Drukplekken barefoot cheyenne

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lotje666

Drukplekken barefoot cheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 09:10

ik heb nu ruim 2 maanden een barefoot cheyenne. Hiervoor had ik een kieffer zadel, nooit problemen mee gehad. Ik had bij mijn oude verzorgpony altijd een barefoot en dat ging geweldig. Dus dacht ik dat doe ik bij mijn eigen paard nu ook. Ik heb erg lang moeten wachten op mijn pad.(halfpad Grandeur) dus ze heeft ruim een maand zonder pad met het zadel gelopen. Precies achter het zadel, boven op haar rug zijn 2 drukplekken gekomen. kortere haartjes en het voelt warm aan. Geen witte haren. Ze loopt dus nu pas kort met de halfpad, maar wordt nog niet echt beter. ook vind ze aan singelen op dit moment niet echt fijn. bij het oude zadel ook nooit problemen mee gehad. het zadel glijd ook een beetje, dus heb ik een borsttuig gekocht. Nog niet mee gereden. iemand tips?

Oryani

Re: Drukplekken barefoot cheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 09:18

Hm... ik weet niet of dit drukplekken zijn, aangezien ze achter het zadel liggen? Maar ik vraag me wel af waarom je een maand zonder pad hebt gereden? Het wordt toch algemeen aangeraden om een pad met inlages te gebruiken?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 09:19

tja, je hebt zonder de pads gereden en die zijn curciaal met een boomlooszadel. Dus mij lijkt het dat het komt doordat je zonder gereden hebt, wellicht even een tijdje niet rijden totdat die plekken weg zijn?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 09:23

in dit topic vind je veel informatie
[HAR] voor en nadelen boomloos zadel

onder een barefoot moet je altijd een pad met inlages gebruiken omdat je anders geen ruggegraatvrijheid hebt en de last krijgt van puntdruk.
omdat de plekken achter het zadel zijn denk ik dat je dekje daar geschuurd heeft.
er zijn een paar opties
- je kan een kortere pad met inlages gebruiken
- je kan een een bontpad met inlages gebruiken.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 09:38

Liggen die plekken echt achter het deel van het zadel waar druk op komt (achter de cantle)? Zoja, dan komt het waarschijnlijk door de beweging van het dekje/ zadel daar. Een boomloos zadel beweegt mee met je paard, beweegt meer dan een boomzadel.
Mijn pony heeft in de periode dat ze verhaart ook vaak kort geschuurde plekjes aan het eind van de pad, bovenaan aan beide zijden van de ruggegraat. Haar haar is in die periode wat breekbaarder blijkbaar, want in volle wintervacht of volle zomervacht heeft ze het niet. Mijn oplossing is om dan een dekje met bont eronder te gebruiken. Ik heb ook een dekje met zo'n kunsstof-bolletjes onderkant (sympanove heet het geloof ik?). Die schuurt wel. Die gebruik ik daarom alleen 's zomers. Met het bontdekje heeft ze geen last van kale(re) plekken. Ik rij nooit zonder dekje met inlages, dus ik weet niet wat voor effecten dat zou kunnen hebben.
Bij mijn pony heeft het nooit to warme plekken geleid, alleen korter afgeschuurd haar. Maar ze heeft niet zo'n gevoelige huid, misschien is de huid van jouw paard gevoeliger.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 09:40

Aanvulling op mijn vorige post; voor je andere vraag: als je zadel glijdt, probeer dan eens een singel van ander materiaal. Dat kan heel veel uitmaken. Als ik rij met een neopreensingel, hang ik er met springen al snel naast. Maar met andere kunsstof singel, of leren singel, blijft het zadel bij mij perfect liggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 11:03

Drukplekken komen echt zelden voor onder een Barefoot : meestal gaat het om irritatie-plekken door schuren.

In dit geval klinkt het ook als schuurplekken daar je het hebt over achter het zadel , en een half-pad.
Ik neem aan dat de half-pad een sympanova (kunststof) onderzijde heeft ?

Lotje666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 11:07

ik heb een maand zonder pad gereden, omdat ik moest wachten op de pad. is was in bestelling maar duurde helaas te lang.
Ja de plekken zitten precies achter het zadel. zodra die pad binnen was heb ik er meteen mee gereden.
ik heb trouwens de halfpad op het dekje. Dus eerst dekje dan halfpad en dan het zadel

Bedankt voor de tips!

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:36

Ik reed eerst ook met een dekje en een halfpad en door dat er zo'n dikke laag onder het zadel lag en het zadel ook iets aan de lange kant was ging het net als bij jou schuren achter het zadel.
Rijd nu met een zadel die een maatje kleiner is en alleen maar met 1 speciale pad voor de barefoot.
Nergens meer last van.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:32

drukplekken achter het zadel zijn wss schuurplekken.
drukplekken achter de schoft zijn van je stijgbeugelophanging, door gebrek aan de pad.
in het laatste geval: maandje rust geven tot de plekken weg zijn, dan pas zadel opgooien

Lotje666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 08:34

@uudje, Bedankt ik heb gister meteen een speciale pad besteld! @duhelo, Achter de schoft heeft ze geen drukplekken. Alleen achter het zadel, dus dan is het inderdaad waarschijnlijk schuurplekken.

HorseAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:00

Als ik het zo lees komt het gewoon omdat je tijdje zonder pad hebt gereden.
Kijk het eens tijdje aan met die nieuwe pad die je besteld hebt,
En anders is rust misschien een betere optie.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:02

@lotje666 je je pad al en hoe gaat het met rijden nu?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:02

ivm de ruggengraatvrijheid moet je trouwens de inlages op de rug leggen en daarop een eventueel dekje, anders heb je alsnog verminderde ruggengraatvrijheid.

vind het overigens echt niet slim om zonder pad te gaan rijden, ik zou mn paard dan die maand aan de longe hebben getraind of tijdelijk anders hebben gereden (leenzadel of zonder zadel als dat mogelijk is en anders niet rijden).

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:07

Hoezo de inlages op de rug leggen en daarop een dekje?
De inlages zitten al in een dekje en twee dekjes is niet echt handig wat dan krijg je te veel onder het zadel en dus waarschijnlijk drukplekken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:10

Ligt eraan wat je voor dekje hebt, als het een halfpad is met inlages en een gewoon dekje voor de mooi, dan moet dus je halfpad op de rug en daar bovenop het gewone dekje.
In ieder geval het dekje waar de inlages inzitten op de paardenrug, eventuele andere dekjes daar bovenop.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:34

Oke bedoel je het zo, las er net namelijk niks over dat je een halfpad bedoelde, dus vandaar.

Lotje666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 18:33

Ik heb een bont pad van FRA besteld met inlages. Speciaal voor barefoot cheyenne. plekken zijn trouwens al wat afgenomen en rijd nu paar dagen ook zonder zadel. Ziet er al stuk beter uit. Maar ik stop met de halfpad. ben bang dat dat niks meer gaat worden. En die halfpad als eerste op de rug leggen lijkt mij voor haar niet echt lekker. zit een klittenband strip aan.