Ik heb een borsttuig met martingaal vorkjes gekocht voor springwedstrijden , alleen hoe strak mag het borsttuig & die martingaal zodat ze nog voldoende ruimte heeft om te springen?
alvast bedankt!
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Gini schreef:De rechte lijn van de teugels mag niet doorbroken worden door de martingaal wanneer het paard het hoofd normaal houdt. Verder is het eigen keuze hoe strak je de martingaal doet. Een stalgenootje van me heeft het zo staan dat van zodra het hoofd van het paard ook maar iets hoger komt, dat de martingaal al inwerkt. Terwijl een ander het veel losser heeft hangen en de martingaal enkel tussenbeide komt wanneer het hoofd heel hoog wordt opgeworpen.
Het borsttuig mag nooit knellen, maar mag ook niet te los hangen. Het moet gewoon netjes aansluiten. Ook wanneer je een voorbeen van het paard naar voren opheft mag het nergens spannen.
Aieshja schreef:Gini schreef:De rechte lijn van de teugels mag niet doorbroken worden door de martingaal wanneer het paard het hoofd normaal houdt. Verder is het eigen keuze hoe strak je de martingaal doet. Een stalgenootje van me heeft het zo staan dat van zodra het hoofd van het paard ook maar iets hoger komt, dat de martingaal al inwerkt. Terwijl een ander het veel losser heeft hangen en de martingaal enkel tussenbeide komt wanneer het hoofd heel hoog wordt opgeworpen.
Het borsttuig mag nooit knellen, maar mag ook niet te los hangen. Het moet gewoon netjes aansluiten. Ook wanneer je een voorbeen van het paard naar voren opheft mag het nergens spannen.
Precies, het is dus zelf aanvoelen wat voor jou en je paard het beste werkt.
Let wel op! Dat de lijn tussen de benen niet te los hangen, gisteren was op concours nog iemand voor mijn ogen over de kop geslagen omdat er een voorbeen in bleef hangen.
) Aieshja schreef:Gini schreef:De rechte lijn van de teugels mag niet doorbroken worden door de martingaal wanneer het paard het hoofd normaal houdt. Verder is het eigen keuze hoe strak je de martingaal doet. Een stalgenootje van me heeft het zo staan dat van zodra het hoofd van het paard ook maar iets hoger komt, dat de martingaal al inwerkt. Terwijl een ander het veel losser heeft hangen en de martingaal enkel tussenbeide komt wanneer het hoofd heel hoog wordt opgeworpen.
Precies, het is dus zelf aanvoelen wat voor jou en je paard het beste werkt.
Let wel op! Dat de lijn tussen de benen niet te los hangen, gisteren was op concours nog iemand voor mijn ogen over de kop geslagen omdat er een voorbeen in bleef hangen.