Barefoot op Kwpn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daphneeeej

Barefoot op Kwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 20:27

Hallo allemaal,

Ik heb nu al een tijdje mijn barefoot cherokee en gebruik hem op mijn verzorgpaard. Mijn verzorgpaard is een kwpn merrie van ong. 1.65. Ze heeft een normale sportbouw met dus beetje schoft en niet echt een opstaande ruggengraat.Onlangs is mijn verzorgpaardje (was van een goede vriendin van me) doorverkocht maar wel op dezelfde stal gebleven. Rijd haar nogsteeds en mocht mijn eigen spullen blijven gebruiken dus ook mijn cherokee. Vandaag kreeg ik een berichtje van de eigenaren dat ik mijn zadel niet meer mag gebruiken omdat de manege eigenaar hun heeft verteld dat het zadel niet geschikt is voor het paardje.

Wat vinden jullie? Kan een barefoot gewoon op een sport kwpn?

en wat denken jullie wat ik moet doen? mij er maar aan overgeven en hun normale boomzadel gebruiken of ze proberen te overtuigen dat het zadel gewoon goed is?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:33

Ik heb ook een barefoot voor mijn Rheinlander. Ik rij er niet vaak mee, omdat ik beter zit in mijn ander zadel, maar met de barefoot op zich is niets mis. Die ligt gewoon goed met een standaard voorboompje er in.

Je kan altijd vragen waarom de manege eigenaar het geen geschikt zadel vindt, waar volgens hem de fouten zitten. Misschien is hij gewoon geen fan van boomloos, of vindt hij het qua zicht niet passen op een warmbloed.
Maar dat wil niet zeggen dat je je barefoot kan blijven gebruiken, uiteindelijk hebben de eigenaars van het paard het laatste woord.

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:41

Ik zie ook niet in waarom de Barefoot niet zou kunnen, ik heb het afgelopen jaar een heleboel zadels geprobeerd op mijn Criollo paardje,( het is dan wel geen KWPN-er maar daar zie ik geen verschil in.) en het enigste wat goed ligt en waar hij echt ontspannen onder loopt was mijn Albion zadel en nu sinds kort mijn Barefoot. En heb echt van alles al gehad ( KN/Daaleman/stubben/Kieffer etc). Ik ga nu verder met de Barefoot omdat deze gewoon heerlijk zit :D . Maar het blijft natuurlijk een feit dat het niet jouw paard is en ik denk dan ook wel dat je de wensen van de eigenaar moet respecteren, het is tenslotte zijn paard. Je zou idd. even kunnen vragen wat de reden is, misschien kun je hem overtuigen dat een boomloos zadel net zo goed of zelfs beter kan zijn als een zadel met boom.

Daphneeeej

Re: Barefoot op Kwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 20:56

Bedankt voor jullie reacties!
De eigenaren van het paardje zelf zijn gewoon nog ontwetend en nieuw met paarden dus die nemen sowieso makkelijk de mening over van een hogere piet (de manege eigenaar/stalhouder). Ik krijg gewoon erg het gevoel dat er tegenwoordig ook erg snel geoordeelt word over nieuwe dingen. (heb trouwens altijd wel beetje wrijving met de staleigenaar). Maar is misschien wel een idee om hem toch maar te vragen waarom hij het niet goed vind.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:57

Ik zou eerst maar eens gaan vragen waarom inderdaad.
Als ik het zo hoor klinkt het niet alsof er echt iets mis is..
Wat doe je met het zadel?(springen, dressuur, buitenritten)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:58

De eigenaren zijn de baas en die bepalen wat voor zadel er op komt , maar de manege-eigenaar maakt wel een interessante opmerking waarvan het maar zeer de vraag is hoe de beste man bij een dergelijke dubieus advies komt :P

Je zou voor de gein eens heel geïnteresseerd moeten vragen waarom het zadel volgens hem niet geschikt is :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:59

grote kans dat deze persoon gewoon niks van boomloos afweet. Gewoon omdat 't onbekend is en 't volgens hem gewoon 'niet klopt' allicht vragen waarom hij het zo vind en op bijv. http://www.boomloosrijden.nl informatie uitprinten en 'm dat geven en de eigenaren ook? en als ze 't dan nog niet goed vinden, dan tja, heb je dat maar gewoon te accepteren lijkt me. Jammer, maar helaas, aan 't eind van de dag is het toch niet jouw paard.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 21:04

siskeh schreef:
Ik zou eerst maar eens gaan vragen waarom inderdaad.
Als ik het zo hoor klinkt het niet alsof er echt iets mis is..
Wat doe je met het zadel?(springen, dressuur, buitenritten)

Ik zelf rijd recreatief dressuur met het zadel. Nu alleen in de binnenbaan omdat ik van de nieuwe eigenaren nog niet naar buiten mag omdat ze zelf eerst nog het paard willen leren kennen (dit snap ik volkomen).
Ik zelf ben gewoon erg positief over het zadel op haar. Toen ze nog van mijn vriendin was hadden we in eerste instantie een dressuur boomzadel (hulsebos), ik merkte gewoon dat ze niet lekker liep. Heel kort en moeilijk nagefelijk ook soms wat protetst. Ook met betasten van de rug was er gewoon een periode dat ze bijna ging zitten als je langs de ruggengraat ging. We merkte dat als we er een ander zadel (springzadel) er op legde dat ze meteen anders liep. Ik durfte het niet meer aan met het dressuur zadel en ben gaan zoeken en kwam bij de barefoot uit. Meteen vanaf het begin met de barefoot kreeg ik ontspanning terug van het paardje, lekkere ruime en vlotte gangen.

Ik ga dan binnenkort maar even rond de tafel zitten om het te bespreken.
Ben zelf ook gewoon erg overdondert omdat ik al toch een langere periode met het zadel rijd en de staleigenaar me vaak genoeg in de tussentijd heeft gezien en niet gewoon mij even aanspreekt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:29

Sowieso is het wel apart dat alles ineens anders moet terwijl jij het beestje al langer kent en dat neem ik aan allemaal goed ging. Als jij altijd buiten reed , dat dat nu ineens niet meer mag ook ??

Raar gedoe :P

Zo gaat de lol er wel snel voor je af ben ik bang :=

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 21:37

pmarena schreef:
Sowieso is het wel apart dat alles ineens anders moet terwijl jij het beestje al langer kent en dat neem ik aan allemaal goed ging. Als jij altijd buiten reed , dat dat nu ineens niet meer mag ook ??

Raar gedoe :P

Zo gaat de lol er wel snel voor je af ben ik bang :=

Ja het is wel raar maarja ik leg me er bij neer. Ik ben gewoon erg gek op het paardje, gewoon echt een klik en wil gewoon met haar bezig kunnen zijn ongeacht de beperkingen. (verzorg/rijd haar nu 3/4 jaar) Ik heb naast haar nog een verzorgpaard waar ik alles mee mag wanneer hij weer vol onder het zadel mag lopen (blessure). Dus ik kan nog wel vanalles blijven doen. Maar heb er ook wel vertrouwen in dat ik later wel weer meer met haar mag gaan doen, maar nu gewoon nog niet.

OpaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 22:04

Ik rijd met mijn barefoot ook al een paar keer op minn sportpaardje super smal gebouwd ligt prima :s

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 21:25

Ik heb het persoonlijk even besproken met de eigenaresse en haar moeder. Ze waren zelf gelukkig niet negatief over het zadel. Ze kwamen er zelf mee dat ze het zadel wilde zien. Hele opluchting dat ze zo goed er over reageerde nu ze het zelf hebben gezien en mijn uitleg gehoord hebben. Mevrouw zelf gaat het ook nog een keer bespreken met de stal eigenaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 09:38

Nou , ik ben benieuwd wat daar nog uit gaat komen....

Vind het wel zorgelijk dat ze zo hangen op die staleigenaar zeg :=

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:43

Inderdaad, waarom zou ze dat nog met de staleigenaar bespreken? 't is toch nota bene háár paard??...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:43

En het dier is al inclusief verzorger die er goed mee uit de voeten kan en het dier kent....wat heeft een staleigenaar met (waarschijnlijk) ouderwetse ideeën daar dan nog aan toe te voegen :P

Maargoed , blijkbaar zijn de mensen wat onzeker en onervaren en dan is het maar afwachten bij wie ze toevallig terechtkomen voor info :=

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:45

Wat een rare uitspraak?! Ben benieuwd of het nog een beetje goed komt eigenlijk?

Zo was ik gister bij een vrouw die nog nooit boomloos had gereden, want ze zei dat ze iemand kende die met (boomloos) zadel en al gevallen was. ?!

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:56

Ben ook benieuwd naar de uitkomst hiervan.. Zeker als het een wat "ouderwetse stalhouder is.." degene waar ik ooit stond had ook vaak vreemde uitspraken.. Heel ander onderwerp: maar toen mijn paard haar hoofd open had gehaald (tot op het bot) moesten er uiteindelijk 23 hechtingen in.. Zijn reactie was: wat een overdreven gedoe om de dierenarts hiervoor te bellen.. gewoon een beetje blauwtinctuur erop" .. Zo zie je maar.. staleigenaren weten ook niet alles.. zeker de oudere generatie niet..
Dus ik ben zeer benieuwd waarom : "nu ineens niet meer"... zeker omdat je er ook al tijden mee rijdt.. Wellicht vind hij het stiekem niets en wat dit de mogelijkheid (nieuwe eigenaar) om dat eens aan te kaarten.. Wel jammer dat dat dan "achter jou rug om" gaat

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:17

Een beetje blauwtinctuur voor 23 hechtingen :oo

SSDesign : dat zijn ook altijd van die schitterende dingen.... iemand heeft van horen zeggen iets met een boomloosje....en daarop wordt meteen "boomloos" afgeschreven.

Terwijl dergelijke verhalen met een boomzadel ook gewoon bekend zijn , ongelukken gebeuren nu eenmaal , maar vanwege 1 of andere rare gedachtenkronkel worden boomzadels dan ineens niet allemaal maar lukraak afschreven....heel typisch altijd :P

Net als op een manege of iets waar iemand een keer op een westernzadeltje gaat zitten , dat ding zit voor geen meter en die persoon houdt nog jaren vol dat hij / zij nooit meer op een westernzadel wil rijden door die ene ervaring , maar al die waardeloze Engelse boomzadeltjes die ze wel eens treffen , heeft dan niet tot gevolg dat die ook "afgeschaft" worden , erg apart altijd zulke dingen :P

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 13:28

Ze komen ook terug bij de staleigenaar omdat hun eigen zadel door hem is aangemeten. En hij de persoon is waar ze het paard daadwerkelijk van gekocht hebben. (paard is 2 weken van hem/de manege geweest)
De eigenaresse (de moeder) heeft vandaag wel aan mij aangegeven dat ze de mensen van de stal wel erg bemoeierig vinden en dat ze liever zelf alles op hun eigen manier willen doen en zelf willen uitzoeken. E heeft vandaag gelukkig wel blijk gegeven dat ze mij wel vertrouwd.

De stalling is dus een manege met pensionstal. Het is een echte dressuur manege waar ze dus niet zo zijn van nieuwe dingen uitproberen. Alles moet het standaard zijn anders is het niet goed. Wat de stal eigenaar dus zei van de barefoot was dat hij echt niet paste en niet aansloot op het paard. Het zag er niet goed uit en het paard zou binnen no time rugklachten krijgen.
Het grappige is dat hij nog nooit bij mij en het paard in de buurt is geweest om te kijken naar het zadel!
Maar gelukkig weet ik beter en staan de eigenaren van het paard heel erg open voor mijn kennis.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:31

Een Barefoot die niet aansluit op het paard en daardoor problemen geeft....met zo'n uitspraak is het dus helemaal duidelijk dat de beste man totaal geen verstand heeft van Barefootjes , dat zegt al genoeg :)

Wel fijn dat de nieuwe eigenaresse niet domweg achter de staleigenaar aanloopt +:)+

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 13:33

RGBrink schreef:
Dus ik ben zeer benieuwd waarom : "nu ineens niet meer"... zeker omdat je er ook al tijden mee rijdt.. Wellicht vind hij het stiekem niets en wat dit de mogelijkheid (nieuwe eigenaar) om dat eens aan te kaarten.. Wel jammer dat dat dan "achter jou rug om" gaat

Dat komt idd door nieuwe eigenaren denk ik. Paard was voorheen van een goede vriendin en hij wist denk ik dat hij daarbij niks kon maken. Maarja nieuwe mensen die mij eihenlijk nog niet kennen zijn misschien wel makkelijk te bepraten. Best wel sneaky allemaal ja achter mijn rug om. En dan gister vrolijk langslopen en gedag zeggen....

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 13:34

pmarena schreef:
Een Barefoot die niet aansluit op het paard en daardoor problemen geeft....met zo'n uitspraak is het dus helemaal duidelijk dat de beste man totaal geen verstand heeft van Barefootjes , dat zegt al genoeg :)

Wel fijn dat de nieuwe eigenaresse niet domweg achter de staleigenaar aanloopt +:)+

Nou moet ik zeggen, hij sluit ook niet goed aan xD het zadel knijpt niet op de schoft en bellemert de schouders niet... Dat kan toch niet kloppen haha

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:40

Ja jammer dat het op zo'n manier moet.. maar ik zou bijna willen zeggen "daar is het paardenland voor". Paardenmensen hebben nou vaak allemaal een eigen mening.. en als die van jou afwijkt van "de meute" dan wordt je vaak vreemd aangegekeken.. Wat ik trouwens wilde melden is dat mijn kereltje (heb hem zelf gefokt en hij is inmiddels 1.72+ maar het blijft "tje"). momenteel beleerd wordt met een boomloos.. Een cheyenne uit mn hoofd.. hij heeft een enorme schoft en nog te weinig bespiering dus dit sluit lekker aan en rekt en beweegt aan alle kanten mee.. Hij wordt nog niet gereden, maar wel gelongeerd e.d. met dit zadel.. het ligt super.. en ook hem laten wennen aan opstijgen gaat heel goed met dit zadel.. Ik was in het begin zeer sceptish, maar denk dat ik er aankomende zomer de eerste ritjes er maar mee ga maken.. Kortom: verdiep je erin en dan zul je zien dat het in sommige gevallen (niet alle..) ook met kwpn'ers best handig kan zijn.. zou ik willen zeggen tegen jou stalhouder :Y)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:47

Het niet aansluiten kan sowieso geen probleem zijn , daar het zadel onder druk toch wel vervormt.

Soms zie je wel dat de achterkant wat omhoog komt als er geen ruiter in het zadel zit , maar zodra die ruiter er wel in zit gaat hij gewoon goed liggen , dat geeft geen snars , maar dat gaat natuurlijk wel tegen alle "wetten" van boomzadels in :)

Dat is vaak het probleem , dat mensen boomloosjes volgens boomzadel-eisen gaan beoordelen , dat geeft al aan dat ze niet genoeg kennis van boomloos hebben om te beseffen dat de verschillen daarvoor veels te groot zijn , het werkt gewoon heel anders en de aandachtspunten zijn anders :)

Maarja als mensen dat niet weten en op de verkeerde manier gaan beoordelen , dan lijkt er inderdaad niks van te kloppen :P

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:56

TS, dat is in ieder geval goed nieuws toch :D

Ik ken helaas ook maar genoeg van die mensen. Als er dan één keer iets gebeurt met een boomloos zadel wordt deze de grond in geboord, maar dan nog niet te spreken over de ongelukken die gebeurd zijn met boomzadels. Hoeft echt niet altijd aan het zadel te liggen inderdaad ;)