Welk zadel voor paard met hoge schoft

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Agnes67

Welk zadel voor paard met hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 14:47

Zou graag wat ervaringen willen horen.

Heb een vrij breed paard van 1.73 groot en iets hoge schoft, vind het belangrijk dat het zadel boven de schoft echt nog genoeg ruimte heeft, ook als ik er op zit. Ook
wil ik dat er naast de schoft voldoende ruimte is om te kunnen buigen en de minstens 4 vingers breed ruimte boven de ruggegraat.

Heb er nu een heel fijn zadel op: Kent en Masters met rode (brede) boom. Kan net kwa ruimte, maar zou graag nog meer willen, tevens schuift dit zadel steeds nog een cm
of 7 naar voren (ondanks banaansingel)

Zit zelf te denken aan een Kieffer Wien of iets dergelijks.

Hoor graag jullie reacties.

Myca

Re: Welk zadel voor paard met hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:50

Ainsley, Albion Exselle, Jaguar, Kieffer, KN, Passier, Prestige, Rossner zijn allemaal merken waar meerdere modellen tussen zitten die geschikt zijn voor een breder paard met hoge schoft.
Daar moet wel wat tussen zitten.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:54

Ik had een Passier liggen op mijn paardje met glijbaanschoft :Y) Maar die was ook smal.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:59

Ik heb sinds ze zomer ook een ander zadel voor mijn paard met hoge schoft en ong. 1.70. Heb er verschillende gepast Kent & Masters lag goed en een Euroriding Diamant. Die laatste heb ik nu en hij bevalt super!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:01

Ik heb een forse merrie van 1.82 en die heeft een Kentaur op liggen. Had het daarvoor op mijn merrie met extreme schoft van 1.72 liggen, dat ging ook net. Maar merk dat het zadel op mijn huidige paard (met normale/hogere schoft) beter ligt.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:08

Ik zou eens kijken voor een KN zadel. Daarnaast zou ik er een zadelmaker bij halen.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:32

Ik heb nu een MSFC Professional zadel, superfijn zadel +:)+ Ik merk veel verbetering bij mijn paard sinds ik dit zadel heb, ze beweegt veel fijner en makkelijker :)

http://www.equimaro.nl/webshop-startpag ... l-dressage

Hiervoor heb ik voor mijn paard met hoge schoft een Kentaur Penelopa en Prestige Doge gehad :)

Voske1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:35

Ik heb een Stübben Roxanne voor mijn paard met een hele hoge schoft. Maar als je het zeker goed wil doen zou ik er altijd een zadelmaker bij halen, zeker als je geld voor een nieuw/ander zadel uit gaat geven.

HappyRiding1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:47

Ik zou hoe dan ook het zadel laten aanmeten, zodat je zeker weet of het zadel goed zit en geen irritaties veroorzaakt bij het paard. Het ligt ook aan de verdere bouw van je paard. Dus of je paard iets dikker is of smaller etc. Ik heb hem laten aanmeten door Viehoff uit Landgraaf (rijden volgens mij hele land door). Goede ervaringen mee!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:51

Ik heb een Kieffer zadel. Ik geloof een munchen. Past goed op mijn paard met ook een hoge schoft.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:34

Heb sinds vandaag eindelijk na langs zoeken een passend zadel gevonden, Prestige Top Dressage.
Begin alsjeblieft niet aan Kentaur, mijn fysio vind dit echt rot zadels.. dus ja vandaar zelf ook maar niet aanbegonnen.

Ik heb een aantal zadels van marktplaats gehaald en deze gepast, maar je kan beter een goede zadelmaker laten komen die zelf zadels heeft en past/kijkt/opvuld, dit scheelt echt een hoop heen en weer gerij, geld, tijd en gezeur, vervolgens ben je geen steek verder (net als ik)

Heb nu trouwens wel een tweedehands zadel laten aanpassen door de zadelmaker...

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:39

Ik heb een Hulsebos zadel (tweedehands) laten aanmeten voor mijn paard met hoge schoft. Deze is dan ook erg smal van boven. En ik moet zeggen; hij ligt als een huis!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:41

Rossner, en dan de plus varianten, zijn speciaal gemaakt voor een hoge schoft.

Shareek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:43

ik heb een KN tango op mijn paard liggen, hij heeft ook een redelijk hoge schoft.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:45

Als je een nieuw zadel wilt aanschaffen adviseer ik je gewoon op zoek te gaan naar een zadelmaker die met meerdere zadels kan komen.
Zo heb je voldoende keuze en hij kan je ook verder helpen als daar niks tussen zit of het nèt niet lekker ligt.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:46

Een kieffer wien is inderdaad een fijn zadel voor paarden met een hoge schoft. :j

Ik heb dit zadel op mijn merrie met hoge schoft liggen en het ligt perfect, het is echter wel een slank gebouwde merrie.

Baytje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 08:22

de MSFC zadels hebben geen terugggesneden kamer; Kieffer heeft dit wel. Heb een Kieffer Lech DL op mijn paard gehad, die nu te koop is vanwege t feit dat ze eruit gegroeid is qua bespiering. Nu heb ik een Hulsebosch erop liggen, deels teruggesneden.

Agnes67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 11:20

Hoi allemaal,
tot zover bedankt voor jullie antwoorden en tips.
Heb zelf ook nog wat rond geneusd.
Had eerder een Wintec pro cair op dit paard, bleef tot nu toe nog het beste liggen als ik er over nadenk, ook redelijk betreft schoftruimte.
Wil zelf echter graag een zadel met een iets diepere zit. Zit aan de Wintec Isabell Werth cair te denken, weten jullie toevallig of deze net zo groot (zitvlak) valt als de Wintec Pro?
Heb nog nooit op de IW gezeten, weet niet of deze door de diepere zit stuk kleiner aanvoelt.
Graag weer jullie reacties.
Alvast bedankt.
Groetjes,
Agnes

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:50

Myca schreef:
Ainsley, Albion Exselle, Jaguar, Kieffer, KN, Passier, Prestige, Rossner zijn allemaal merken waar meerdere modellen tussen zitten die geschikt zijn voor een breder paard met hoge schoft.
Daar moet wel wat tussen zitten.

Rossner? Daar heb ik mijn paard bijna mee naar de klote gereden!.. Heb nu een aangemeten Anatomica op mn paard met hoge schoft liggen en dat is praktisch het enige wat op zijn hoge, lange, dunne schoft past..

Een goed zadel is een investering, en zeker als je paard een niet-standaard schoft heeft.!

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:28

Baytje1 schreef:
De MSFC zadels hebben geen terugggesneden kamer.

Mijn merrie heeft ook écht geen makkelijke rug (hoge schoft, redelijk rechte rug, weinig ruimte voor het zadel (korte rug) en verder weer best breed) :+

Afbeelding

MSFC ligt to nu toe echt verreweg het best +:)+ Mijn paard is erg gevoelig en geeft het zelf ook heel goed aan wanneer iets haar niet lekker zit :=

Wat was er mis met het Rossner zadel dan, Blubdevis? Met elk zadel wat niet past kun je je paard immers naar de klote rijden.. Hiervoor had ik een Prestige Doge, is nieuw een duur zadel (zo'n 2700 Euro) en kwalitatief erg goed, maar als ik daarmee had doorgereden, had ik mijn paard ook naar de klote gereden (kneep rond de schoft, te smalle boom).

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:38

Yelly, ze zakken in.. zijn niet te vormen en van slechte kwaliteit.. maar ieder zn eigen ervaring hé.. Ik raad je gewoon aan een erkende zadelmaker te laten komen met een aantal zadels..

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:43

ik heb op dit moment een JC saphir springzadel met brede boom liggen op mijn merrie met wat hogere schoft. Veel zadels lagen te dicht op de schoft totdat ik dit zadel ben tegen gekomen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:44

Ik heb een kieffer lech profi.
Mijn paard heeft ook een hoge schoft, en dit zadel heeft een teruggeslagen boom.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 23:49

Blubdevis: Aha, vandaar. Ik heb zelf geen ervaring met Rossner zadels, dus was wel benieuwd waarom je er zo negatief over was :)

Wintec heb ik ook niet zo veel ervaring mee, de zadels spreken mij persoonlijk ook niet zo aan :n Ik heb zelf liever een kwalitatief goed lederen zadel :)

Sowieso kun je altijd het best even een goede zadelmaker laten komen die veel pasmodellen bij zich heeft, dan kun je bekijken wat het best bij zowel je paard al jou past :)

Gekkie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:15

Ik ben ook een van de bezitters met een paard met hoge schoft.
Hier heb ik een JC zadel op liggen. Bevalt erg goed moet ik zeggen!