SPOED! probleem met winterdeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

SPOED! probleem met winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 16:22

Ik houd mijn shetjes lekker met deken, om veel vacht groei te voor komen. dit is ze dus gewent en dit doe ik al vanaf de eerste kou/regen.
Nu ontdekte ik bij 1 vandaag een wond! precies iets voorbij de schoft waar de deken stopt. nu ik het is goed bekeken heb, zie ik dat de deken precies strak zit en dus dat daar druk komt.
Het kan best zijn dat hij er al een tijdje zit, want er zit nog haar overheen, en het vel wat er op zit is los, maar hangt er goed overheen. je ziet dus niks als je gewoon even kijkt.
Nu staat ze dus buiten met een S &K stal deken. verre van ideaal, maar deze is iets langer, zodat het over dat punt heen gaat (en daar dus geen druk zit) en er zit een bondje.
Maar dit is een stal deken, en dus niet waterdicht. dus als het gaat regenen heb ik een probleem! ook is deze dunner, terwijl ik juist een dikkere om wilde gaan doen.
Nu heb ik dus met spoed een deken nodig, maar weet ik eigenlijk niet wat voor ik moet nemen. S&K verkoopt heel weinig dekens in die maat.
De deken die de wond heeft veroorzaakt is een deken van premiere maat 127 nu licht er dus een S&K deken op in maat 125
Wat voor merken vallen iets langer? ik wil sowieso een met bontje.

44Myrthe44

Re: SPOED! probleem met winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:24

Heb je al een borstbeschermer geprobeerd? (zo'n 'BH')

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 16:26

dat is toch voor schuur plekken op de schouder te voorkomen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:31

uitkijken naar een deken met halve hals of weinig uitgesneden zoals horseware. ik geloof dat die nu ook een kleinere reeks hebben...

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:33

Wanneer je een borstbeschermer nodig hebt past je deken dus niet. Bij een goed passend deken is een borstbeschermer niet nodig. Als ik jou was zou ik naar een ruitersportzaak gaan en daar je probleem uitleggen. Als het goed is zijn zij degene met verstand van zaken en kunnen jou als het goed is een goed deken adviseren.

Suc6 ermee!

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 16:33

horseware en bucas is nogal prijzig en hier in de buurt weinig te koop (anders moet het besteld worden en dat duurt te lang, wil echt zsm een nieuwe deken)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:38

Een deken met halve hals is misschien een oplossing? Dat gebruik ik voor mijn ruin met hoge schoft. De druk ligt dan namelijk ergens anders, waardoor de deken niet gaat snijden.

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:41

Borstbeschermer raad ik je niet aan. Daar kunnen ze weer drukplekken van krijgen dus ik zou snel gaan zoeken naar een goedpassende deken. Zijn er geen ruitersportzaken bij jou in de buurt die jou kunnen adviseren?

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:46

Tip ooteman heeft uitvekoop ook in rhino enz

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:48

Vind zelf HH altijd groter uitvallen, misschien daar eens kijken?

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 16:50

en dan zoiets?
http://www.nikahorseproducts.nl/catalog ... cts_id=240

Door een winkel laten adviseren is meestal niks. vaak heeft een winkel maar 1 of 2 dekens in die maat, en dat word dat allemaal maar goed gepraat. en vaak hebben ze weinig verstand van shetjes kwa pas vorm

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:52

je kan je oude over de nieuwe doen. Door de nieuwe deken eronder drukt het niet

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:07

MisticRider schreef:

Op zich prima dekens hoor. Heb er daar ook een aantal van. Van dekens met een hele hals gaan over het algemeen je manen wel een beetje naar zn gootje... (tenzij je vlechtjes maakt) Een halve hals heeft dat een stuk minder.

*edit: Zie dat ze dan niet hebben in Shet-dekens, een halve hals...

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:22

Die van Nika heb ik nu ook op één paardje liggen, dan wel met halve hals en daar mag ik niet over klagen. Zijn opzich fijne dekens. Maar ik zou dan inderdaad wel even rondkijken of ze er niet een zonder hals dan hebben. (lees hierboven al dat ze de halve hals in shets niet hebben) Maar misschien wel één zonder hals?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:27

AnniekSolana schreef:
Die van Nika heb ik nu ook op één paardje liggen, dan wel met halve hals en daar mag ik niet over klagen. Zijn opzich fijne dekens. Maar ik zou dan inderdaad wel even rondkijken of ze er niet een zonder hals dan hebben. (lees hierboven al dat ze de halve hals in shets niet hebben) Maar misschien wel één zonder hals?

Het idee achter de (halve) hals, is dat hij niet kan snijden, zoals een deken zonder hals wel makkelijker kan. Ook al neemt TS nu een goed passende deken, heb je nog kans dat ie in de bestaande wond loopt te vroeten. Ik zou dan toch eerder voor een deken met hele hals kiezen in dat geval.
Maar gezien de prijs/kwaliteit vind ik de Nika deken echt boven verwachting goed...

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:30

bij www.equimatch.nl hebben ze ook mooie deken van het merk Shires. Ook in shetlandmaat
en deze maand 25 % korting. Heb er net een deken besteld (wel voor mijn grote paard) en de pasvorm is super

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:31

Loetie84 schreef:
AnniekSolana schreef:

Het idee achter de (halve) hals, is dat hij niet kan snijden, zoals een deken zonder hals wel makkelijker kan. Ook al neemt TS nu een goed passende deken, heb je nog kans dat ie in de bestaande wond loopt te vroeten. Ik zou dan toch eerder voor een deken met hele hals kiezen in dat geval.

Ik snap wat het idee achter de halve hals is. Maar ik heb toch een betere ervaring met dekens zonder hals dan met dekens met hals aangezien er bij de dekens met hals vaak ook nog een naad bij het gedeelte bij de schoft zit en dus toch de druk daar vaak op ligt. Ofja zo is in ieder geval mijn ervaring. Maar ligt natuurlijk ook aan welke deken je erop gooit.

kwpener

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:35

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:41

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:46

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:49

Als je besteld bij de paardendrogist heb je 'm de volgende dag in huis hoor, en horeseware is inderdaad prijzig, maar wel een heel goede deken en dan ben je ook gewoon klaar.
Is het als tijdelijk oplossing niet een idee om een ongevoerde regendeken over de staldeken te doen? Is ook niet ideaal maar even ter overbrugging tot je een passende deken hebt gevonden.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:49

rb_1990 schreef:
Wanneer je een borstbeschermer nodig hebt past je deken dus niet. Bij een goed passend deken is een borstbeschermer niet nodig. Als ik jou was zou ik naar een ruitersportzaak gaan en daar je probleem uitleggen. Als het goed is zijn zij degene met verstand van zaken en kunnen jou als het goed is een goed deken adviseren.

Suc6 ermee!

een borstbeschermer is voor het voorkomen van kale plekken en heeft niets te maken met dat de deken niet past >;)

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:50

Op www.paardendrogist.nl kun je voor de kleintjes ook dekens bestellen. Vind de service daar erg goed en leveren snel. Misschien moet je daar eens kijken.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:51

dennisje schreef:
rb_1990 schreef:

Suc6 ermee!

een borstbeschermer is voor het voorkomen van kale plekken en heeft niets te maken met dat de deken niet past >;)

En waarom komen die schuurplekken? Omdat de deken niet past...

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:53

dennisje schreef:
rb_1990 schreef:

Suc6 ermee!

Als je deken goed past krijgt je paard geen kale plekken. Dus mensen die menen een borstbeschermer nodig te hebben omdat het deken schuurt, kunnen beter een nieuw deken kopen :). Een goed passend deken schuurt namelijk niet.