Niet goed liggend zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

Niet goed liggend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 19:19

Hoi allemaal,
Mijn vriendin heeft een veelzijdigheidszadeltje voor haar shetlander, alleen deze schuift een beetje en kiept naar voren. De boommaat is Wide dus het zou kunnen dat de maat wat te groot is (het is overigens wel een pony zadel) de shetlander zal rond de 1.05 meter zijn. Hij is licht overbouwd en heeft geen schoft, ook is het geen forse shetlander. Zou dit een reden kunnen zijn van het naar voren kiepen? Op dit moment zit er een staartriem aan het zadel, en ligt er een bontje onder. Dan ligt het zadel goed, maar dit is natuurlijk alleen symptoombestrijding. Er komt binnekort ook een zadelmaker, maar zou hij nog wat aan het zadel kunnen doen? Is er wel een geschikt zadel voor een smalle overbouwde pony zonder schoft?

spek_lap

Re: Niet goed liggend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:37

Volgens mij is het sowieso vrij lastig om een passend zadel voor een shetlander te krijgen. Voor zover ik weet zijn het altijd van die simpele en standaard pannekoekjes, of zo'n ''uitgebouwde'' met een handvat en zitting.
In ieder geval heel slim om er een zadelmaker bij te halen.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:30

Hallo, dit zadel is waarschijnlijk te groot voor deze pony. De boom is te wijd, dat veroorzaakt het naar voren kieperen. De oplossing om een er een bontje onder te leggen is idd symptoombestrijding. Als de pony overbouwd is, dan is het waarschijnlijk nog een jonge pony. Dit kan opgelost worden met een zadel dat past bij schouders, de voorboom, en een speciale pad die opgevuld kan worden tijdens de groei. Kijk uit met de staartriem, dit kan wondjes geven onder de staart. Tegen het schuiven kan misschien ook een anti-slip pad gebruikt worden.

Succes, Zadelpasservice Libertad