Bontje of gelpad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romanoff

Bontje of gelpad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 13:04

Hoi bokkers!

Ik heb heel bokt afgestruund om te zoeken naar mijn vraag, maar nergens word hij echt beantwoord.
(Wist niet echt of ik het nou bij medisch of haranchement moest zetten..)

Mijn paard heb ik sinds aug 2010. Hij had toen wat bultjes bij zn rug en schouder zitten.
Keurend DA zei; Of overgevoelig voor insectenbeten (en dat is hij dus ook! Inde zomer klieren de muggen hem nogal veel, dus dan heeft hij wel vliegendeken om) of van die bindweefselbultjes (Nodulaire necrobiose??)

Nu heeft hij ind geen last van die bultjes als ik er op druk, duw, krab, kriebel. Het is ook niet open, geen schilfers e.d.
Nu zitten er toch wel 2 bultjes naast zn ruggengraat, precies waar het zadel dsu wel op ligt tijdens het rijden..

Dus wat research op Internet.. dekjes wassen ed. en is dus niks doen
Het beste en druk op de plekken zo veel mogelijk voorkomen..

Dus de vraag!?

Een Christ bontonderlegger OF een Indra backpad er onder leggen.
(of als iemand anders een goeie tip heeft!?)

Hij heeft in oktober een aangepast zadel gekregen een Fryso profile, past erg goed!

Mizora

Re: Bontje of gelpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:38

Een mattes bontje. De beste die er zijn. Uit druktests bleek dat een echt lamsbontje (met ruggengraatvrijheid) de druk beter verdeelde dan een gelpad.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:06

Ik heb een anti-slip gelpadje, bij de Equimatch vandaan. Ideale dingen, dun, met gaatjes. Ook om dezelfde reden als jou aangeschaft, mijn paard heeft ook bultjes. Bontonderleggers zijn veel dikker dan gelpads wat niet ten goede komt voor de pasvorm van het zadel. Ik heb het gelpad onder mijn dekje liggen.

spek_lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:34

Gelpad als je zadel goed past inderdaad, het bontje is erg dik en dat gaat helaas ten koste van de pasvorm van je zadel.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:38

Er bestaan ook gelpads met gaatjes erin. Wat je kan doen is op de plek waar de pad licht een gaatje erin knippen op de plek van de bultjes. Zo zit er haast geen druk op de bultjes. Misschien een oplossing?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:01

Ik gebruik een Flexquality pad. Deze neemt eventuele oneffenheden in het zadel en de rug op.
En het maakt je zadel niet smaller.

Of eventueel een gelpad, maar daar wordt je zadel toch wel weer 2 cm smaller van.
Mattes bontjes zijn idd goed, maar niet voor onder een goed passend zadel.

HorseAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 15:20

Je moet vooral kijken wat er het best onder je zadel past.
Bontje is natuurlijk een stuk dikker dan de gelpad.
En heeft daardoor meer ruimte nodig.

Ik denk dat het een kwestie is van proberen.
Een gelpad kan als ie niet goed ligt gaan irriteren en schuren,
Een bontje kan weer erg warm zijn, en kan, als hij overgevoelig is voor insecten, gaan broeien, en juist meer problemen geven, waardoor de bultjes gevoeliger worden.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 17:25

Het best onder het zadel is zo dun mogelijk..
Bontje is dus zo ie zo geen optie, omdat ie dus mn zadel gaat opvullen en waardoor hij hoogstwaarschijnlijk flink gaat knellen bij de schoft.

Gelpads ben ik flink aan het zoeken.. wat nou de fijnste zou zijn :D

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:30

ik zou ook eerder een dun antislip matje kopen en gaten knippen zodat de bultjes er in vallen net iets groten dan het bultje voor het geval het een beetje schuift. omdat je zadel goed past zo dun mogelijk of even dik als het bultje.
maar worden de bultjes erger als je gewoon rijd? met niks onder je dekje. als er niks erg gebeurd=geen last van heeft zou ik proberen er niks onder te doen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:49

Romanoff schreef:
Het best onder het zadel is zo dun mogelijk..
Bontje is dus zo ie zo geen optie, omdat ie dus mn zadel gaat opvullen en waardoor hij hoogstwaarschijnlijk flink gaat knellen bij de schoft.

Gelpads ben ik flink aan het zoeken.. wat nou de fijnste zou zijn :D

Dan is de flexquality ws het beste voor jouw paard. Zeker omdat jouw paard die bultjes op zijn rug heeft.
En nee, ik heb geen aandelen in Flexquality ;) Ik ben er zelf superhappy met deze pad.
De pad is van traagschuim, neemt ook warmte op.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:06

Van mattes heb je bontjes van halve dikte en is de ruggengraat altijd uitgeschoren (en kan je zonodig dus nog een klein beetje breder uitscheren bij de schoft als het toch krap is, is immers echte wol).

Grooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:35

Bontje, vanwege het feit dat het een natuurproduct is en dus geen irritatie veroorzaakt! Ik kies ook altijd voor Mattes! Dat is gewoon het beste merk op het gebied van bontjes. Het is inderdaad bij de ruggengraat uitgeschoren en daarnaast blijven ze gewoon veruit het mooist na het wassen. Daarnaast heb je er ook dekjes met bont eronder. Deze zijn helemaal ideaal, aangezien het dan ook niet kan schuiven. Ze zijn alleen niet op veel plekken verkrijgbaar. Ik bestel ze daarom altijd bij paardendekje.nl.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:36

Mijn paard heeft een plek op z'n rug, net waar het einde van zijn zadel zit.
Ik kreeg het advies om een gelpad of een bontje onder het zadel te doen, zou dat helpen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:37

Een gelpad niet in ieder geval, een bontje kan helpen, afhankelijk waar de plek door is ontstaan. Is het een drukplek dan moet je eerst kijken of er niets iets aan het zadel veranderd moet worden. Is het een schuurplek of een wondje (van bijv. een ander paard) dan zal een bontje waarschijnlijk helpen. Neem dan echt bont, maar halve dikte, direct op de huid. Tussen dek en zadel heeft het geen nut.
Kies voor een bontje met uitgeschoren ruggengraat, mattes is van topkwaliteit (en niet echt duurder dan andere lamswolle bontjes)

3uitenbeenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:47

Zeker voor bont gaan!, ondanks dat het dikker lijkt kan het bont veren daar waar nodig, dit betekend dus ook dat er geen extra druk komt op de bultjes. een gelpad leg je neer en die valt plat, dus wordt er niets ontzien.
Waar wel veel mensen de fout in gaan bij het gebruik van bont is het gebruik van een onderlegger, deze wordt meestal tussen het sjabrak en zadel ingelegd, wanneer het op deze manier wordt gebruikt valt de werking van het bont weg, doordat het dekje strak op de huid ligt.
Wil je het als medicinaal kies dan voor een bontsjabrak, deze heb je ook gedeeltelijk onderlegd, zoals in onderstaande link.
http://www.buitenbeen.nl/a-18878532/zad ... -standaard

En nee, echt bont wordt niet vies, doordat de natuurlijke vetten vuil afstoten. Wel het sjabrak wassen met leder/wolwasmiddel, bij andere wasmiddelen worden deze vetten uit de wol onttrokken waardoor de werking ook weg valt.

Wellicht tot ziens!

Paardendekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:12

Interessante "discussie"! Vanuit onze kennis met de webshop (Paardendekje.nl : speciaal met alleen maar dekjes en onderleggers), zou ik ook gaan voor een bontonderlegger. Bij een natuurlijk product is de kans op een allergische reactie stukken kleiner.

Ik zou je ook echt Mattes adviseren en geen ander merk. Bij andere merken ben je namelijk niet altijd zeker van het gebruik van goede kwaliteit bont. Tevens heeft Mattes ook zadeldekken waar het bont al direct onder zit, dit is zeker fijn, wanneer je paard gevoelig is op zijn/haar rug.

Succes met je zoektocht en hopelijk snel weer veel rijplezier zónder bultjes ;)!

3uitenbeenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:55

Paardendekje schreef:
Interessante "discussie"! Vanuit onze kennis met de webshop (Paardendekje.nl : speciaal met alleen maar dekjes en onderleggers), zou ik ook gaan voor een bontonderlegger. Bij een natuurlijk product is de kans op een allergische reactie stukken kleiner.

Ik zou je ook echt Mattes adviseren en geen ander merk. Bij andere merken ben je namelijk niet altijd zeker van het gebruik van goede kwaliteit bont. Tevens heeft Mattes ook zadeldekken waar het bont al direct onder zit, dit is zeker fijn, wanneer je paard gevoelig is op zijn/haar rug.

Succes met je zoektocht en hopelijk snel weer veel rijplezier zónder bultjes ;)!

Hmm, jammer dat je zegt dat alleen Mattes echt bont gebruikt, ik weet namelijk zeker dat F.R.A. ook echt bont gebruikt bij de onderleggers en sjabrakken. En bij de sjabrakken van F.R.A. zit er ook bont direct onder het sjabrak en ik weet zeker dat er zo nog merken zijn die echt bont gebruiken en ook met bont onderlegde sjabrakken hebben. Ik noem een Christ en zelf heb ik ook nog een dek van echt bont, maar je moet inderdaad wel opletten met wàt je koopt omdat niet alles echt bont is..

B_Bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:34

Een lamsvel zadelonderlegger kan een oplossing zijn. Deze kun je gebruiken tussen het zadel en je sjabrak. Kiezen tussen een gelpad en een bontje is niet nodig. Er is een gelpad die aan de onderzijde bekleed is met lamsvel. Dit gelpad hecht aan je zadel (anti-rutch) waarna het gelpad rechtstrekees kan worden gelegd op de paardenrug.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

http://www.12shop.eu/nl/Gelpad-Lamsvel.html.

Heb je problemen op de wervelkolom kan een wervelkolom vrije zadelonderlegger uitkomst bieden
Afbeelding

http://www.12shop.eu/nl/Zadelonderlegger/Wervelkolom-vrij/Zadelonderlegger-2-wervelkolom-vrij-Sakis-2-SF-Zwart.html

of een wervelkolom vrije sjabrak http://www.12shop.eu/nl/Lamsvel-zadeldek/Wervelkolom-vrij/Lamsvel-zadeldek-Stepstof-Zwart-wervelkolom-vrij-Sadek-2-SF.html.

Wervelkolom vrije en/of opvulbare zadelonderlegger, sjabrakken westernpads of zadeldekjes zijn vaak alleen in de kleuren zwart/créme of zwart/zwart te koop. Andere lamsvel produkten zijn in 96 kleurencombinaties beschikbaar. Het belangrijkste is dat je een passend zadel hebt. Mocht er geen passend zadel zijn vanwege de bouw zou je kunnen kiezen voor een opvulbare sjabrak van lamsvel (die is tevens wervelkolom vrij). Veel plezier en wijsheid bij de keuze van je materiaal.
Laatst bijgewerkt door B_Bos op 30-03-12 14:01, in het totaal 5 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:38

Vilten onderlegger zou ook een optie kunnen zijn.(bultjes dan vrij knippen in de pad)
Vilt verdeeld de druk goed en voert ook warmte en zweet goed af.
Als voorbeeld voor de diktes kun je op deze site kijken.

http://www.rubberhuis.nl/#/Product/567

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:40

Daar kan ik je wel antwoord opgeven, je kan beter de indra backpad aanschaffen. Heeft een therapeutische werking.
Waarom? Deze vraag heb ik vaker voorgelegd aan verschillende osteopaten/ fysio's (niet de eerste de beste, maar Martine Burgers) en allen zijn ze vrij duidelijk. Het is een schokdemper, en dun dus beter dan een bontje. Daarbij is de indra backpad (voorheen action backpad) speciaal ontwikkelt voor paarden met rugproblemen en om rugproblemen te voorkomen.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 08:39

Deze gelpad heb ik ind aangeschaft :j