Welk soort zadel????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stephanie404

Welk soort zadel????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 20:13

Ik heb al tussen andere topics zitten kijken, maar kon niet echt een antwoord op mijn vraag vinden. Ik heb sinds kort een fries gekocht en heb daarbij het zadel ook overgenomen. Het is al een oudje dus moet ik binnenkort een nieuwe kopen. Maar nu zit ik me af te vragen of ik nu een vzh zadel of dressuurzadel aan moet schaffen. Ik rij zowel veel recreatief als dressuur. Springen doe ik nauwelijks, want daar houd mijn fries niet zo van _O- .
Alvast bedankt :evaw:

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:37

Ik heb zelf een fryso legacy zadel (dressuur) op mijn fries liggen .
Had hiervoor een stubben vzh op het zelfde paard liggen .

Ben toch over gestapt op een dressuurzadel omdat ik net zoals jij al aangeeft nauwelijks spring en mijn fryso zadel echt zit als een relaxte schommelstoel , zo fijn .

Dus ik zou zeggen dressuurzadel , maar dat is mijn mening . Uiteindelijk moeten jullie ermee rijden .

even een stukje info over mijn fryso zadel afkomstig van http://www.frysozadel.nl
Citaat:
Dit is een dressuurzadel met een diepe zit en dikke kniewrongen. Het zadel geeft de ruiter/amazone veel steun. De anatomisch gevormde wrongen geven de ruiter/amazone een optimaal contact met het paard, waardoor de hulpen met een stiller been beter doorkomen. Bij een goede ligging ontlast dit zadel de schouder en schoft van druk. Het paard zal zich hierdoor vrijer voelen en dus met meer vrijheid gaan bewegen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:40

Een oud zadel is geen enkel probleem. Sterker nog, er zijn merken waarvan de zadels van vroeger (nu dus 20-30 jaar oud) beter zijn/prettiger worden gevonden dan de nieuwe varianten.
Waar je vooral naar moet kijken is of het zadel goed ligt op het paard en of jij er prettig in kunt zitten. Is een van beide niet het geval dan zou ik contact opnemen met een zadelmaker. Of je dan op een dressuur of veelzijdigheidszadel uitkomt hangt af van je wensen en wat voor zowel paard als ruiter goed zit.

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 20:53

fjordnina schreef:
Een oud zadel is geen enkel probleem. Sterker nog, er zijn merken waarvan de zadels van vroeger (nu dus 20-30 jaar oud) beter zijn/prettiger worden gevonden dan de nieuwe varianten.
Waar je vooral naar moet kijken is of het zadel goed ligt op het paard en of jij er prettig in kunt zitten. Is een van beide niet het geval dan zou ik contact opnemen met een zadelmaker. Of je dan op een dressuur of veelzijdigheidszadel uitkomt hangt af van je wensen en wat voor zowel paard als ruiter goed zit.

Ik bedoel dat dat het zadel ouder is dus al gaat slijten en sommige delen gaan kapot. :j

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 21:02

HorseChica schreef:
Ik heb zelf een fryso legacy zadel (dressuur) op mijn fries liggen .
Had hiervoor een stubben vzh op het zelfde paard liggen .

Ben toch over gestapt op een dressuurzadel omdat ik net zoals jij al aangeeft nauwelijks spring en mijn fryso zadel echt zit als een relaxte schommelstoel , zo fijn .

Dus ik zou zeggen dressuurzadel , maar dat is mijn mening . Uiteindelijk moeten jullie ermee rijden .

even een stukje info over mijn fryso zadel afkomstig van http://www.frysozadel.nl
Citaat:
Dit is een dressuurzadel met een diepe zit en dikke kniewrongen. Het zadel geeft de ruiter/amazone veel steun. De anatomisch gevormde wrongen geven de ruiter/amazone een optimaal contact met het paard, waardoor de hulpen met een stiller been beter doorkomen. Bij een goede ligging ontlast dit zadel de schouder en schoft van druk. Het paard zal zich hierdoor vrijer voelen en dus met meer vrijheid gaan bewegen.

Dank je wel voor de tip voor zo'n zadel moet ik nog wel ff doorsparen, maar dan heb je ook wat:)

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:02

Daar heb je idd een fijn zadel aan ja ;) maar als je een beetje rond gaat zoeken zijn er ook wel zat goede 2ehandse te vinden! Zo heb ik die van mij ook via de lokale ruitersportzaak op de kop weten te tikken ( 600,- euro en zo goed als nieuw!) .
Dus gewoon alles goed in de gaten houden , Succes!

Dilan1993

Re: Welk soort zadel????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:18

Ik ben begonnen met een VZH zadel. Want dat zou beter zijn als je recreatie rijd en je zou beter blijven zitten bij bokken.

Na nog geen jaar ben ik over gegaan op een dressuurzadel. Ik zat van mezelf al naarvoren (stoelzit) en dit werd door dat VZH zadel alleen erger. Mijn houding is een stuk verbeterd sinds ik een dressuurzadel heb. Ook vind ik mn huidige zadel fijner zitten (zachter en dieper).

En als m'n paard eens een bokje geeft, heb ik genoeg kniewrong als steun :)

stephanie404

Re: Welk soort zadel????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 17:35

Ik heb heb ook dat ik uit mezelf al te veel naar voren ga :o Denk dat ik dan toch maar voor een dressuurzadel ga klinkt toch positiever.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:08

Persoonlijk heb ik voor een fries de voorkeur voor een dressuurzadel. Meer schoudervrijheid die ze imo nodig hebben voor hun knieactie.
Voor jezelf is het maar net waar je beter in zit. Ik zelf vindt een dressuurzadel sowieso fijner. Heb toch altijd het idee dat ik daardoor netter en rechter in me zadel zit. Ik kiep snel voorover met een dressuuzadel niet zo.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:21

Ik heb voor mijn Fries een boomloos: Trekker Pro Endurance. Zadel zit heerlijk, is traploos verstelbaar (net naar gelang conditie van paard aan te passen). Maar dan moet je wel voor boomloos zijn natuurlijk.

Afbeelding

Hier het totale plaatje met eigen ontwerp borsttuig (voor de sier :P )

Oja, mijn Camargue ijzeren korf-beugels hangen er nu niet aan :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 09:42

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:48

Zilfstar schreef:
Ik heb voor mijn Fries een boomloos: Trekker Pro Endurance. Zadel zit heerlijk, is traploos verstelbaar (net naar gelang conditie van paard aan te passen). Maar dan moet je wel voor boomloos zijn natuurlijk.

Afbeelding

Hier het totale plaatje met eigen ontwerp borsttuig (voor de sier :P )

Oja, mijn Camargue ijzeren korf-beugels hangen er nu niet aan :D

Mooi, die borstriem past erg mooi bij het paard! Sober maar daardoor heel mooi!
Zie ik nu zo verkeerd, of ligt het zadel wat ver naar voren?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:00

Dankje. Het borsttuig is op basis van het tuig dat in een film gebruikt wordt op een Fries (Ladyhawk met Rutger Hauer voor de kenners...)
Heb ook bijpassende frontriem laten maken. Lopen beide in een scherpe V voorop. :D

Foto vertekent denk ik. Volgens mij ligt hij hetzelfde als deze:

Afbeelding

Miss ietsje verder naar voren... maar paard draait ook schouder net effe weg (kijkt naar buiten)

Dit is het proefzadel en die is hier net aangemeten.
Ik heb hem dus in geheel zwart met suede zitting :9