Wat is het ideale kinderzadeltje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Wat is het ideale kinderzadeltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 18:19

Mijn zoontje van bijna 4 hobbelt wel eens op onze haflinger, samen erop zitten doen we vaker maar hij mag tegewoordig ook wel eens stukjes alleen erop als ik hem vasthoud en dan gaan we wandelen :D

Nu zit hij op mijn dressuurzadel, en dat is 3x niks, hij heeft niet voldoende steun vind ik doordat het uiteraard een beel te groot zadel is, en hij kn niet in de beugels vanwege de lange zweetbladen die ik ook niet wil beschadigen :o

Belangerijkste ist dat het zadeltje geschikt moet zijn voor een brede haflinger, kamerbreedte 39, steun moet geven en het liefst of een handvat of een horn voorop om vast te houden.

Het gaat niet om rijden, hij zit er in stap op en wellicht over of 2 jaar alleen in draf maar dan spreken we al over iets heel anders.

Wie heeft er goede en betaalbare tips voor een goed kinderzadeltje?

Anoniem

Re: Wat is het ideale kinderzadeltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:20

Ik hoor veel positieve verhalen over de kinderzadeltjes van barefoot.
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar het is wel een zadeltje waar ik in jou situatie meer over zou willen uitzoeken :)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:21

Ik heb toen ooit een zadeltje gekocht met van die steunen aan de voorkant van het zadel (was speciaal voor kleine kinderen) voor mijn shet, maar ik weet niet of ze deze zadels ook verkopen in de maat haflinger.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 18:22

Ja ik heb ze dus ook gezien, zowel het 'normale' model als de westernuitvoering, nadeel van het normale modelletje vind ik dan weer dat er voor geen greepje aan zit zeg maar .

Die met zo'n greepje noemen ze altijd passend voor een shet, maar zou dat dan ook op een haf gaan met een extra lange singel?
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 02-01-12 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:24

Klopt
Maar ik denk dat een gemiddeld kinderzadeltje van 15 inch oid (misschien heb je zelfs wel kleiner nodig als je zoontje nog zo jong is) weer niet te krijgen is in maatje haf. Er zitten volgensmij wel ringetjes aan de barefoot, daar kan je anders altijd nog een bokriempje aan maken bij wijze van handvat.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 18:27

Noah, mijn zoonjte, is vrij lang en groot, gemiddeld een kop groter als kinderen van zijn leeftijd ;) maar ben bang dat 15 inch nog te groot is.......bij barefoot hebben ze maat X0 en maat 0, mss zou ik die zelfs wel ergens kunnen lenen aangezien ik ook diverse andere modellen zelf heb geleend??!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:28

Ik heb voor mijn shet een wintec zadeltje, deze heb ik ook wel eens (met andere singel) op mijn fries gehad haha!

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:29

ik heb een kinderwesternzadel. toen mijn zusje klein was vond ze het helemaal geweldig, ze kunnen zig makelijk vast houden en uit een westernzadel val je niet makkelijk. aanrader!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 18:32

Ja mijn knikpunt is eigenlijk hoe zit het dan met de boommaat in zon westernzadeltje?
Ik wil mijn haf geen rugpijn aandoen, het moet wel comfortabel zijn.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:33

Loes'sCorner schreef:
Ja ik heb ze dus ook gezien, zowel het 'normale' model als de westernuitvoering, nadeel van het normale modelletje vind ik dan weer dat er voor geen greepje aan zit zeg maar .

Die met zo'n greepje noemen ze altijd passend voor een shet, maar zou dat dan ook op een haf gaan met een extra lange singel?

Er zat ook een greepje voor, maar het waren echt steunen dus. (die zorgden er dus voor dat de benen op hun plek bleven liggen). Was een boomloos zadeltje. Denk dat je met een lange singel dat best op een haflinger kan leggen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 18:55

@Adamootje, heb je mss nog een fototje of een oink nar zon zadeltje?

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:00

Ik vind dit wintec kids zadeltje ideaal.
Afbeelding

Ik gooi hem soms ook op mijn d pony, hij is boomloos en geen probleem voor de rug van de pony aangezien die kids ook echt niks wegen! Aan de onderkant zitten twee kussens die verstelbaar zijn met klitteband.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 19:01

@sas27, is hij ook echt boomloos dan?
De p[ommel/voorkant dus wel geschikt voor brede ponys?

Ziet er leuk uit zeg, en daar kunnen ze nog ff mee doorrijden :-)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:03

ik denk dat je de boom van een western zadel niet mag vergelijken met een engels zadel.
Reiningtrainer op stal had een zadeltje van decathlon voor de kleine lesklantjes, dit paste zowel op een new forest pony als op de "grote" quarters...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:08

Die bomen verschillen idd nogal. Zelf heb ik een barefootzadel voor mijn shet. Die past met een langere singel ook op mijn brede welsh. Eventueel kun je nog een flexibele pommel erin doen. Die jonge kids wegen vrijwel niks dus daar zal je pony niks aan over houden. Wel in de gaten houden dat de pad dan sneller strak kan trekken. Overigens zitten er ringentjes vooraan het zadel, dan kun je mss een bokriempje vastmaken zodat je zoontje wel wat heeft om vast te houden?

Afbeelding

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:12

Loes'sCorner schreef:
@Adamootje, heb je mss nog een fototje of een oink nar zon zadeltje?

Ik heb er naar gezocht, maar ik heb het zadel een paar jaar terug verkocht. Helaas heb ik er ook geen foto meer van. Ik kijk nog even voor je.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:20

Gewoon even aan Nicky vragen , die weet er zat van :j

Voor kinderen onder de 6 jaar die wat rondhobbelen en niks spannends doen nog qua echt rijden , zou ik zelf altijd een Pinokkio of Wintec kids zadeltje kopen , gewoon ècht een zadel voor een kleine turf.

Barefoot-zadeltje is leuk voor kids die al wat groter zijn en meer echt gaan rijden , zo'n kleintje komt ook daarbij nog amper onder de zweetbladen uit , dat zit gewoon niet fijn :)

Zie de foto van sas27 : dat is echt een zadeltje voor kleinere kinderen , waar ze mooi in "vallen" en met de benen netjes onderuit komen :)

Tegen de tijd dat ze wat handiger worden en meer gaan "rijden" zijn ze er uit gegroeid en is het vroeg genoeg om iets anders te kopen waar ze dan inmiddels wèl goed in passen :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:31

Maar daar zit wel een boompje in toch? Ik heb een aantal van die kids zadels gehad maar die waren al te smal voor mijn shetten. Zou je dan eigenlijk niet gewoon een goede longeersingel, eventueel met handvaten en een dekje gebruiken?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 19:57

probleem bij mij zal dus ook echt de breedte worden ben ik bang......ik heb geen idee hoe breed ze gaan?

@Marena, bedankt voor je info, dus beter nog geen barefootje of juist wel, de kleine maatjes zouden toch eigenlijk moeten kunnen?

Longeersingel zou kunnen maar ik wil eigenlijk ook beugels eraan, dat geeft toch meer steun/.
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 02-01-12 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:01

Of een goede barebackpad met beugels? Als je alleen stapt maakt het niet uit en als hij straks wat ouder is dan zou je eventueel een ander boomlooszadeltje kunnen halen? Als je zoon 6 is past ie daar waarschijnlijk wel op.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 20:15

Zal eens even gaan kijken naar die barebackpads ;) maar die die ik ken hebben geen beugels toch?
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 02-01-12 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:16

Loes'sCorner schreef:
@sas27, is hij ook echt boomloos dan?
De p[ommel/voorkant dus wel geschikt voor brede ponys?

Ziet er leuk uit zeg, en daar kunnen ze nog ff mee doorrijden :-)

Het is vergelijkbaar met zo'n pannekoekzadel alleen hebben zwe er twe kussens met klittenband onder gedaan wardoor hij wat beter blijft liggen. Het zadel zelf heeft echt een zadel vorm, dus zwe zitten zoals een echt zadel!
Hierbij en link naar de wintec site:
http://www.wintec.net.au/products/kids/kids.html
De onderkant is helemaal plat dus er zit echt geen boom in naar mijn weten.
Laatst bijgewerkt door sas27 op 02-01-12 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 20:19

#@sas27, ja ok ik begrijp het, bedankt, maar voorin, voorkant, zit toch een hard stuk?
Mijn vraag is of die wel geschikt is voor bredere ponys?

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:21

Loes'sCorner schreef:
#@sas27, ja ok ik begrijp het, bedankt, maar voorin, voorkant, zit toch een hard stuk?
Mijn vraag is of die wel geschikt is voor bredere ponys?

Ik heb mijn opmerking nog iets angepast, er zit voorin een hard stuk ja, maar dit is zo smal dat het volgens mij gen invloed heeft op de breedte. Om het zeker te weten moet je anders eens met wintec bellen voor info.
Ik vind het qua zit voor de kinderen echt een super fijn zadel. je ziet hem hier op mijn shet liggen en die is ook echt niet een van de smalste!

Kermit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:27

Ik heb voor mijn C pony ook het wintec zadeltje met een grotere singel. En mijn zoontje vond het geweldig daarop! Hij heeft er een half uur opgezeten terwijl hij met mijn dressuur zadel er maar 10 minuten op wilde zitten. Ik denk dat het met de breedte wel meevalt hoor en anders even navragen bij de ruitersportzaak in de buurt misschien? Misschien kan je hem daar wel bekijken...