Springzadel met een smalle twist voor een extreem rechte rug

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mrijn

Springzadel met een smalle twist voor een extreem rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 15:34

Ik ben een lijstje aan het maken met spring en vz-zadels die:
- prettig geprijsd zijn (rond de 1000 euro)
- gebouwd zijn op een rechte boom
- een breed tussenkanaal hebben
- een zeer smalle twist hebben.

Ik heb afgelopen zaterdag een erg nuttige, maar ook onsuccesvolle zadelpassessie gehad met Isabelle van Superhorse. Ik ben op zoek naar een spring- of veelzijdigheidszadel voor 'erbij'. Mijn hoofdzadel is een Wow dressuurzadel, maar voor de buitenritten en springlessenwil ik een ander zadel. Mijn voorkeur ging uit naar een Kent en Masters of een Fairfax zadel omdat deze schappelijk geprijsd zijn en van prima kwaliteit. Deze zadels paste prima, maar ik kon er absoluut niet lekker in rijden. Had de balans van een tuimelaar en het zadel deed me echt zeer aan mijn bovenbenen. Na een aantal zadels geprobeerd te hebben, legde ze er een Passier op en daar reed ik zo op weg. Ik vond het niet lekker zitten, maar ik had ineens balans. Volgens haar lag dat aan de twist die bij Passier (en de meeste Duitse zadels) smal is en bij de Engelse zadels die ik heb gepast juist breed. Tuurlijk kan ik een dergelijk zadel vinden van rond de 1700 euro, maar dat wil ik er niet aan uitgeven... Wie kan me helpen aan een type of merk zadel dat voldoet aan mijn wensenlijstje??

sharonalover

Re: Springzadel met een smalle twist voor een extreem rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:06

Zou je geen tweedehands passier kunnen vinden? Ik heb een tweedehands dressuur Passier zadel voor 350 euro gekocht een half jaar terug. Nou ben ik daar wel onwijs mee gematst, want hij is echt nog helemaal goed. (en nagekeken door een goede zadelmaker ;) ). Maargoed, in jouw budget zou je toch een tweedehands Passier moeten kunnen krijgen?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:13

ook ik heb pasgleden een tweedehands passier dressuur gekocht via marktplaats voor 330 euro.
Zadel was helemaal goed nog.
Mijn zadel maker vertelde me dat alle passier zadels met een medium boom worden geleverd omdat de boom aan te passen is.
Kort gezegt kan je dus elk passier veelzijdigheids of spring zadel kopen wat je tegen komt want hij is toch wel passend te maken.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:17

koetjeboe schreef:
ook ik heb pasgleden een tweedehands passier dressuur gekocht via marktplaats voor 330 euro.
Zadel was helemaal goed nog.
Mijn zadel maker vertelde me dat alle passier zadels met een medium boom worden geleverd omdat de boom aan te passen is.
Kort gezegt kan je dus elk passier veelzijdigheids of spring zadel kopen wat je tegen komt want hij is toch wel passend te maken.

is niet helemaal waar, passier levert wel degelijk andere maten dan medium (27,5) kijk maar op passier.de. Echter kopen ruitersportzaken vaak alleen de medium boom in, omdat deze ruim verstelbaar is.

Overig ben ik het helemaal met bovenstaande reacties eens! beter een goede 2e hands (desnoods 4e hands) dan een nieuwe B/C/D merk aanschaffen. Het leer wordt alleen maar mooier bij goed onderhoud en Passier is pure luxe, heb er alles van (van hoofdstel tot dekje :) )

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 22:28

Passier bouwt standaard zadels op een gebogen boom en ik heb een rechte boom nodig. Superhorse laat de zadels met kunststof boom van Passier iets anders maken door de fabriek zodat ze aardig zijn aan te passen op paarden die een andere vorm hebben, maar én ik vond dat zadel niet lekker zitten (al zat ik wel in balans én de kans dat ik precies zo'n zadel (dus met aangepaste boom) tweedehands tref is een soort van 0 ;)

nathalieD100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:31

ik heb ook een 2e hands passier springzadel, iemand anders op stal die heeft een passier comet die is al wel 12 jaar oud en die is nog steeds super....ik zou voor een passier gaan hebben ook een zeer goede pasvorm. succes

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 10:35

Leest nou niemand? Een passier past niet op mijn paard. Hoe goed de kwaliteit ook is, mijn paard heeft een rug die iet geschikt is voor Passier (of welk Duits zadel dan ook).