Kan een zadeltas aan een dressuurzadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Kan een zadeltas aan een dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 12:13

Hallo Bokkers,

Aangezien ik dit jaar vooral veel wil gaan buitenrijden, overweeg ik om zadeltassen te kopen, alleen kunnen die eigenlijk aan een dressuurzadel?
Ik heb een Kieffer Lech Profi 18 inch.

Ik ben aan het kijken voor zoiets:
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... l_code=110

Alvast bedankt voor de reactie!

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:15

Dat verschilt per zadel.
Zadeltassen bevestig je achter het zadel, aan 2 ringen die aan de zijkant achter vast zitten onder je zit. Veel dressuurzadels hebben deze ringen niet, dus dan wordt het lastig. Hoewel je waarschijnlijk wel iets kunt knutselen door ze bijv. vast te maken aan je beugelriemen.
Even checken dus of jouw zadel wel aan de achterkant ringen heeft zitten.

Sietara

Re: Kan een zadeltas aan een dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:19

Hoi,

ik heb een zadeltas van Dabo en die zit aan de voorkant...
leek me veel handiger...
blijft prima zitten alleen met een flinke bok heb je hem op je benen,
terug duwen en verder rijden:D

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:17

Sietara schreef:
Hoi,

ik heb een zadeltas van Dabo en die zit aan de voorkant...
leek me veel handiger...
blijft prima zitten alleen met een flinke bok heb je hem op je benen,
terug duwen en verder rijden:D

Net zoals met een rengalopje waait hij ook om, maar die nadelen wegen echt niet af tegen de voordelen ;)
Ik ga zelf ook altijd buitenrijden met een voortasje.

@ TS: www.dabo-design.nl
Ook voor tassen die achter je zadel kunnen, OOK achter een dressuurzadel! (de bananentassen) :)

marlieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:19

Voor zover ik weet kan dat gewoon, ik zie het vaak bij western zadels maar soms ook bij dressuur zadels.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:22

Ik heb een bananentas van Dabo, en die lag prima achter een (vzh)zadel!
Mooi ding, goede kwaliteit en hij ligt heel stabiel. Dus geen geschuif en gebonk.

Voor mijn westernzadel helaas niet helemaal geschikt, dus hij is te koop! ;)
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 12-01-12 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 13:24

@ Dabo, die banentas achter het zadel vind ik handig, onderweg hoef ik niet in mijn tas te zijn, het is idd meer voor een hoevenkrabber, halster ect voor als we een stop maken en ik wat spulletjes kan meenemen.

Hou je site even in gedachten. :D

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:34

xx_Kelly_xx schreef:
@ Dabo, die banentas achter het zadel vind ik handig, onderweg hoef ik niet in mijn tas te zijn, het is idd meer voor een hoevenkrabber, halster ect voor als we een stop maken en ik wat spulletjes kan meenemen.

Hou je site even in gedachten. :D

Top :)

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:35

Heb inmiddels wel een touw door de lussen aan het eind,
heb ik meteen een touwtje bij me:D

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:08

Ik ken heel wat dressuurzadels die een zadeltas om kunnen hebben. Dus ik denk dat (idd misschien met wat geknutsel) je wel gewoon een zadeltas kan kopen
Laatst bijgewerkt door Revanches op 14-01-12 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Cursief verwijderd uit tekst.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 21:12

@Dabo: ik denk dat ik om te beginnen maar met een banaan van jou ga beginnen, dus je hebt binnenkort een bestelling. :D

Ik heb iemand gesproken die de BR tassen heeft uit mijn openingspost, die blijven ook goed zitten bij een dressuurzadel. Omdat de BR tas een erg grote zadeltas is en aan de zijkant valt en de banaan achter het zadel zou ik die in de toekomst kunnen combineren als ik echt trektochten ga maken, en daar hoort dan ook nog een voortas bij van Dabo, maar laat ik eerst maar eens beginnen met een banaan. Als ik nog grotere plannen heb, zijn die andere tassen zo besteld.

@Rumpleteaser: bedankt voor het aanbod maar voor dat geld koop ik hem net zo lief nieuw, ben een beetje mieperig daarin. ;)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:14

Super, ik zie je bestelling wel tegemoet. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:21

Bananaan tas die strak tegen de achterkant van je zadel ligt zou kunnen. Tassen in de link van agradi zullen drukken op de ruggegraat en dat wil je absoluut niet. Western zadels hebben nog een stuk boom/zadel achter de lepel die zulke tassen draagt, maar engels type zadel heeft dat niet en daardoor zijn deze tassen daarvoor niet geschikt. Wat je ook kiest, het zadel moet de last dragen, als het paard dat direct moet doen krijg je problemen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 21:25

tamary schreef:
Bananaan tas die strak tegen de achterkant van je zadel ligt zou kunnen. Tassen in de link van agradi zullen drukken op de ruggegraat en dat wil je absoluut niet. Western zadels hebben nog een stuk boom/zadel achter de lepel die zulke tassen draagt, maar engels type zadel heeft dat niet en daardoor zijn deze tassen daarvoor niet geschikt. Wat je ook kiest, het zadel moet de last dragen, als het paard dat direct moet doen krijg je problemen.

Bedankt voor je bericht. Ik heb de bananentas besteld en deze zit inderdaad strak tegen het zadel aan (aan de singel bevestigd) overigens ga ik geen kilo's aan zooi meeslepen.

Het is vooral bedoelt voor een halster met touw, hoevenkrabber, paardensnoepjes etc. Dat soort kleine dingetjes die ik liever niet in mijn zak heb. Behalve mijn telefoon, die doe ik uiteraard in mijn eigen zak maar voor de rest vind ik zo'n bananentas wel fijn aangezien je dan gewoon net iets meer kleine handige dingetjes kan meenemen en ik dan niet met volgepropte zakken op mijn paard zit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:25

De tas uit de openingspost is een achtertas, je kunt beter kleine voortasjes nemen :j. Zitten ook minder in de weg met opstijgen. Hoewel voortasjes soms weer irritant zijn met je teugels... ^)

_gitte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:28

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 21:31

@Arabresk, ga wel voor een achtertas maar niet die uit mijn openingspost maar eentje van Dabo. Is ook niet super groot en zit strak tegen mijn zadel aan. Het scheelt bij mij dat ik vanmezelf weet dat ik onderweg niet in de tas zelf hoef te zitten, het is echt puur voor een stop zodat als ik afgestapt ben, ik bijv een halster eruit kan halen om mijn paard bijv vast te zetten of iets dergelijks. ;)

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:12

Ik heb dus zo'n achtertas als uit de openingspost, alleen was die van mij niet van BR en hij kostte maar 10 eurie. Het is deze:
http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... adeltassen?

Afbeelding
Ik heb nog heb een foto gezocht waarop je het een beetje kunt zien, ik heb het tussenstuk tussen de tassen gewoon op mijn dekje achter/onder het zadel liggen. Gaat prima zo. Ik merk niets van druk op de ruggengraat. Nu heb ik er ook geen loodzware dingen in, ik gebruik 'm voor de TREC. Dus er zit dan een EHBO kitje in, hoevenkrabber, mes, kompas, verlichting, enz.

Nu moet ik zeggen dat Arabesk wel gelijk heb wat betreft het opstijgen. Maar daarvoor gebruik ik toch altijd een hek oid, maar dat is meer omdat mijn paard zo groot is :D

Die bananentassen van Dabo zijn ook mooi. Waar maak je die aan vast? Maar die blijven dus niet zitten bij een rengalopje?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 22:22

Nee die ik heb besteld, klappert niet, en hoef je alleen maar aan je singel vast te maken, is ook een tas voor achter. De voortassen kunnen af en toe op je schoot terecht komen denk ik, maar er zijn toch over het algemeen erg goede racties op Bokt over de tassen van Dabo.Dus het valt geloof ik allemaal wel mee.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:29

De bananen maak je vast met lussen aan de singelstoten van je zadel, Esperanza. Je moet hem dan wel goed straktrekken dat hij goed strak tussen lepel en kussens van je (engelse) zadel blijft zitten. Hij kan dan geen kant op en blijft goed zitten, in elke gang.
Op de bodem van de banaan naai ik een foamlaag, als schokdemper. Verder raad ik ook aan als je bv flesje(s) water mee neemt, die wat aan de zijkant te stoppen, dus geen zware fles in het midden van de tas, want dat kan inderdaad wel gaan bonken. Niet fijn voor je paard.
Bedankt voor je bestelling, Kelly, heb je inmiddels terug gemaild :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 23:39

Ik wacht hem met plezier op. :j

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 07:56

Ik had een tas voor Dabo, heb ik ook een aantal jaar voor TREC gebruikt:
Afbeelding

Op zich bleef ie prima zitten, maar hij had wel de neiging om op de rug te gaan hangen, dus ik trok hem altijd met een klittebandje met elastiek omhoog tegen mijn zadel. Helaas pastte alles wat ik er in wilde niet meer, dus ik heb nu een Stowaway. Ik heb nog wel een voortas van Dabo, errrrg handig :j

Die tassen uit de openingspost had ik van Divoza, ik vond het ondingen. De sluitingen zijn te veel geklooi als je er iets uit wil halen en het stuk over de rug gaat onder het zadel zitten waardoor je drukplekken kan krijgen. Die zijn bij mij na 1 wedstrijd de deur weer uitgegaan :+

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:21

ik gebruik de zadel tassen van Stow-a-way, zowel de voor als de achter tassen.
Het voordeel van de achtertassen is dat ze wel het model van een banaan hebben maar in kleinere vakken zijn ingedeeld. Dat is veel stabieler tijdens het rijden en makkelijker als je dingen terug wilt vinden als je ze nodig hebt.
Die tassen worden ook aan de singelstoten vast gemaakt en liggen heel erg stabiel, ook met veel gewicht erin.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:11

Ik heb ook een voortas van Dabo,hartstikke handig en blijft mooi liggen!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:37

Er zijn ook nog zadeldekjes te koop met zadeltassen erop gestikt, dat kan ook handig zijn als je geen ringen aan het zadel hebt.