Bontje op of onder dekje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Bontje op of onder dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 19:45

Ik had een vraag over bontjes onder het zadel.

Ik leg het bontje dus onder het dekje, maar ik zie dat velen hem op het dekje leggen. Ik heb ooit geleerd/gehoord dat hij direct op de rug van het paard zou moeten, onder het dekje en dat dat meer effect heeft.

Kan iemand mij vertellen waarom hij er op of eronder zou moeten?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:47

Idd, direct op de rug, voor de meest optimale werking en drukverdeling.
Maar ja, dan is de bontrand niet meer zichtbaar he, en daar gaat het een hoop mensen om :+

Anoniem

Re: Bontje op of onder dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:49

Je moet het bontje rechtstreeks op de rug leggen, en daar je zadel op. Geen dek meer gebruiken, dat heb je niet nodig met een bontje.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 20:02

Oh, dat is ook een goeie, Yamcha! Daar had ik niet aan gedacht.

Ik heb een bontje zonder randje aan de achterkant, dus dat zal niet in de weg zitten dan. Die heb ik toen bewust gekocht omdat ik dus gehoord had dat hij er onder moest.

Ik heb hem altijd onder het zadel gehad en hij is nu dus wel vuil aan het worden. Ik hoop dat de kwaliteit blijft na het wassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:07

Blijft hij wel, wolwas doen met een middel voor fijne stoffen :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 20:10

Super! Dank je wel! Ik ga hem eens lekker wassen, dan kan ik hem weer gebruiken.

tdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:29

kijk wel goed uit wat voor bontje je gebruikt sommige gaan erg schuren.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 09:24

Dank je tdw. Ik heb een echt wollen bontje. Niet eentje van € 10,- bij de dierenvoederszaak op de hoek, omhet zo maar te zeggen. Ik heb alleen geen randje achter.
Afbeelding
Zoiets...

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 09:29

echt bont kun j het beste wassen met crist wasmiddel, ze komen dan echt als nieuw uit de machine, alleen een beetje gekruld. Het is belangrijk dat je het bont tijdens het drogen goed opwrijft. Eventueel kun je met een kammetje de vacht weer los kammen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 09:31

Hé, goed idee! Dank je!
Ik wilde het wolwasmiddel van Robijn gebruiken (heb ik nog in huis). Is dat ook goed? Ik heb er nooit aan gedacht om tijdens het drogen op te wrijven. Goeie tip. Misschien nog een hondeborstel/kam in huis, dat een idee?

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:59

ik zou hem wassen met wasmiddel dat erbij hoort, van robijn kan hij gaan rafelen, had ik ook en mijne was ook van echt bont.
als ik hem heb gewassen leg ik hem op een droogrek en als hij bijna droog is met de stofzuiger het bontrandje weer in vorm zuigen, van een hondenborstel kun je ook pluisjes krijgen.
kun je wel doen na het zuigen, dan is hij weer lekker fluffy en dan even oppervlakkig erover met een kammetje maar wel heel voorzichtig

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 16:50

Ik heb er geen wasmiddel bij gekregen, dus ben helaas aangewezen op Robijn... Maar super bedankt voor de tip! Ik ga het zeker proberen!

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:19

kun je bij winkels als divoza halen voor 4 euro, volgens mij ook bij de boerenbond.
was je hem toch met een ander wasmiddel, probeer dan babyshampoo ;)
dat was een trucje van oma en werkt ook prima, houdt hem lekker zacht en is geen agressief wasmiddel voor het bond

Sierra_Shaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:58

Ik heb ook gehoord laatst in de ruitershop dat het bont daar van oppropt, recht op de rug. Tip die mij werd gegeven voor mijn pad was om er een gelijkvormig shabrakje onder te leggen... Dan zou het bont netter blijven en heb je toch de juiste drukverdeling.. Maar mijn padje kan niet gewassen worden dus vandaar misschien...

HorseAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 15:48

Ligt er aan aan wat voor bontje je denkt,
Als het een klein bontje is, leg ik m op het dekje.
Is het bontje helemaal zadelvormig, dan doe ik er geen dekje onder.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 20:46

Oh, ik zie dat mijn post niet is aangekomen... Had op mijn werk snel even opmerking getypt, maar er zal wel iemand achter me zijn komen staan, dat ik het heb weggeklikt. Gaat ze geen moer aan wat ik typ op Bokt.

Het is een groot bontje en ik heb dus ook begrepen dat dat onder het dekje moet, direct op de rug van het paard.
Ik heb een poging gedaan tot wassen. Was ik dus even vergeten dat het misschien wel handig zou zijn het bontje even te stofzuigen voor ik het in de machine deed... Bontje is schoon, maar mijn wasmachine was niet zo blij... :') Ik moest eerst een flinke lading losse haren verwijderen uit de trommel halen, heb daarna nog leeg gespoeld en daarna een "nep" was gedraaid (2 oude handdoeken). Toen leek het weer een beetje op een wasmachine!

Inmiddels heb ik een andere onderlegger aangeschaft dus het bontje is gewoon reserve. De nieuwe moet op het dekje en is van een soort gel. Duur, maar ik ben er heel blij mee.

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:03

het dekje zoals die op het plaatje is een 'klein' bontje. met een grote bedoelen ze een die ook onder de zweetbladen bont heeft en dus echt zadelvormig is. Zelf doe ik een kleine op mijn dekje (maar dan wel een dun dekje anders heeft het nog geen nut) omdat hij anders zo vies wordt en zo ook zijn werk wel doet. een grote leg ik direct op de rug, geen dekje eronder of erop.

Grooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:16

Een bontje direct op de rug is ook wat ik zou kiezen. Ik merk het verschil goed bij jonge, nog wat gevoelige paarden. Die zijn gelijk wat meer ontspannen wanneer ze een bontje direct op hun rug krijgen, ipv eerst een dekje eronder. Ik kies daarom voor mijn paarden de dekjes van Mattes (beste kwaliteit op het gebied van bontjes, te koop bij o.a. www.paardendekje.nl). Hier zit direct een bontje op de rug en heb je ook gelijk een leuk dekje, wat niet kan gaan schuiven.

Het wassen gaat inderdaad goed met shampoo, maar ook met MELP. Het wasmiddel van Mattes zelf. Dat hebben ze ook in die webshop.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 22:43

@ Deejzie: Ik wil geen nieuw bont dekje kopen, dus ook geen mattes, ofzo. Dit riekt ook wel een beetje naar reclame willen maken.
Ik wil het liefst gewoon zonder onderlegger rijden. Maar mijn paard is nog niet zo lang in training en haar rug is aan het veranderen en ontwikkelen. Daardoor wil ik niet meteen de zadelmaker laten komen, maar even wachten tot haar rug meer ontwikkeld is, dan kan kan ik mijn zadel meteen goed laten aanpassen.

Denise_billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:32

een bontje is het besye recht op de rug van het paard. :) dit vanwege de drukverdeling. ikzelf heb een bondje/shabrak ineens! ook erg handig zodat het zadel zelf niet kan gaan schuren aan de zeikanten.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:30

Ik heb er eentje zonder bontrand achter, en ALS ik er eentje gebruik dan idd onder het dekje.

Op het dekje is alleen voor de sier. En het versmalt je zadel. Een goed passend zadel moet je eigenlijk geen bontje onder gebruiken.

Wat wassen betreft: ik weet niet of je een dekje van echt lamsvel hebt? Ik heb zelf Mattes onderleggers, en die was ik altijd met Kavalclean. Geel flesje. 30 graden wolprogramma. Kan daarna in de wasdroger.
Ik borstel wel altijd de haren eraf met een rubber borstel, voordat ik de onderleggers in de wasmachine doe.