wat voor zadel d pony voor kind en volwassene

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

werra

wat voor zadel d pony voor kind en volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 09:37

Hallo
Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere die een d pony hebben waar een volwassene op rijd en kinderen
We gaan een d pony van rond de 1.46 kopen (welsh of new forest)
Nou is de bedoeling dat ik er zelf op ga rijden (1.68 rond 64 kilo) en mijn kinderen van 6 en 8.
We willen er mee gaan dressuren maar zelf denk ik dan een dressuur zadel te groot voor mij meiden wordt(bladen te lang)
dus zal waarschijnlijk een veelzijdigheidszadel worden richting dressuur
Heeft iemand enig idee wat een geschikte zadel eventueel zou zijn en welke maat je ongeveer moet kijken
Kan ik alvast ideeen opdoen

alvast hartelijk bedankt

gr ellen

aslo

Re: wat voor zadel d pony voor kind en volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:55

Voor jullie alle3 zul je geen passend zadel vinden. Jij zelf zult wrs een 17,5 inch nodig hebben en dan moet je er rekening mee houden dat een zadel met die inchmaat te lang is voor de rug van de pony. Je dochters zullen hooguit een 16 inch nodig hebben. Mss zelfs kleiner, ligt aan hun lichaamsbouw. Mbt pony's heb ik zelf goede ervaringen met Stübben, tenzij de pony een erg hoge schoft heeft.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:55

kleiner dan 16 inch op een d-pony zou ik zeker niet doen overigens.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:59

Waarom niet???

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:08

Omdat een kind van 6 of 8 geen kleiner zadel nodig heeft ten eerste, en ten tweede omdat je de druk van een zadel en zijn gewicht verdeelt over het dragende vlak van de pony en met een nog kleiner zadel op een relatief grote (en langere) pony krijg je een puntbelasting. Een a of b-pony is veel compacter, waardoor het dragende vlak veel dichter op elkaar zit en je met een klein zadeltje de druk prima kunt verdelen.

werra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 20:39

bedankt alvast voor deze tips :)

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:27

ED -> HAR

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:50

Misschien kan een 17 inc?
Groter word denk ik te voor de rug

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:29

stubben juventus, jeugdzadel van stubben, dressuur, springen of vzh, korte zweetbladen, ik heb hem ook voor mijn pony. Pas ik met mijn 1.65 nog ruim in. en ook kleinere kinderen rijden ermee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:31

Leorah schreef:
kleiner dan 16 inch op een d-pony zou ik zeker niet doen overigens.

Maar met een kind van 30 kilo kan dat best. :j

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:32

Afhankelijk van je eigen billen zal je op een 17 a 17,5 inch uitkomen. Mijn advies: ga gewoon langs een paar winkels met je kids, probeer een aantal zadels uit, gewoon even voelen waar jullie evt alledrie mee weg zouden kunnen komen. Een 17,5 inch past in principe ook nog op een d-pony, heb ik zelf ook gehad, ging prima.
Tegen de tijd dat de pony er is, regel een zadelpasservice :) dan kan je meerdere zadels passen op het beestje, en wanneer het goed ligt kunnen jullie het ook nog even uitproberen. Succes alvast!

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:39

Ben zelf van de boomloze zadels maar dan moet je geen al te grote maat moeten nemen ivm met de pony rug,ook is dit afhankelijk van de schoft hoogte,mijn pleegdochter van bijna 5 kan ook in mijn 16.5 inch boomloos.
Zal wel voor een barefoot gaan of een met kortere bladen !

fjordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 08:05

Wij hebben een fjord, daarop hadden we 2 jaar lang een kinderzadel (16 inch) voor de meiden en een wintec dressuur voor mezelf. Nu kunnen we alledrie (meiden zijn 8 en 10 nu) op de wintec (17 inch). (ik heb smalle billen). Kies je voor een veelzijdigheid 17 inch, dan zou het ook moeten kunnen met jullie drie. Anders een zadelmaker laten komen en probleem voorleggen?

splashie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:10

Hoi Ellen,
Flevo Horse Support verkoopt Thorowgood zadels en Kent & Masters. Die zijn niet zo duur, maar wel heel goed (in Engeland gemaakt). Zij hebben er echt verstand van en geven goed advies en goede service. Ze komen aan huis om te passen en verkopen alleen een zadel als ze zeker weten dat het past op je paard. Op hun website staat meer informatie; flevohorsesupport.nl
Succes!