Rolletjes bit slecht? En welk bit dan wel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Miesemuisje

Rolletjes bit slecht? En welk bit dan wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 00:37

Hallo Bokkers!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik had vandaag les met mijn verzorgpaard, en de instructrice adviseerde mij om is te kijken naar een ander bit voor hem, om te kijken of hij daar beter op reageert. Dit omdat hij gewoon door het bit heen loopt, het bit vast pakt, ik niets met hem kan, kan zelfs geen stelling vragen, waardoor hij nu aan 1 kant helemaal vast zit..en ik weet dat ik dit ook rijtechnisch moet oplossen, maar het is het proberen waard toch?

nu had zij het over een rolletjes bit.. na even googelen vond ik hier alleen nogal rare verhalen over. Doordat het 2 verschillende materialen zijn, zou hier stroomschokjes vanaf kunnen komen.. niet fijn voor het paard lijkt me zo :x

Nu vroeg ik me af wat jullie hiervan weten, is dit waar? en hebben jullie ervaring met dit bit?
het gaat om zo'n bit: http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... 13-mm.html

en wat voor bit zou ik anders kunnen proberen? aangezien ik hier verder niet veel verstand van heb wil ik eerst zoveel mogelijk informatie, in plaats van er zomaar een ander bit in te hangen. Van de instructrice kan ik de volgende keer ook wel zon rolletjesbit van haar lenen om te proberen, maar ik wil dus eerst weten hoe dit zit..

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:39

Ik heb zo'n rolletjesbit en voor mijn paard werkt het prima. Ik denk dat het bit vooral bij je paard moet passen. En verder.. het bit is zo zacht als de hand van de ruiter toch?

MagratheaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:41

Stroomschokjes? sorry hoor maar dat geloof ik niet :=

Miesemuisje

Re: Rolletjes bit slecht? En welk bit dan wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 00:43

@Mavelle: Dat laatste is zeker zo, en ik ben me er dan ook zeer van bewust dat ik dit ook rijtechnisch moet oplossen, maar het is het proberen waard, hij heeft dit bit nu ook al superlang in.

@Magrathea: Mijn bron: [HAR] Bit met koperen spiralen? en er zijn nog wel meer dingen over te vinden op internet, wat mij toch aan het twijfelen zet. het zou komen door een wrijving die ontstaan tussen de 2 verschillende materialen.. ik weet het ook niet zeker hoor, maar toch het navragen waard vind ik

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:46

Klopt, door de 2 verschillende metalen die tegen elkaar wrijven komt er 'elektriciteit' vrij die kleine schokjes geven.

En bit zo zacht als de hand van een ruiter? Wat een onzin, ik ben sowieso tegen bitten imo.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:56

Als er schokjes van het bit zouden komen zou je dat mijn inziens moeten merken aan het paard. Ik merk het niet aan die van mij.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:57

Dus, je paard houd 't bit niet vast oid?

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:58

Nope, waarom zou ze?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 01:02

omdat door de wrijving van die 2 verschillende metalen er dus electriciteit vrij komt en een teken dat een paard hier last van heeft is 't vasthouden van 't bit.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 01:04

Dan komt er dus misschien toch geen elektriciteit vrij :)*

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 01:05

Uhm, waar zit de accu :+ ?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 01:12

Dan heb ik toch geluk gehad, vandaag een hele doos van die bitten ingeruimd en geen schok gehad :+

Maar nee, het zijn fabeltjes..
Statische elektriciteit ontstaat als isolerende materialen wrijving van elkaar ondervinden, bijvoorbeeld polyester van een broek en wol van een stoel.

Aangezien koper en staal beiden geleiders zijn, kan er dus geen statische elektriciteit opgestapeld worden.

Mocht je nog een bit zoeken klik

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 01:17

Mythe ontmaskerd Peerke_ :D
En idd fijn dat je niet geëlektrocuteerd bent....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 01:26

Peerke_ schreef:
Dan heb ik toch geluk gehad, vandaag een hele doos van die bitten ingeruimd en geen schok gehad :+

Maar nee, het zijn fabeltjes..
Statische elektriciteit ontstaat als isolerende materialen wrijving van elkaar ondervinden, bijvoorbeeld polyester van een broek en wol van een stoel.

Aangezien koper en staal beiden geleiders zijn, kan er dus geen statische elektriciteit opgestapeld worden.

Mocht je nog een bit zoeken klik

dat klopt dus niet wat jij zegt.

De stroom wordt veroorzaakt door het z.g. potentiaalverschil tussen de twee metalen. Er ontstaat hierdoor een heel kleine stroom vergelijkbaar met aluminium op je vulling, alleen veel minder omdat het potentiaalverschil tussen aluminiumfolie en kwik veel groter is dan tussen koper en RVS.

Bij sommige paarden wekt dit trouwens speekselopwekkend sommige gaan hierdoor juist heel erg kauwen, andere houden 't bit vast, allemaal slechte tekens dus.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 01:33

Ik denk dat de tip van je instructeur voor symptoombestrijding zorgt en dat je het probleem verlegt in plaats van oplost..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:48

Wat Peerke zegt klopt wel, Maartje1990...
Bit geeft echt geen stroom schokjes, daar durf ik om te wedden (is natuurkundig gewoon weg onmogelijk...).

Rolletjes bit is een prima bit, je moet alleen controleren of de rolletjes niet scherp worden en of er geen ruimte tussen komt (kunnen velletjes van de tong tussen komen en dat lijkt mij toch niet erg prettig :+ ).

Dus als je het bit gewoon elke keer even controleert voor gebruik op ruimte of scherpte van de rolletjes, kan je dit bit gerust eens proberen!!

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:51

Ik heb een tijd met dat ding in mijn mond gezeten, rolletjes draaien enzo, om het te testen!
Resultaat: geen stroomschokjes! :)

Fijn bit! Ik was op zoek naar een D-trens die speekselproductie stimuleert, mijne laat heel makkelijk los op dit bit. Hij is wel vrij dun, wat hem dan weer wat scherper maakt.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:51

nee hoor, geen stroomstootjes.
Mijn ervaring met dit bit is variend, sommige paarden gaan er lekker van schuimen, wat ze vervolgens iets makkelijker in de mond maakt. Bij sommige paarden heeft het geen enkel effect.
Over het algemeen kan het bit geen kwaad, mits juist gebruikt, maar dat geldt natuurlijk voor ieder bit.
Probeer er met deskundige hulp uit te komen, succes!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:54

Charr_x schreef:
Ik heb een tijd met dat ding in mijn mond gezeten, rolletjes draaien enzo, om het te testen!
Resultaat: geen stroomschokjes! :)

Fijn bit! Ik was op zoek naar een D-trens die speekselproductie stimuleert, mijne laat heel makkelijk los op dit bit. Hij is wel vrij dun, wat hem dan weer wat scherper maakt.

Dun is niet per definitie scherp, maar dat heeft geheel met de ruimte in de mond te maken.

Beter een dun bit dat goed past, dan een dik bit en het paard kan de mond niet meer sluiten.
De hand bepaald namelijk of een bit scherp is, niet de dikte van een bit. :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:59

ik heb ook z'n bit en inderdaad na dat verhaal ook in eigen mond gehad en niets gemerkt.

Zelf heb ik het bit genomen vanwege het smalle en de d ringen. Wilde geen losse ringen wat dunner voor de ruimte bij de mondhoeken. Mijn oude merrie heeft hier 8 jaar heerlijk op gelopen en nu loop mijn rij merrie er ook weer op en mijn (nu mag ik het zeggen) 3 jarige went ook langzaam aan het bit en alle 3 deden/doen ze hun mond er voor open.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:39

ik heb een bit met een koperen middenstukje, maar daar reageerde het paard waar ik op reed heel heftig op, daarna daarom ook niet meer gebruikt. Sommige paarden vinden het fijn, sommigen vinden het niks. Kijkof je het eens uit kan proberen. Zelf rij ik als het even gaat met een dubbelgebroken bustrens 13mm golden brass van harry's horse. Tot nu toe liep ieder paard bij mij daar echt lekker op.

teunticheler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:47

ik vind ze zo dun :n ik ben er nooit zo positief over geweest

Onienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:41

Mijn paard pakte eerder ook altijd zijn bit vast, was een dikkere dubbelgebroken trens.
Lees je eens in over Myler bitten, deze zijn ook vrij dun, maar bij mijn paard echt een uitkomst. Ze heeft gewoon erg weinig ruimte in haar mond en dan ligt een dunner bit haar lekkerder dan zo´n dikke.
Myler bitten heb je in verschillende levels, met weer verschillende tongbogen.

*Edit: ik heb ook zo'n rolletjes bit geprobeerd maar daar werd ze helemaal hectisch van, schudden met haar hoofd enz... dus die heb ik gauw weggedaan. (maar elk paard is anders natuurlijk.) Ook is dit bit enkel gebroken en daar ben ik (of beter gezegd mijn paard) soieso niet zo'n fan van. (maar ook dat verschilt weer per paard natuurlijk)

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 20:58

Super bedankt allemaal :D!

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:03

Het probleem van bit vastnemen enz is niet op telossen door gewoon een ander bit hoor, denk dat je dit toch rijtechnisch aan zal moeten pakken

En ja ik spreek uit ervaring :)