Vriendelijk bit wat niet op lagen inwerkt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Vriendelijk bit wat niet op lagen inwerkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 22:32

Ik ben op zoek naar een vriendelijk bit wat het liefst zo min mogelijk op de tong en lagen inwerkt.Ik rijdt nu met een normaal dubbelgebroken watertrensje maar merk dat mn paard dat vervelend vindt in zn'n mond als er iets druk op komt.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:36

Elk bit werkt óf op de tong in, óf op de lagen, en sommige beide. Een enkelgebroken trens werkt meer in op de lagen, een dubbelgebroken weer op de tong. Sommige paarden lopen niet lekker op dubbelgebroken, omdat dat net wat te veel ruis geeft in de mond. Je zou ook nog ongebroken kunnen overwegen. Dat ligt net iets stiller in de mond.

saskiakefie

Re: Vriendelijk bit wat niet op lagen inwerkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:37

Bitloos :) Werk je niet op de tong én lagen :D

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:46

saskiakefie schreef:
Bitloos :) Werk je niet op de tong én lagen :D

Bitloos is geen bit en kan onbarmhartig inwerken achter de oren en op de neus.......
TS vraagt om een bit en niet om een bitloze optoming :)*

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:50

Ik rij met een ongebroken bit. Mijn paard heeft nog nooit zo goed op een bit gelopen als deze!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:52

Leren "bit"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:53

Ongebroken bitje inderdaad :)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:55

Ik zou ook ongebroken proberen in zo'n geval. Leer dan weer liever niet want bij iets teveel teugeldruk werkt dat én hard in op de tong, én op de lagen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:56

Ongebroken bit proberen inderdaad.. of beter nog, een billy allen trens, die beweegt nog iets meer, waardoor de hulpen beter doorkomen.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:57

een happy mouth dubbelgebroken bitje? Of happymouth ongebroken, is ook nog eens flexibel ;)

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:00

Hou deze topic ook even in de gaten.
Maar met een ongebroken bit mag je toch niet starten op wedstrijden?
Of zijn er bitten waar je wel mee mag starten?
Ik rijd nu met een dubbel gebroken bustrens maar merk dat hij wel erg veel met de tong zit te spelen en soms de tong ook over bit krijgt. Loopt verder wel nagefelijk en ontspannen.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:03

Happy Mouth is rubber/plastic en rubber kan warm worden in de paardenmond. Lijkt mij niet zo fijn. :)
Je mag gewoon starten met een ongebroken trens hoor.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:05

Mayflower, met wat voor ongebroken bit rijd jij dan? Gewoon een ongebroken trens van rvs of aurigaan? Hoe dik ongeveer?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:10

Deze zijn érg fijn :)
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... M4352-0001
Bij een lossere teugel voelen ze aan als een dubbelgebroken bit, maar als er kracht op komt de staan dan blokkeert het bit waardoor het aanvoelt als een ongebroken bit en dus vooral op de tong drukt.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:10

Ik rij met een Sprenger Aurigan, deze is zo'n 13 mm ongeveer. :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:13

ik rij met een ongebroken trens :)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:02

Happy MOuth en ander kunststof kan breken en splinteren, en rubber wordt te warm.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 09:01

Mijn erg gevoelige merrie doet het al jaren super op happy mouth bitjes, ze schuimt goed, dus schuren of branden zal het dan niet zo snel doen...

als je druk van de lagen/tong af wil hebben kom je al snel op iets als een pessoa, die verplaatst de druk meer naar achter de oren...

Ik heb een tijdje een paard gereden waar teveel aan getrokken was met een trensje, en die daardoor heel veel moeite had met druk op de lagen en de tong, en die deed het heel fijn op een happy mouth pessoa...
daarna is er weer een gewoon trensje in gegaan...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:32

fokkertje schreef:
Hou deze topic ook even in de gaten.
Maar met een ongebroken bit mag je toch niet starten op wedstrijden?
Of zijn er bitten waar je wel mee mag starten?
Ik rijd nu met een dubbel gebroken bustrens maar merk dat hij wel erg veel met de tong zit te spelen en soms de tong ook over bit krijgt. Loopt verder wel nagefelijk en ontspannen.

Met een ongebroken trens mag je wel starten op wedstrijden, alleen mag je niet alle klassen starten met een stang.

Zelf zou ik ook voor ongebroken gaan. Enkelgebroken gebruik ik het liefst zo min mogelijk en dan ligt het maar net aan het paard waar ik voor ga. De één wil wat meer rust in zijn mond en dan werkt ongebroken erg fijn, de ander vind juist de flexibelheid van een dubbelgebroken trens fijner.

Leren bit zag ik net ook genoemd. Erg goed bit, maar zoals ik begrepen heb, is deze toch wat scherper qua inwerken dan men over het algemeen denkt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:35

Ik ben erg tevreden over myler bitjes :j Rustig in de mond, maar weinig druk en je kan toch fijn inwerken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 15:44

Met een ongebroken bit of zo'n billy alleen bit mag je dus wel gewoon op wedstrijd starten? denk dat ik maar eens ongebroken ga proberen dan.Myler is ook nog een optie maar dan wel een waarmee je dus gewoon op wedstrijd kan.Ik rijdt natuurlijk het liefst zonder veel druk maar aan enigzins iets druk af en toe,daar ontkom je helaas niet aan.Maar ik vindt het wel belangrijk dat het voor mijn paard zo comfortabel mogelijk aan blijft voelen,hij heeft een heel klein mondje met weinig ruimte voor het bit dus ik denk dat een smal ook fijner voor hem is.

Dank jullie wel voor het meedenken en het advies.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:50

Ik heb zelf een myler nadat ik Versluis heb laten kijken welk bit het beste paste. Je kunt ook overwegen om met de Rambo in combinatie met clips te rijden maar daar mag je niet mee starten (wel trainen natuurlijk).
Myler heeft een hele reeks engelse bitten ontwikkeld waarmee je kunt starten. 3 levels (verschillende druk) in 2 types (watertrens en bustrens).
http://www.westernruitersport.nl/a-2175 ... watertrens
Laatst bijgewerkt door Fairytail op 03-01-12 15:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:51

Met de basic bitjes kun je gewoon op wedstrijd. De level 1 en een paar van de level 2 mag je gewoon gebruiken. De mondstukken MB01, MB02 en evt MB04 en MB32 zijn geloof ik allemaal toegestaan. De eerste drie weet ik zeker (uiteraard wel met toegestane bitringen).
Zeker met een klein mondje is myler heel geschikt :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 16:02

Thx,dat myler bit met die hogere tongboog werkt die minder in op de tong en lagen?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:04

Minder op de tong, meer op de lagem, maar het is persoonlijk wat fijner is. Mijn pony blijkt veel fijner te lopen op een bitje met een lichte tongboog dan op een gewoon bit. Ben ik per toeval achter gekomen, maar merkte direct verschil! Mijn menbit heb ik ook veranderd naar een lichte tongboog en ook daar merkte ik direct een wereld van verschil. Terwijl ze helemaal niet zo'n dikke tong heeft oid.