Bit echt zo pijnlijk als iedereen zegt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Bit echt zo pijnlijk als iedereen zegt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 12:32

Ik ben er van overtuigd dat een bit pijn en schade aan kan richten, maar ik vond de filmpjes altijd een beetje overdreven. Ook de foto's, zijn gewoon momentopnames, lekker makkelijk om al die foto's te laten zien.

Maar mijn eigen paard laat ook weten het bit niet te waarderen, en eigenlijk ken ik maar bar weinig paarden die netjes hun mond open doen en het bit aannemen. En dan vraag ik me altijd toch wel af, hoeveel is er nu WEL waar van de foto's en de filmpjes? Doet het dubbelgrebroken bitje wat er nu zit hem ook pijn?
Hij liet gister goed weten dat ie het niet wilde, draaide zich om bij het aanzicht van het bit en ging zelfs in defense-mode, wat ie wel vaker doet. Het gevecht aangaan. Dan gaat ie super snel rondjes draaien zodat je hem niet vast kan pakken. Ik was niet van plan mee te doen, want mijn bedoeling is niet hem tot zoverre te dwingen. Als hij echt zo duidelijk aangeeft niet te willen, dan niet? Ik liep niet mee, hij stopte (helemaal verbaasd :+ ) en ik heb dat weggelegt en zijn touwhalster aangedaan. Daar blijft ie netjes bij staan, geen punt.

Hoe gaat het bit in en uitdoen bij jullie? ook een gevecht, of vind je paard het geen probleem?

Goof

Re: Bit echt zo pijnlijk als iedereen zegt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:35

Een bit wordt pijnlijk als je er fout mee omgaat ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:37

Ik ken maar één paard dat lastig was met het bit indoen, en die bleek een wolfstandje te hebben...
Bij mijn paarden moet je snel zijn, want als je die het hoofdstel aan gaat doen dan happen ze zo snel dat ze soms per ongeluk de neusriem in de mond hebben als de riempjes nog niet goed zitten. Onnodig te zeggen dat ik dus nooit de mond open hoeft te maken ofzo. Dus nee, die vinden het zeker niet erg.

Nu ik er nog even over nadenk, heul lang geleden op de manege waren wel pony's die lastiger waren met opzadelen, maar imo ligt dat vooral aan de manier waarop er door sommigen opgezadeld word. Bit hard tegen de tanden laten klappen, lomp aansingelen, noem het maar op en een manegepaard overkomt het vroeger of later. Dan vind ik het weer niet zo vreemd dat paarden daar een hekel aan krijgen.

feanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:41

Ben het volledig eens met bovenstaande zodra er verkeerd wordt omgegaan zal een paard dit als minder prettig ervaren maar mijn paarden nemen het bit gewoon aan met optomen dus zo erg kan het allemaal dus niet voor ze zijn. Het is gewoon een kwestie van op de juiste manier er mee omgaan.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:44

Mijn paard doet supermakkelijk het bit in, ik hoef het maar voor zijn mond te houden
en hij doet de mond al open!
Dat deed hij vroeger trouwens ook helemaal niet,
Dus ik denk dat het niet altijd is doordat het bit pijn doet

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:47

Ik sluit mij ook aan.
Mijn pony was kopschuw, maar dat had te maken met een blessure aan haar oor, niet haar mond.
Mijn andere paarden maken geen problemen.
Ik zou inderdaad ook altijd tanden laten nakijken bij problemen en gewoon heel voorzichtig opzadelen...
Nu, niet passende bitten kunnen volgens mij wel degelijk schade aanrichten.
Paarden doen niet "zomaar" moeilijk...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:48

Je kunt natuurlijk nooit precies weten wat een paard voelt, maar als je kijkt naar de hoeveelheid zenuwen die er in de mond zitten, kan ik me heel goed voorstellen dat de minste beweging van de hand voor het paard al heel pijnlijk kan zijn.
Echter ben ik wel van mening dat wanneer je paard zo duidelijk aan je vertelt dat het bit pijn doet, je eens zou kunnen overwegen dat bit achterwege te laten.
Mijn paard gaf zelf nooit aan het bit vervelend te vinden trouwens, ik wilde zelf bitloos, maar ik merk wel aan mijn paard dat ze het nu een stuk prettiger vindt.
Zeker het overwegen waard vind ik. Je paard spreekt duidelijke taal. :)

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:49

Mijn paard neemt het bit heel makkelijk aan, ze pakt het eigenlijk zelf. En die van mij is toch niet de makkelijkste in dingen doen. Als iets haar pijn doet of ze vindt het vervelend dan werkt ze echt niet mee. Mijn paardje reageert bijvoorbeeld heel heftig op druk op de neus, bijvoorbeeld met een kaptoom. Dus ik blijf lekker rijden met bit.

dreamgurliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:52

mijn paard was bij zijn vorige eigenaresse ook kopschuw.. maar zodra hij merkte dat aan het hoofdstel geen bit zat liet hij zich het hoofdstel gewoon omdoen, maar als ik dan daar op de manege t bit in deed, en ik reed trok hij t bit uit zn mond en ik rijd vrij lichtjes ik heb mn teugels altijd zoals bij t losstappen omdat ik toen geen kracht had in mn rechterhand/pols vanwege peesontsteking en nog iets maar sinds hij van mij is wil hij het bit wel accepteren, maar ik rijd hem toch uit voorzorg t liefst zonder

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:58

Ken eigenlijk weinig paarden die echt lastig zijn met bit in doen

Ja, pony's op de manege zijn nog wel eens vervelend als een kind een bitje
in moet doen omdat de kinderen een beetje onhandig zijn. Maar als ik dan aanbied
om even te helpen dan is er eigenlijk ook geen probleem meer en zijn ze heel makkelijk.

Denk ook dat een bit niet echt pijnlijk is als je er maar goed mee omgaat.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:59

Bij mijn oudste hoef ik enkel het bit tegen z'n lippen te houden en dan opent hij zijn mond.
Bij mijn twee jongste haffies (7 en 3) is het helemaal makkelijk, die happen er gewoon zelf naar :D

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:02

De mijne doet ook vanzelf zijn mond open, en neemt het bit zelf in zijn mond.. Ideaal!
Ik rij me een dubbelgebroken bol stukje watertrens (argentaan)
Als het zo slecht is, wrm wordt het dan verkocht.. Ht is gewoon hoe je er mee omgaat, ook bitloos kan onvriendeljk zijn!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:03

Bij mijn oude merrie moet ik meestal opschieten met de bitringen uit elkaar houden anders heeft ze het bakstuk al in haar mond. Zij hapt dus zelf zeer vlot het bit in, tenzij ik niet goed in m'n vel zit, dan wijst ze het nadrukkelijk af.
Ruintje doet netjes op verzoek zijn mond open voor het bit, dus ook gemakkelijk.
Wat bij een bit van belang is, is dat het goed past en ook een type bit is dat het paard prettig vind. Mijn merrie heeft een dubbel gebroken trensje, het ruintje vond dat veel te onrustig en heeft nu een Myler.
Verder maakt het natuurlijk ook wel uit wat je met een bit doet, zowel met indoen en uitdoen als met het rijden. Een onrustige hand kan heel veel verpesten bij een paard.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:05

Je zou het soms wel denken, na een stortvloed aan verschrikkelijke nadelen wat het bit betreft...
In werkelijkheid valt het bij normaal gebruik reuze mee!

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:09

Ik ken een aantal paarden die het bit absoluut niet meer accepteren, en raad eens? Allemaal met een zwaar bit en harde hand gereden.

En mn eigen pony? teugels over zn hals, kopstuk hou k vast en hij pakt zelf het bitje al aan! (meneer houd gelukkig van werken! :D )

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:11

Mijn paard neemt het bit heel makkelijk aan :D
Maar ik rijd ook recreatief (en heel vaak met een lange teugel stappen, draven, galloperen).
Maar ik lees even mee

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:14

Herinner me ineens een kleine shet bij de manege waar ik heb gereden, ik hielp 9 van de 10 x mensen uit mijn les, omdat ik als enige netjes correct kon zadelen etc, maar die shet nam echt heeeul moeilijk t bit aan, heb een keer 10min lang in zn mondhoek lopen peuren met mn vinger om zn mond open te krijgen, no way dattie zn mond open ging doen, na 10min gaftie tochmaar op...

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:15

Ik ga even een vreemde vergelijking trekken, hihi: Vergelijk het met het dragen van een string. Zit in het begin niet zo fijn, maar je went er aan. Je voelt hem eigenlijk niet zitten tot je een grappenmaker tegenkomt die hem boven je broek uit trekt... Au! Zolang je niet aan een bit trekt, heeft een paard er geen last van.

Mijn vierjarige heeft de tijd gehad om te wennen aan het bit en neemt hem nu heel fijn aan.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:16

Ik rijd Ascot met stang; hoofdstel hoef ik alleen voor zn neus te houden. Hij doet zelf zn mond los, en pakt zelf het bit. Ook als ik het hoofdstel wat lager hou. Hiermee loopt hij netjes ontspannen, en ik rijd hem met langere teugel. Trens wordt níet geaccepteerd; geeft serieuze rodeo en heb ik dus definitief afgeschaft.

Op de manege rijd ik een ex-westernpaard, dat duidelijk aan geeft de neckrope prettiger te vinden als zijn bit. Maar ook bij de neckrope kan hij er beledigd zijn hals opzetten als de ruiter er teveel aan zit te trekken. Ook met neckrope doe ik zo min mogelijk, zodat hij kan ontspannen.

Paarden kunnen wel degelijk het ene bit/ bitloze optoming als irritant en zelfs pijnlijk ervaren. Is dus goed kijken wat bij je paard past, ipv kijken waarmee jij wilt rijden. Maar over het algemeen doet een bit/ bitloze optoming geen pijn.
Is juist de ruiterhand die het pijnlijk maakt!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 13:33

Hij is vroeger manege pony geweest, gereden met pelham. Denk dat dat al veel zegt :) Hij is nooit makkelijk geweest met het bit, maar gister sloeg echt alles...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:19

Wij hadden onlangs een paardenarts en tevens tandarts op bezoek.
Die vertelde dat vooral de pasvorm erg belangrijk is maar ook erg moeilijk. Veel paarden lopen met een bit dat niet past(te dik, te dun of verkeerde maat).
Hij vertelde ook dat hij wel eens paarden in handen kreeg waarbij de botsplinters uit de mond kwamen!! Ik wil gewoon niet weten welk persoon daarop heeft gezeten.

Het inlezen in bitten en hun materiaal heeft bij mij wel gezorgd dat ik geen ijzeren bitten meer gebruik maar ben er nog altijd van overtuigd dat niet het bit maar de ruiter de schade toebrengt.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:22

_Esther_87_ schreef:
Ik ken maar één paard dat lastig was met het bit indoen, en die bleek een wolfstandje te hebben...
Bij mijn paarden moet je snel zijn, want als je die het hoofdstel aan gaat doen dan happen ze zo snel dat ze soms per ongeluk de neusriem in de mond hebben als de riempjes nog niet goed zitten.

Hetzelfde bij mijne!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:31

Ik ben persoonlijk van mening dat het bit nou niet echt bepaald lekker moet voelen . Stel je zelf maar een stuk ijzer in je mond voor , hoe weinig druk je ook geeft , het voelt toch echt niet lekker. Ik lees regelmatig dingen als mijn paard doet zijn mond al open als ik met het bit aankom . In mijn ogen is dat een gewoonte . Niet omdat het bit zo fijn is . Ik ben persoonlijk geen voorstander van het bit , maar ik ben niet tegen de mensen die er wél mee rijden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:32

-> HAR

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:35

De ruiterhand maakt het bit traumatisch.
Hoe zacht je bit ook is, als je een hand hebt wat constant op en neer klotst of constant de kiezen ''eruittrekt''. Ja, dan is het bit niet fijn, zacht gezegd. Jammer genoeg zie je dit beeld erg vaak..

Maar wanneer je een zachte hand met een constante verbinding maak je het paard het al een stuk comfortabeler.