Tussenruimte kussens JC zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tessabuddy

Tussenruimte kussens JC zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 10:17

Hallo bokkers,

Ik heb een beetje dilemma, en zou graag willen weten of ik in de goede richting denk hierover.
Ik heb voor mijn merrie onlangs tweede hands een JC Black Jack Dressuurzadel gekocht, ik vind het een super fijn zadel met een goede zit. Alleen heb ik het idee dat mijn merrie hier niet zo over denkt.. want ik vind haar niet zo fijn lopen onder het zadel. Ze wil moeilijk nageven en is zelfs wat narrig.
Vlak na aankoop heb ik de zadelmaker erbij gehad, die hem nog wat heeft bijgevult, zij vond hem erg goed liggen op haar rug. (Zadel geeft veel vrijheid aan de hogere schoft)

Nu heb ik ook een (wat ouder) JC Saphir veelzijdigheidszadel, waar ze juist wél fijn onder loopt. Ook deze is 2 maanden terug nagekeken en bijgevult.
Waar ik vind dat het verschil zit: de tussenruimte tussen de kussens. Wanneer ik het dressuurzadel vast heb, past mijn onderarm met moeite tussen de kussens. Bij het VZH zadel past dit wel gemakkelijk en kan ik mijn arm ook draaien. Dus het dressuurzadel 'klemt' meer voor mijn gevoel.

Zou dit het probleem kunnen zijn?
Dat het dressuurzadel wat smaller is tussen de kussens heb ik ook voorgelegt aan de zadelmaker en ze heeft hem op de rug bekeken. Zij vond het geen probleem..

Voor de beeldvorming foto's:
Onderkant dressuurzadel:
Afbeelding
Achterkant:
Afbeelding

En ter vergelijking het VZH zadel
Afbeelding

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:27

Kan heel goed hoor dat je paard het net te krap vind. Ik had het ook met een paard van mij. Had er een Bates op liggen die al vrij breed is in het tussen kanaal. Maar hij had veel moeite met de lengte buiging. Heb er toen een keer een Equestor op gehad en gelijk bood hij veel lengte buiging aan. De Bates lag erg mooi op zijn rug, voor het oog dan, maar paard lief had er dus andere gedachtes over.
Ik zou eens wat verschillende zadels proberen en je paard je laten vertellen welke hij het prettigst vind.

Tessabuddy

Re: Tussenruimte kussens JC zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 09:32

Dank je Japeloup!
Het verschil is echt duidelijk merkbaar, en tis alles behalve de bedoeling dat ze pijn heeft met het zadel.
Zal nog eens met de zadelmaker overleggen of het eventueel verbreedt kan worden!

xvivianlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:18

wanner je een dressuur zadel hebt is dat stuk altijd minder breed,'
waar het probleem ook kan liggen is aan de langere zweetbladen, wanneer je zadel dan ook maar iets te ver naar voren licht dan drukken de zweetbladen op de spier van zijn been en word het bewegen belemerd je kunt zien of het zadel geschikt is door te kijken of er tussen het voorbeen en de zweetbladen genoeg ruimte ligt , je paard loopt namelijk onrustig en wil niet nagefelijk lopen wanneer dit het geval is.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 01:45

Tessabuddy schreef:
Dank je Japeloup!
Het verschil is echt duidelijk merkbaar, en tis alles behalve de bedoeling dat ze pijn heeft met het zadel.
Zal nog eens met de zadelmaker overleggen of het eventueel verbreedt kan worden!

Wilde wij toen ook doen, dat kan alleen minimaal door de kussens vanuit het kussenkanaal iets smaller te maken. Maar dit kan niet te veel omdat er dan te veel druk komt op de rug per cm2. Dan moet er een ander paneel onder, en dan moet het zadel terug naar de fabriek en kostte ons dan 600 euro: hebben wij toen niet gedaan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 09:37

weet iemand misschien nog een JC blackjack te koop ( 18 inch boommaat mw ) ?

MissDonna

Re: Tussenruimte kussens JC zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:00

dit kan zeker het geval zijn! Als de kussen dicht bij elkaar zitten, kan dit betekenen dat dit klemt op haar spieren. En dan is het logisch dat ze er niet fijn onder wil lopen.