moet worden ;)

ik gebruik de flexicurve bijvoorbeeld om de pasvorm van mijn paard bij te houden. door regelmatig overtrekken te maken en die op papier met elkaar te vergelijken krijg ik een aardig beeld van hoe mijn paard zich in spieren ontwikkeld. dit vergelijk ik weer met de verwisselbare boom die ik in m'n zadel heb en met de hoeken tussen kussens en rug. zo kan ik zien of het nodig is om training aan te passen ( wanneer een gebied achterblijft in ontwikkeling), het zadel aan te passen ( de boom wordt te krap door spierontwikkeling) of de zadelmaker te bellen wanneer er een probleem optreedt dat te complex is voor mij.

ik vroeg me dus af of er meer mensen zijn die op zo'n manier "iets" gebruiken om dat sort dingen bij te houden of te controleren.

ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:05

Tips en tricks: leer waar de schouder van je paard zit en de laatste rib. Kijk of je paard symmetrisch is: zitten de schouders bv even ver naar achter?

PS Waar heb jij een flexicurve gekocht? Ik kan ze niet vinden...

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:20

Ik begrijp het wel hoor, maar als je het echt wil leren dan lijkt me een zadelpas cursus/opleiding het enige waarmee je het écht leert. Tips van internet hebben namelijk veel meer interpretaties en dan kan het een stuk sneller mis gaan ;)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 07:47

Mijn flexicurve komt van een teken en kunst winkel in utrecht, was de enige plek waar ik em kon vinden :P

en je hebt gelijk dat internet tips moeilijker te interpreteren zijn dan een goede cursus. ik denk aan de ene kant dat je voorzichtig moet zijn en niet zomaar moet aanprutsen, goede instructie of onderwijs is belangrijk.
aan de andere kant hebben veel mensen niet de mogelijkheid, vanwege geld, tijd of zin, om elke paar weken naar de zadelpasser te gaan. en met dat in het achterhoofd vind ik het de verantwoordelijkheid van de ruiter om zichzelf te informeren en onderwijzen over zadels en hun effect op het paard.

misschien zijn tips en trucs ook verkeerde woorden. die doen ook wel een beetje 'makkelijk' aan.

ik zit op mn telefoon dus ik hou het even hierbij want mn duimen krijgen kramp :P

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 07:49

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 11:41

Ik kijk later even naar het filmpje, zit nog steeds op mn mobiel. :)

de flexicurve die ik heb is een blauwe sliert :D
het is een flexibele lineaal die ze schijnen te gebruiken bij tekenen of schilderen oid. de mijn is bijna een meter lang denk ik. heb en eigenlijk nooit gemeten dus durf het niet te zeggen maar je hebt ze ook korter.
ik gebruik em door hem over de rug te leggen, bijv achter de schouderbladen, en hem dan te vormen naar de rug. door lichtjes te drukken kan je hem helemaal vormen naar de rug. je moet er wel even handig in worden, te hard drukken levert rare metingen op.
dan til ik het voorzichtig van de rug, het houdt wel een beetje de vorm vast, als een soort ijzerdraad, maar niet te hard trekken.
dan leg ik het op een groot vel papier, in mijn geval papieren tafelkleed van de blokker want dat is lekker groot ;) en trek ik met een potlood of pen de binnenkant over op het papier. dan heb ik nu een overtrek van de schouders van mijn paard.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:26

en dan heb je het op papier, en dan?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 18:02

max66 schreef:
en dan heb je het op papier, en dan?

ligt eraan. je kan er dan vanalles mee.

zelf ga ik meestal eerst kijken. zijn er grote verschillen of asymmetrieen? omdat ik een verwisselbare boom in het zadel heb ( nouja kopijzer, maar boom schrijft makkelijker) haal ik die er meestal uit om die eroverheen te leggen. sowieso wordt de boom er eens in de zoveel tijd uitgehaald om zo op het paard te passen en ik doe ook altijd allebei. op het papier kan ik namelijk beter zien hoeveel ruimte er wel of niet tussen zit en als er asymmetrieen zijn waar die dan zitten.

nou maak ik er meestal meerdere. dus ook van het diepste deel van de rug, zo rond de 18e wervel en over de gehele bovenlijn. die zet ik allemaal op hetzelde papier. zo heb ik een vrij compleet beeld van de rug van m'n paard. ik maak elke zoveel weken een nieuwe en die kan ik dan met elkaar vergelijken. doet de bespiering bijvoorbeeld wat ik verwacht met de training die ik geef.

ik maak af en toe op bepaalde punten een zelfde soort overtrek van het zadel. zo kan ik dan bijv zien of de hoeken van de kussens nog wel overeenkomen meet de hoek van haar rug op bepaalde plekken. en of de bovenlijn van het paard nog goed overeenkomt met de vorm van de boom van het zadel.

ik gebruik de flexicurve als "tool" om mezelf te controleren en om een wat objectiever beeld te krijgen. ik gebruik het nooit apart, ik gebruik het als toevoeging of ondersteuning bij het kijken naar het paard.
eerst maak ik de overtrekken die ik wil maken. dan ga ik kijken naar het paard, het zadel en hoe de een bij de ander past. als ik denk dat ik wat zie dan controleer ik dat met de overtrekken. andersom controleer ik ook. kan ik in eerste instantie niet zien of er een ongelijkheid in de schouders zit bijv, maar zie ik dit wel duidelijk terug op de overtrekken dan kijk ik nog een keer, maar nu weet ik dan preciezer waar ik naar moet kijken.
soms maak ik dezelfde overtrek een paar keer om te controleren of ik het nog goed doe, ze moeten ( als ze op dezelfde plek genomen zijn) allemaal hetzelfde eruit zien anders dan heb ik een fout gemaakt.

ik vind het een hele handige hulp bij het zadelspassen. ik ben er inmiddels zo handig in dat ik het snel en nauwkeurig kan en er een heleboel informatie uit kan halen.
ik weet echter wel dat het geen vervanging is, het is een handige "tool" bij het passen en de controles, maar geen vervanging voor een goede zadelpasser.

is dat een beetje een antwoord op je vraag?