setteke schreef:Ik dacht dat de lengte van de scharen ook wel invloed zouden hebben, voor zover ik weet heeft S&T de langste scharen. Dus de meeste inwerking.
Ben benieuwd naar foto's en inwerking van een menstang....
Vandaar dus dat je bijv. bij de liverpool, het bit uit mijn vorige post, vaak veel verschillende mogelijkheden hebt qua bevestiging van je leidsels. Sommige liverpools hebben 3 sleuven, anderen (voornamelijk ook de pony-bitjes) hebben er maar 2. Maar ik ben eigenlijk van mening dat als je die 3e sleuf echt nodig hebt, dat er dan iets niet helemaal goed zit..... Tenminste, dat zou je niet moeten willen. Die inwerking is namelijk echt erg heftig.
De diverse mogelijkheden:

1: leidsels in de bril: zeer weinig tot geen hefboomwerking
2. leidsels in de bril, maar om de schaar: iets hefboomwerking
3. leidsels in 1e sleuf: wat meer hefboomwerking
4. leidsels in 2e sleuf: vrij veel hefboomwerking
5. leidsels in 3e sleuf: erg veel hefboomwerking
Een B-stang heeft ook 2 of soms 3 ringen; hoe lager je dus naar beneden gaat, hoe heftiger de inwerking:

Overigens wordt een ongebroken trens:

Ten onrechte helaas ook vaak 'een stang' genoemd, maar dat is dus niet juist. Wat een stangbit een stang maakt, is de hefboomwerking. En níet het ongebroken mondstuk. Bovenstaand bit heeft geen hefboomwerking (want geen scharen en geen kinketting) en is een gewone trens, alleen dan met een ongebroken mondstuk.