Dressuurzadel, vlakke zit, rond de 700 euro!Welke?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

barrelover

Dressuurzadel, vlakke zit, rond de 700 euro!Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 17:39

Zoals de titel al zegt...

Ik zoek een dressuurzadel voor mijn nog groeiende fries.
Nu heb ik er 1 nodig met een vlakke zit en weinig wrong omdat ik last in mijn rug heb en dus niet een gedwongen zit moet hebben.
Mijn paard heeft een gemiddelde schoft en is nog niet ontzettend breed. hij is aan de bovenkant nog niet mooi rond dus de ruggegraat ligt er nog een beetje op. Aangezien dit wel aan het veranderen is moet het zadel makkelijk aanpasbaar kunnen zijn.
De prijs mag rond de 700 euro zijn.

Zelf heb ik gekeken voor een wintec (pro dressage en 500 dressage), thorowgood, pfiff...
Ik hoorde dat wintec met het cair systeem goed is voor de rug maar ook handig omdat mijn paar nog groeit.

Ik heb op een wintec 2000 pro vz gezeten en dat zat voor mijzelf echt super. helaas past er geen vz zadel op mijn paard vanwege de schouders.

Welke zadel zouden jullie aanraden, of wat zijn jullie meningen over de bovengenoemde zadels?

onwijs bedankt alvast!

ps. advies om zadelpassen...ik heb een expert op stal, nu nog zadels om te passen.

PanamaD

Re: Dressuurzadel, vlakke zit, rond de 700 euro!Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:42

Is een boomloos zadel geen idee? Dan hoeft ze maker ook niets steeds komen om je zadel aan te passen en zodra je fries goed in de spieren zit kan je een goed zadel voor hem aanschaffen. Lijkt mij makkelijker?

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:44

Knight Rider?
Ikzelf ben springruiter maar heb een knight rider dressuurzadel liggen die ook vlak is, daar kan ik nog op zitten.

Ik heb alleen geen idee hoe deze op Friezen ligt.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:54

Waarom koop je voor dat geld geen goede gebruikte A merk zadel die verstelbaar is? Ik heb zelf de Passier PSL, een dressuurzadel met vlakke zit die veel vrijheid bied. zijn verschillende diktes kniewrongen te vinden en er zit een verstelbare boom in, kan dus meegroeien met het paard.

Ik heb zelf een hele goede zit gekregen door dit zadel.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 18:00

alles mag. het hoeft niet perse nieuw te zijn hoor! ik ga eens kijken op mp wat zon zadel ongeveer kost en dan eens rondbellen bij de verschillende winkels.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:01

Een Passier waar ik een tijd op gereden heb heeft een redelijk vlakke zit, voor 700 euro moet je die wel kunnen scoren hoor, het nadeel alleen is dat de boom naar mijn weten van dat zadel niet verstelbaar was. :)

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 18:05

even de passier psl gezocht maar inderdaad. dat zou een goed zadel kunnen zijn. vooral omdat de houding niet wordt gedwongen. Nu natuurlijk nog kijken of dat op mijn paard zou kunnen passen.

chath

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:24

ruitergilde salto bij johannes bosgra in hardegarijp. speciaal voor de fries.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:35

Tweedehands KN Symphonie zadel zou jou heel goed kunnen helpen. :)

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 18:42

ik merk dat veel zadels speciaal voor een fries en diepe / gedwongen zit hebben. niets voor mij dus helaas! eens kijken naar de symphonie! dank je wel :D

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:28

Thorowgood T8 misschien? Dit zadel kost nieuw 699, heeft een vlakke zit, is van kunsstof, maar heeft een lederen zitting. Ze hebben 2 modellen, de cob versie en de warmbloed versie. Daarnaast heeft het zadel ook een verwisselbare voorboom.

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:31

Tweedehands Daaleman voldoet precies aan je eisen! Die van mij was inclusief aanpassen door de zadelmaker klaar voor 650 euro, heeft een vlakke zit en rijdt heerlijk.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 19:36

jaaaa thorowgood had ik al even bekeken ;)

Wat voor Daaleman heb jij sabine?

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:44

Daaleman dressuur GPS 2 barrelover :)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:45

Symphonie past op heel veel soorten paarden en kan ook passend gemaakt worden snel. Redelijk 2e hands KN Symphonie zijn er vanaf 500 tot 600 euro, en kun je hem voor het overige geld nog aan laten passen. Zitten heel erg fijn en ongedwongen. Zijn trouwens veel topruiters die met dit zadel rijden. :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:47

ik denk dat de symfonie een hele goede optie zou zijn mits die past! hier op stal hebben meerdere mensen met heel verschillende paarden een symfonie,mijn bijrijdpaard heeft er een,zit echt zalig,en die ligt ook nog eens fijn op mijn eigen fjord(ik ben er dan ook opzoek naar 1tje :D )

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 19:54

Bij de daaleman staat er dat deze een diepe zit heeft. dikke no no voor mij dan!
nadeel is dat mijn paard zo vreselijk groeit dat het handiger is om bijv een zadel met cair te hebben of zoals de zaldi lander. omdat anders elke keer de zadelmaker weer moet komen om het zadel aan te passen.

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:00

Zag het ook op de site ja.. Vind het zelf echt geen diepe zit. Mijn bijrijdpaard heeft een Arno Brandt en daar moest ik ontzettend aan wennen omdat die zo'n diepe, gedwongen zit heeft. Op mijn Daaleman op mijn eigen paard zit ik heerlijk onafhankelijk en los.

Nog even voor de beeldvorming, mijn zadel:
Afbeelding

Succes met zoeken! Het blijft lastig..

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 20:04

jeeej das inderdaad totaal niet diep. wat vreemd. zal er zon verschil dan zitten tussen een ouder en nieuwer zadel van daaleman. zoiets is wel precies wat ik zoek!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:05

De kn symfonie is idd erg fijn en heeft een heel ongedwongen zit.

Waarom laat je niet gewoon een zadelmaker komen met wat nieuwe en gebruikte zadels? Dan kun je wat uitproberen en heb je de veiligheid van kopen bij een pro. Marktplaats ben ik niet van, kun jij zelf zien of een boom gebroken is?

Wij hebben goede ervaring met John Kool.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 20:07

ik zat te denken om vroegop langs te laten komen. gewoon omdat ik zelf geen fan ben van ooteman wat wel op de hoek zit haha.

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:08

Ik heb nog een Stubben Tristan dressuurzadel te koop O:)
Heel vlakke zit, bijna geen kniewrongen. Het nadeel voor jou is dan idd wel dat het niet makkelijk is aan te passen...

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:01

Thorowgood T6 of T8 is voor jou ideaal. Heeft een ondiepe zit en wrong kun je er afhalen. Wel het cob model nemen met vierkante lepel want die is geschikt voor rondgeribte paarden. Boom is verstelbaar en aangezien je een jong paard hebt zul je heel snel een zadel met bredere boom nodig hebben, iets wat bij dit zadel dus geen probleem is.

Stubben Tristan is geweldig, echt een superzadel maar past vaak niet op rondgeribte paarden.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:03

Ilverette schreef:
Thorowgood T6 of T8 is voor jou ideaal. Heeft een ondiepe zit en wrong kun je er afhalen. Wel het cob model nemen met vierkante lepel want die is geschikt voor rondgeribte paarden. Boom is verstelbaar en aangezien je een jong paard hebt zul je heel snel een zadel met bredere boom nodig hebben, iets wat bij dit zadel dus geen probleem is.

Stubben Tristan is geweldig, echt een superzadel maar past vaak niet op rondgeribte paarden.

Sterker nog, de meeste Duitse merken zijn gemaakt voor warmbloedpaarden en liggen niet lekker op de bredere en rondere paarden. Wat dat betreft kun je beter in de Engelse hoek zoeken.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:18

Ik heb voor mijn tinker een Massimo Trail, dressuur model.
Massimozadels zijn speciaal ontworpen voor ronde paarden met een korte rug.
Mijn vorige zadel was een Kentaur Penelope. Dit lag achteraf niet goed op de rug van mijn paard. Ik zat er zelf ook niet lekker in, wat een badkuip zeg, kon me er niet goed in bewegen.
De Massimo trail is veel vlakker van zit (het is geen vlak zadel, denk een medium, maar geeft veel bewegingsvrijheid), heeft een breed kussenkanaal, geeft veel bewegingsruimte achter de schoft (daar knelde nl bijna ieder zadel bij mijn tink), is kort en het kan kwa boommaat 2 maten vergroot en 2 maten verkleind worden. Nieuwprijs zal voor je te duur zijn, een tweedehands valt wel binnen je budget.

Succes met het maken van een keus :)

P.s mocht je Massimo Trail gaan proberen dan is het wel aan te raden om de zitmaat groter te nemen dan dat je gewend bent. Het zadel wordt nl gemaakt volgens grootte 17,5" en daarna wordt het zitkussen erop bevestigd. Ik heb een 18"zadel nodig, en heb nu een 18,5 "