*de titel is niet helemaal volledig, maar ik kreeg het er niet op

do it yourself tips en trucs voor zadelpassen, controleren van pasvorm en ligging en het controleren van de bouw en vorm van je paard.
ik ben benieuwd of er meer bokkers zijn zoals ik die ( naast de zadelpasser natuurlijk) zelf handige tips en trucs hebben rondom zadelpasvorm.
ik weet bijvoorbeeld dat er een huis tuin en keuken variant op de impressionpad bestaat die redelijk makkelijk te maken moet zijn.
en heb ik ooit gehoord over iemand die krijtstof op de rug legde om te kijken of het zadel overal contact maakt.
zelf heb ik een flexicurve die ik veel gebruik. ik maak eens in de zoveel weken een overtrek van de rug ( achter de schouderbladen, diepste deel van de rug, iets voor de 18e rib en de bovenlijn) om zo een beetje te kunnen zien hoe de rug verandert en om er zo op tijd bij te zijn voor pas problemen. ik heb ooit een grote rol papieren tafelkleed bij de blokker gekocht dus ik heb grote vellen om haar zo volledig mogelijk te kunnen tekenen
natuurlijk is diy wel een risico en zodra je niet meer weet waar je mee bezig bent kan je beter een professional inschakelen.
hebben jullie zelf zulke handigheidjes die jullie gebruiken om de pasvorm te controleren?
of kennen jullie er een paar en wat vinden jullie er dan van?
zelf ben ik erg blij met mijn flexicurve, ik ben er inmiddels erg handig mee en ik kan vrij nauwkeurig de groei van mijn paard bijhouden.
de diy impressionpad lijkt me leuk om eens te doen, maar net als bij de echte lijkt me dat een dikke pad onder een passend zadel misschien juist problemen creert die er niet waren. en dus een vertekend beeld geeft.
van het krijt weet ik niet wat ik ervan moet denken

brand los zou ik zeggen!