Oogkleppen, werkt dit echt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nelleke1992

Oogkleppen, werkt dit echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 17:22

Ik heb een 1,5 jarige comtois merrie gekocht. Nu ben ik rustig aan aan het kijken naar een hoofdstel voor haar. Wil altijd alles graag op tijd hebben haha. De merrie komt misschien voor de kar, maar zoiezo ben ik zelf al helemaal weg van brede tuigage. Ik wil dan ook echt een menhoofdstel voor mn paard kopen. Maar nu het dubio: wel of geen oogkleppen?

Ik vraag me af of paarden niet harder schrikken door oogkleppen omdat ze dingen niet zien aankomen, wat ze zonder oogkleppen wel kan. Kan iemand mij hier het effect van de oogkleppen met en zonder ervaringen vertellen.

Dit is geen reltopic, ik wil gewoon informatie opdoen over de keuze

kinel

Re: Oogkleppen, werkt dit echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:34

het ligt eraan denk ik hoe het paard reageerd op dingen uit zijn omgeving. mijn haflinger kijkt continue om zich heen tijdens het rijden. als ik haar voor de kar zou hebben zou ik zeker oogkleppen op doen. heb haar dus niet voor de kar lopen.ze wil perse alles in de gaten houden en als ze al voor de kar zou staan denk ik dat het beter is datze dan oogkleppen op zou hebben. al is het maar om zech wat beter te consentreren. heb me ooit eens laten vertellen dat ze met oogkleppen beter gefocust zijn op voor en niet wat om zich heen gebeurt.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:40

Kinel: van wat ik heb gehoord klopt dat inderdaad, paarden kunnen op 2 manieren kijken. Wat er om hun heen gebeurt en wat er voor hun gebeurt als ze voor zich kijken kunnen ze o.a diepte zien. De oogkleppen zorgen er dus voor dat ze naar voor kijken en zo diepte in kunnen schatten. Altans dat is wat ik gehoord hebt

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:42

Ik zal gewoon met oogkleppen doen. ik werk ook met jonge tuigpaarden en die hebben er totaal geen last van schrikken :)

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:45

Maar begrijp ik nou goed dat je met oogkleppen wilt gaan rijden? Of wil je gewoon een hoofdstel kopen met oogkleppen zodat je die er af kunt halen voor het rijden en erop kunt doen voor het mennen?

Nelleke1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 18:19

rijden met oogkleppen en ook mennen

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:39

Wisselt per paard. Mijn vorige pony schrok nooit ergens van totdat ze oogkleppen om kreeg en niet kon zien wat de geluiden waren. Ze is door een geluid van achter op hol gegaan en heeft nooit meer voor de kar gestaan.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:43

bij mij shet werkt het prima :) als ze bijv.een zakje in de berm eng vind en ze loopt erlangs en ziet hem niet meer door de kleppen is ze ook niet meer bang. Je moet ook altijd laten ziet d.m.v stelling dat er bijv, een sloot of eenweg naast hem ligt.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:44

ik zou er trouwens niet mee rijden.menhoofdstellen zijn daar niet voor gemaakt. En met oogkleppen rijden vind je paard misschien wel wat minder want dan rijd je ook veel figuren

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:47

Een hoofdstel voor een anderhalfjarige? Nee, wacht maar even hoor ;) Als hij 3 is kun je beter een hoofdstel kopen, nu is hij nog lang niet uitgegroeid.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:56

pamve schreef:
rijden met oogkleppen en ook mennen

Voor rijden zou ik het niet doen. Je hebt immers direct contact met je paard om hem langs iets engs te sturen. Met mennen echter heb je geen direct contact en is het misschien handig.
Ik zou als ik jou was nog minstens 2 jaar wachten. Misschien is het dan helemaal niet nodig.

Mijn shet kijkt graag, niet om van te schrikken, maar gewoon lekker om zich heen te kijken. Hij wil ook altijd kijken als de hoefsmid bezig is. Bij hem neem ik het zicht niet weg bij het mennen. Hij flipt juist van oogkleppen.

Nelleke1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 20:18

ik kijk rustig naar een hoofdstel zeg ik.. niet gelijk die bokt oordelen. Ik rijd altijd buiten vandaar dat ik twijfel . Er zijn toch ook hoofdstellen waar je ze op en af kan halen?

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:21

Tijdens mijn cursus voor het koetsiersbewijs heb ik geleerd, dat de oogkleppen bedoelt zijn voor dat het paard niet schrikt van de menkar die achter hem/ haar aanbunggeld. Als een paard die het niet gewend is een kar achter zich aan ziet bungellen, heb je de kans dat die schrikt en op hol slaat. Paarden hebben er echt geen last van. Bij mijn welsh pony heb ik aan het menhoofdstel gewoon oogkleppen zitten. Ik zou als ik jou was nog wel even wachten met het tuig kopen. Zoals eerder gezegt, is die nog volop in de groei. Het hoofd kan nog helemaal veranderen. Een beetje zonde als je erachter komt, als zij 3 is dat het hoofdstel niet meer past. Plus het punt dat je smaak dan wellicht verandert is of dat het tuig dan misschien wel goedkoper is. Owja, het scheelt je ook nog poetswerk :P.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:29

Het reageren op oogkleppen verschild denk ik ook per paard. Wij mennen hier eigenlijk altijd met oogkleppen en met het paard waar we het meest mee mennen moet je het ook echt niet zonder proberen, dan ziet hij dat hij wordt achtervolgt door de wagen. Dit vind hij eng en dan gaat hij rennen, (dat is trouwens ook een reden voor het gebruik van oogkleppen niet zo zeer dingen in de omgeving maar vooral de wagen moeten veel paarden niet zien) . Maar we hebben een tijd terug ook een paard gehad dat maar niet kon wennen aan de oogkleppen en die zich met constant heel druk en gespannen bleef gedragen en toen hij zonder oogkleppen werd gemend ging het veel beter. Een ander paard wat hier heeft gestaan en altijd met oogkleppen werd gemend heeft nu een nieuwe eigenaar die ment zonder oogkleppen en zijn gedrag voor de wagen is niet extreem veranderd.

Trouwens zou ik er sowieso niet voor kiezen om hetzelfde hoofdstel te gebruiken om te rijden en te mennen. Met rijden zou ik geen kleppen en ook geen menbit gaan gebruiken, met mennen juist wel. Dus of je bent constant je hoofdstel aan het ombouwen of je koopt gewoon 2 verschillende.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 11-01-12 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Manegekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:39

Ik heb een poosje met een paard gement, maakte geen versschil

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:42

Lekker afwachten wat voor karakter je paard ontwikkeld in het werken over 1,5 jaar...
Mijn paard loopt voor de kar zonder oogkleppen.. wel begonnen met oogkleppen bij het beleren.. maar mijn paard is veel rustiger als ze kan zien wie wat of waar het geluid vandaan komt.. Dat is dus bij elk paard verschillend en weet je niet eerder dan dat je er mee aan de slag gaat rond hun derde..
Met het rijden onder het zadel zou ik zeker geen oogkleppen gebruiken..

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:06

Dat verschilt heel erg per paard. Ons vorige paard raakte helemaal in paniek als je haar oogkleppen voor deed. Zonder was ze veel rustiger. Het trekpaard wat we nu hebben is juist heel onrustig zonder oogkleppen en met oogkleppen heel rustig.

Wel rijd ik haar zonder oogkleppen. Dat vind ik toch fijner met het rijden.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:31

Hangt van je paard af, en zeker ook waar je hem mee beleert.

Mijn paard loopt absoluut fijner zonder, ook in het verkeer. Hij is pas op latere leeftijd voor de kar beleerd. (15) Hij was al volledig gewend om met een rijhoofdstel zonder het zadel het verkeer in te gaan, en daar ook heel makkelijk mee. Als ik hem met kleppen laat lopen, dan merk ik wel dat hij veel kijkeriger is.... Want hij hoort van alles, en kan het niet zien. En dus draait hij zijn hoofd in de richting van het geluid.

Als je ooit dubbelspan wil rijden, dan heeft kleppen wel een extra voordeel. Als je je ene paard een aanwijzing of correctie met de zweep geeft, dan ziet het andere paard dat niet, en zal daar dus ook niet of minder op reageren.

Mijn paardje is absoluut niet bang voor de kar achter zijn kont. Het is wel een echte loperige heetkop, maar hij loopt zonder dus beduidend beter...

Ik zou in jouw geval de volgende tip geven: omdat je toch nog met een heel jong paard te maken hebt, dat nog volledig beleerd moet worden: Leer hem, vanaf het begin, zowel met als zonder kleppen. Dan kun je altijd beslissen wat handiger is, per situatie.

Je kunt bijvoorbeeld al beginnen met langs de weg wandelen, zowel met als zonder kleppen. (Hoofdstel zonder bit erin, neusriem wel vast. Daar halster overheen) Bit zou ik er op deze leeftijd nog niet in willen hebben, maar wandelen met en zonder kleppen moet al wel kunnen.

Veel succes met je paardje.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:10

Ik begrijp dat je nu alvast bezig wil met het tuig, maar heb je nu al een idee van hoe groot het hoofd van je paard wordt e.d.? Het zou zonde zijn als je je toch vergist blijkt te hebben. Daarnaast, als je het nu al zou aanschaffen heb je er ook direct onderhouden aan.