Hoe lang om aan een nieuw zadel te wennen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Hoe lang om aan een nieuw zadel te wennen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 13:23

Gisteren is de zadelmaker bij mij langs geweest en heb ik een ander (tweedehands) zadel gekocht. Eerst reed ik op een oud euroriding dressuurzadel en nu heb ik een kieffer lech profi gekocht. Dit zadel ligt veel beter op mijn paard en is ook een boommaat groter.
Nou merkte ik toen ik vanmorgen reed dat het nog niet echt lekker ging. Ze liep nog niet ontspannen en wilde vooral linksom nog niet goed om mijn been buigen (linksom is haar moeilijke kant). Ook kreeg ik haar wat moeilijker vooruit dan anders en zwiepte ze meer met haar staart.
Ik ga ervan uit dat het erg wennen voor haar is dat de druk anders op haar rug verdeeld wordt en ik ben benieuwd wanneer ze echt gaat ontspannen.
Hoe is jullie ervaring met een nieuw zadel? Ging je paard er meteen beter van lopen of had het ook tijd nodig om te wennen? En zo ja, na hoeveel tijd merkte je verbetering?

randyLOVER

Re: Hoe lang om aan een nieuw zadel te wennen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:35

Dat ik mijn op maat gemaakte zadel kreeg liep mijn paard gelijk een stuk beter eigenlijk.

Think_twice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:40

Normaal zou jouw paardje niet zo mogen reageren op een nieuw zadel. Voor de ruiter kan het even wennen zijn omdat die eventueel zijn/haar zit moet aanpassen maar voor het paard moet het onmiddellijk goed aanvoelen. Als het na 2 dagen niet beter is zou ik toch eens nadeken ofdat het zadel wel goed past op je paardje.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:42

mijn paard liep gelijk beter met het nieuwe zadel. ik heb zeker een maand moeten wennen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:43

Paard moet niet echt hoeven wennen aan het nieuwe zadel. Maar een ruiter ook niet, tenzij het een anxer type is. Maar je koopt toch een zadel dat voor beide partijen prettig is dus dan is wennen niet echt nodig.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:47

Paard wennen aan een nieuw zadel? Als het goed past lopen ze er zo mee weg.
Als ruiter moet je wennen, als het paard moet "wennen" past je zadel niet goed :n

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:50

PartoutZ schreef:
Als ruiter moet je wennen, als het paard moet "wennen" past je zadel niet goed :n

Met het eerste ben ik het helemaal eens, met het tweede wat minder. Als je een lekker/goed zadel hebt, zit jij ook gelijk lekker. Ik heb echt niet hoeven wennen aan mijn zadel. Als je er aan moet wennen, betekend het dat je er nu niet lekker op zit... Dan is ie dus niet 'goed' voor jou ;)

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:53

Loetie84 schreef:
PartoutZ schreef:

Met het eerste ben ik het helemaal eens, met het tweede wat minder. Als je een lekker/goed zadel hebt, zit jij ook gelijk lekker. Ik heb echt niet hoeven wennen aan mijn zadel. Als je er aan moet wennen, betekend het dat je er nu niet lekker op zit... Dan is ie dus niet 'goed' voor jou ;)

Ik heb al op verschillende zadels gereden. Op elk zadel moest ik toch even mijn plekje zoeken :)
Mijn huidige zadel is opmaat gemaakt voor zowel mijn paard als voor mij.
Ook aan dit zadel moest ik toch echt even wennen. Moest ineens zoveel zelfstandiger zitten, dat was ik niet meer gewend.
Juist omdat het vorige zadel niet paste voor mij, moest ik wennen aan een passend zadel :))

COSMIC77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:59

Mijn paard moest heel lang wennen aan een nieuw zadel. Echt wel meer dan een maand.
Hij liep heel erg met de rem erop, ingehouden.
Nu meer dan een half jaar later loopt ie er uitstekend mee.

Nu ken ik mijn paard en weet ik dat hij zo reageert op 'nieuwe' dingen.
Ik heb m twee jaar geleden betuigd en de eerste keren voor wagen leek ie nog het meest op een lamgeslagen ezeltje wat je in die Brooke Hospital verhalen ziet.
Met inrijden net zo, en met een nieuw zadel dus ook zo.

Het is zijn reactie op nieuwe dingen. Als je hem rustig de tijd geeft groeit zijn vertrouwen in de nieuwe situatie en ontspant hij op den duur weer.

Nu kan ik jouw situatie zo niet beoordelen maar het kan dus zijn dat een paard in het begin slechter loopt onder een zadel wat eigenlijk veel beter past. Dat zit dan meer in het koppie.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:07

Loetie84 schreef:
PartoutZ schreef:

Hier ben ik het ook niet mee eens. Ik kom uit een zadel met zeer vlakke zit en weinig wrong, en heb nu een zadel met diepere zit en meer wrong. Dat zit echt heel anders en daar moet ik nog steeds even aan wennen. Dat betekent niet dat dit zadel niet goed voor mij is, maar dat mijn spieren zich aan moeten passen aan een andere houding.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:11

O echt? Ik reed echt zo weg met mijn zadel! Ik zat gelijk heerlijk en had echt het gevoel dat ik dat jaren eerder had moeten doen! Ik kwam van een dressuurzadel en ging naar een VZH met veel wrong en steun en een diepe zit. Dus een heel verschil met wat ik eerst had...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:12

Dat kan, maar dat is dus niet bij iedereen zo!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:13

Maar dat je spierpijn hebt door de andere houding, vind ik iets anders dan wennen aan het zadel, als je begrijpt wat ik bedoel...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:14

Nee, ik vind dat dat met elkaar te maken heeft, je lichaam moet wennen aan een andere zit en reageert daarop in de vorm van spierpijn.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:15

Natuurlijk heeft het wel met elkaar te maken, maar dat vind ik een andere manier van 'wennen aan' dan dat je tijdens het rijden echt aan je zadel moet wennen. Maar goed, eea is natuurlijk ook persoonlijk...

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:16

randyLOVER schreef:
Dat ik mijn op maat gemaakte zadel kreeg liep mijn paard gelijk een stuk beter eigenlijk.

Mijne ook :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 15:41

@cosmic77: ik ben blij om te horen dat jouw paard ook moest wennen aan een nieuw zadel. De mijne liep namelijk al een jaar lang met een zadel waarvan de boommaat iets te klein was, vandaar dat ik denk dat nu de boommaat goed is, de druk op de rug anders is, waardoor ze moet wennen. Ik heb ook het idee dat ze heel ingehouden loopt, net als bij jouw paard.
Het doet me een beetje denken aan de verhalen hier op stal over pijn door het inlopen van nieuwe leren laarzen. Als die eenmaal goed zitten, zitten ze ook heerlijk.
De mijne is wel heel gevoelig voor veranderingen op haar rug, want toen ik in augustus een ander zadel uitprobeerde die goed leek te passen, vloog ik na een half uurtje door de lucht door een boel bokken en had ik mijn enkelbanden verrekt. (dit was niet bij een zadelmaker, maar was een zadel van mijn instructrice)
Daarom ben ik nu wel wat voorzichtig, misschien voelt ze dat ook een beetje.
Zelf zit ik er trouwens heerlijk op.