teruggesneden kamer op lage schoft, kan dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

teruggesneden kamer op lage schoft, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 19:29

Ik heb nu een hulsebos wb 3 om te passen op mijn paard. Nu is het zo dat dit zadel qua boommaat perfect aansluit bij de lijn van de schouder van het paard en qua ligging op de rug ook helemaal goedd is, ware het niet dat dit zadel geen teruggesneden kamer heeft en net te weinig ruimte heeft rondom de schoft (alleen rondom de schoft, lager is wel weer goed). Dit is een boommaat 3, maar als ik een boommaat 2 zou nemen, zou het niet meer evenredig lopen aan de schouder, waardoor teveel druk aan de voorkant zou ontstaan met alle gevolgen van dien.

Nu kan ik dit zadel omruilen voor een hulsebos ultimate d, in precies dezelfde maten en dit zadel heeft een (ver) teruggesneden kamer, waardoor de schoft mooi vrij komt te liggen. De overige maten zijn precies goed, dus zou je zeggen doen! Maar het punt is dat mijn paard weinig schoft heeft en er dan best veel ruimte (een gat zeg maar) komt aan de voorkant. Nu zal het paard daar geen last van hebben, maar ja.. ik zie het niet zo vaak bij anderen, dus de vraag is, kan dit kwaad?

xSimonee

Re: teruggesneden kamer op lage schoft, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:03

Kun je deze vraag niet beter aan de zadelmaker stellen?

Baytje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:06

net te weinig...is dit als je erop zit, of alleen bij passen zonder dat t zadel belast wordt?

ik heb geleerd, bij twijfel niet doen...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 20:10

Het gaat niet om doen of niet doen, de boom kan eventueel veranderd worden, dus dat is uiteindelijk het punt niet, maar de beslissing om voor dit zadel te gaan (en aan te laten passen) of voor het andere zadel te gaan (met teruggesneden boom) waar dan niks aan aangepast hoeft te worden is de vraag.

ik heb hulsebos al gemaild hierover, maar ik wil graag jullie ervaringen over een teruggesneden kamer bij een paard met minder schoft weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:53

Een teruggesneden kamer bij een paard met weinig schoft kan goed, wat belangrijk is is of je voldoende ruimte hebt om de schoft heen, anders krijg je van die kuilen naast de schoft.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:57

Dan heb je vanzelf weer een hoge schoft :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:58

:')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 19:39

Grinz.. ;). De ruimte om de shcoft heen is juist helemaal goed, vandaar dat ik er zeker van ben dat deze boommaat wel de juiste maat is. Smaller zou dus te weinig ruimte om de schoft gaan brengen (drukken op de punten naast de schoft). Dus een teruggesneden kamer kan wel?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:43

ik ben niet zo thuis in dressuurzadels ,maar waarom denk jij dat het niet zal gaan?

als het zadel verder goed ligt is het alleen het aanzicht,maar daar kan je de pad in omhoog trekken zodat dat toch gevuld is, toch?

voor je paard zal het niets uitmaken,die voelt/ziet dat toch niet.

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:45

meestal is het toch zo dat het er juist overheen gaat dan?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 19:46

Nou ik vraag het hier omdat ik het niet zeker weet of zoiets wel eens voorkomt ;). Maar daarin heb je zeker gelijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:17

Leorah schreef:
Grinz.. ;). De ruimte om de shcoft heen is juist helemaal goed, vandaar dat ik er zeker van ben dat deze boommaat wel de juiste maat is. Smaller zou dus te weinig ruimte om de schoft gaan brengen (drukken op de punten naast de schoft). Dus een teruggesneden kamer kan wel?

Kan prima. Ik heb het op Fjorden en Haflingers ook gezien, en die hebben bar weinig schoft :)