Ik heb een beetje dilemma, en zou graag willen weten of ik in de goede richting denk hierover.
Ik heb voor mijn merrie onlangs tweede hands een JC Black Jack Dressuurzadel gekocht, ik vind het een super fijn zadel met een goede zit. Alleen heb ik het idee dat mijn merrie hier niet zo over denkt.. want ik vind haar niet zo fijn lopen onder het zadel. Ze wil moeilijk nageven en is zelfs wat narrig.
Vlak na aankoop heb ik de zadelmaker erbij gehad, die hem nog wat heeft bijgevult, zij vond hem erg goed liggen op haar rug. (Zadel geeft veel vrijheid aan de hogere schoft)
Nu heb ik ook een (wat ouder) JC Saphir veelzijdigheidszadel, waar ze juist wél fijn onder loopt. Ook deze is 2 maanden terug nagekeken en bijgevult.
Waar ik vind dat het verschil zit: de tussenruimte tussen de kussens. Wanneer ik het dressuurzadel vast heb, past mijn onderarm met moeite tussen de kussens. Bij het VZH zadel past dit wel gemakkelijk en kan ik mijn arm ook draaien. Dus het dressuurzadel 'klemt' meer voor mijn gevoel.
Zou dit het probleem kunnen zijn?
Dat het dressuurzadel wat smaller is tussen de kussens heb ik ook voorgelegt aan de zadelmaker en ze heeft hem op de rug bekeken. Zij vond het geen probleem..
Voor de beeldvorming foto's:
Onderkant dressuurzadel:

Achterkant:

En ter vergelijking het VZH zadel