Tips voor nieuw zadel.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmyJamess

Tips voor nieuw zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 18:00

Hoihoi allemaal

Ik wil graag voor mijn pony een nieuw zadel aanschaffen.
Het zadel dat we nu hebben is al best versleten en naar mij idee ligt hij ook niet meer goed.
Toen we luna kregen hadden we het zadel naar haar formaat laten maken, maar luna is de laatste jaren een beetje in de breedte gegroeid :')
Het zadel begint voor mij ook wel een beetje te klein te worden voor mijn dikke kont :Y)
Hier even een voorbeeld (zadel is moeilijk te zien maar heb er geen van nu waar ik neit op zit :p)
Afbeelding

Nou wil ik graag via internet opzoek naar een goed passend zadel, ik heb namelijk geen geld om een heel nieuw zadel te kopen.
nou zit ik te twijfelen welk zadel ik zou kiezen.
Ik heb zitten denken aan:
- Dresuur zadel
- Boomlooszadel
- Of gewoon weer een veelzijdigheids zadel.

Misschien hebben jullie een beetje tips en advies om mijn keus makkelijker te maken.
Ik rij met luna recreatief. We houden er ook van om een sprongetje te nemen en doen dat als het weer het toestaat.

Anoniem

Re: Tips voor nieuw zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:00

Wat wil je zelf en wat vind je fijn rijden? En wat is je buget?

Denk er aan bij een boomzadel, Dat een goede 2e hands in haar maten lastiger te vinden zullen zijn. Aangezien veel boomzadels toch op de maten van een warmbloed zijn. En die 2e hands dus ook het meest te vinden zijn.

Maar bij een boomloos moet je er aan denken, Dat de goedkopere zadels zoals barefoot (naar mijn mening) totaaaaal niet geschikt zijn om mee te springen. Omdat ze geen steun bieden, en omdat je dan toch vaak last krijgt van punt druk.

Dus dat zijn dingen waar je rekening mee moet houden. Verder is het erg belangrijk dat je een goede zadelmaker erbij haalt om het zadel te passen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:43

Is het niet handiger om een zadelmaker te zoeken met een uitgebreid assortiment aan tweedehandszadels en nieuwe zadels binnen je budget? Dan weet je gelijk zeker dat het past voor jullie allebei. Via internet is dat echt niet te beoordelen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 09:42

Als je via internet wil kopen, denk ik persoonlijk dat je met boomloos (en dan de betere merken) veel meer kans op passen hebt.
Het lijkt nu alleen of je een springzadel hebt, en idd, daar zijn Barefoots wat minder geschikt voor ook imo.

Allereerst heb je om via internet de gok te wagen met een boomzadel, de juiste inch- en boommaat nodig. Anders kom je nergens. Laat ook de mensen het nog een keer extra voor je nameten, zo voorkom je al een deel(tje) van de pasproblemen. (zie evt. mijn profiel voor het opmeten van een zadel)

Enne... je kúnt geluk hebben op internet hoor :) Zelf eens een Thorowgood Cob/Griffin gekocht, en die ligt nogsteeds heel goed op mijn pony!

HorseAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 15:07

Ik denk dat je dat het beste met een zadelmaker kan bespreken,
Die hebben er meer zicht op.
Ik las dat je met name recreatief rijd, dan zou ik als ik jou toch weer voor een vz gaan.