Bitloos - Welke raad jij mij aan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DaisNBenj

Bitloos - Welke raad jij mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 14:20

Hoi allemaal.
Binnenkort ga ik weer lekker aan de slag met mijn pony. Ik wil graag overschakelen op een bitloos
hoofdstel. Eigelijk is hij heel braaf onder het zadel (zal nou int begin wel even wennen zijn terug)
alleen is hij soms in de galop moeilijk terug te pakken.
De reden dat ik over wil schakelen op bitloos is omdat het mij veel aangenamer lijkt voor hem, maar
ook omdat hij bij het uitdoen van het hoofdstel de laatste keren echt het bit vast nam en ondertussen
naar achteren liep. Het ging langzaam aan wel beter, maar ik blijf toch wel met die angst zitten iedere
keer als het hoofdstel af moest.

Ik ken niet veel van bitloze hoofdstellen. Heb de zoekfunctie hier op bokt wel al gebruikt
en veel gelezen. Ik vraag mij af wat jullie mij aanraden?
Een kaakgekruist hoofdstel of een sidepull? Ben erg benieuwd naar de reactie's. :)

Groetjes Daisy !

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:22

je hebt ook bitloze hoofdstellen,die je op 3 verschillende manieren kunt gebruiken.zo kun je kijken wat bij jou paard het fijnste is.en hoef je niet allerlei verschillende hoofdstellen te kopen.ik zoek zo even waar je ze kunt krijgen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:22

Wat is je manier van rijden, rijd je met constante aanleuning?

Ik zie dat je in Bilzen woont, dat is vlakbij Spirithorses (Vroenhoven).
Zij rijden met sidepull en ik denk dat ze nog wel andere hoofdstellen hebben ook of je erover kunnen uitleggen.
Ik zou daar eens een les pakken als ik jou was. :)

DaisNBenj

Re: Bitloos - Welke raad jij mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 14:25

Ik ben trouwens eens opzoek gegaan naar dat winkeltje en heb het niet gevonden.
Mijn pony reageert eigelijk heel goed op zit en beenhulpen. Dus probeer minder met mijn handen te werken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:26

Welk winkeltje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:27

Je hebt 3 basissoorten:
1. Sidepull
2. Kingekruist
3. kaakgekruist.
Daarin heb je verschillende typen. :j
Zelf heb ik een kaakgekruiste,kingekruiste en sidpull geprobeerd,de sidepull beviel het beste.
Ik heb de FRA Pardoes,heel fijn ding!
Afbeelding

Is te koop bij o.a. de EJ

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:28

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 14:29

Een kingekruiste dat ken ik niet :) .
Een sidepull werkt is eigelijk zoals een halster met keelriem?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:30

Ja. :j Veel paarden snappen dat beter dan kaakgekruist. Ik heb beide geprobeerd een een sidepull bevalt mij het beste bij mijn pony. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:31

:j alleen zit het veel beter aangesloten dan een halster :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:31

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:32

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 14:33

Ok ik zal dat eens even doornemen.
Nee begrijp ik, maar ik hoor wel graag even de ervaringen. Zowiezo reageert ieder paard anders
maar wil wel graag een doordachte keuze maken en niet zomaar even wat uitkiezen als ik er
niks van ken :) .

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:34

Ik heb voor beide paarden een sidepull en vind het super goed werken. Ik heb een FRA Pardoes en een Kieffer sidepull. Die van Kieffer is wat duurder, en de neusriem is wat scherper maar het voordeel bij dit hoofdstel vind ik dat het minder schuift dan de Pardoes door de keelriem die op een andere plaats zit zeg maar. De keelriem van de Kieffer zit wat lager.

Ik heb een van de twee ook met een kin gekruist systeem gereden, maar vind dit fijner werken :j

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:47

Je hebt toch naast sidepull, kin gekruist en kaak geruist ook de hackamore's en dingen als (touwhalster en bosal die ook onder de hackamore's vallen ?)

Je hebt ook de nurtural (daar ben ik me nu in aan het verdiepen en die zou ik zelf graag nog eens uit testen) die is ook kaak gerkuist maar heeft een rond plaatje op de plaats waar het kruist onder de kaak voor de release te verbeteren. Ook heb ik gelezen hier en daar dat het een beetje een kruising is tussen sidepull en kaakgerkuist. (sorry kenners als ik het niet goed uitleg ;))

Ik rij op dit moment als ik bitloos rij met kin gekruist.. ik ga ook nog kaak gekruist proberen hopelijk deze week (wel zelf maak ;) om te proberen)
Laatst bijgewerkt door Lori op 02-01-12 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 14:48

Wauw bedankt voor die 2 link's. Zijn beide zeer informatief!
Een kingekruist lijkt me niks...
Als ik het zo lees dan lijkt een kaakgekruist systeem beter voor Benji maar voor mij persoonlijk
lijkt een sidepull aangenamer. Ik denk dat ik er eens voor kijk 2de hands en dan nog 1 van de
2 probeer te verkopen als het mij niet aanstaat :) .

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:51

Maar een bosal, hackamore en touwhalster (etc) zijn niet geschikt om dressuur-matig mee te rijden. Dat is leuk voor een buitenritje of western.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:52

Mijn paard vond kaakgekruist én kingekruist echt niets, werd ze heel boos over, vooral de kaakgekruiste. Vond ze inwerken op teveel plekken, en ze wilt absoluut geen druk achter haar oren.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:54

Dat kan natuurlijk ook, je hebt ook enkele plaatsen waar je test hoofdstellen kan hebben (je geeft dan een borg bij het lenen en als het terug is krijg je je borg terug).

Bijvoorbeeld stal steenke en die zit denk ik nog redelijk dicht bij jou in de buurt (in Borgloon zitten zij)
Natuurlijk gaat 2 kopen en dan de gene die niet bevalt verkopen ook :)
Succes

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:00

hetlevenwint schreef:
Dat kan natuurlijk ook, je hebt ook enkele plaatsen waar je test hoofdstellen kan hebben (je geeft dan een borg bij het lenen en als het terug is krijg je je borg terug).

Bijvoorbeeld stal steenke en die zit denk ik nog redelijk dicht bij jou in de buurt (in Borgloon zitten zij)
Natuurlijk gaat 2 kopen en dan de gene die niet bevalt verkopen ook :)
Succes

Of ruilen. :j Je kan hem passen en kaartjes eraan laten zitten en dan een paar dagen gebruiken ofzo en als het niet werkt terugbrengen naar de winkel indien het wel gewoon in nette staat is. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:02

Kan ook idd.

Ik mag bij een ruitersportzaak bij mij in de buurt dingen gewoon lenen en passen, en als het past, koop ik het, en anders breng ik het weer terug. Maar ik ben een goede kennis van de eigenaar, dat scheelt nogal :D

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:04

Idd dat kan ook nog, goed opgemerkt .. dacht ik zelf niet aan.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:55

Op een kilometer of vijf afstand zit een nh-centrum dus het lijkt mij allemaal niet zo een probleem...