Constant kauwen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irmy

Constant kauwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 20:02

Hoi,

Met mijn shetlander wil ik graag gaan lange teugelen, en ik heb een hoofdstel voor hem gekocht.
Deze past prima, en ik heb er iemand naar laten kijken om het even te checken. Het zat goed verder.
Er zit een enkelgebroken bit in. Het bitje is heel smal en ligt goed in zijn mond.
Het probleem is dat hij constant blijft kauwen op het bit. Zodra er druk op komt probeert hij hieraan te ontsnappen.
Hij gaat dan kauwen en omlaag met zijn hoofd. Ook wil hij er wel eens vandoor rennen, of zijn hoofd schuin houden. Dit probleem heb ik vooral bij het longeren of lange teugelen.
Daarom longeer ik hem nu ook los. Mij werd verteld dat het bit tegen zijn gehemelte aan zat geklapt en dat er soms een stukje tong tussen kwam.
De pony is (volgens mij) niet gewend aan een hoofdstel. Ik heb het wel vaker in als ik aan het grondwerken ben zodat hij een beetje kan wennen.

Zou een dubbelgebroken bit een betere oplossing hiervoor zijn? Of is dit gewoon een kwestie van wennen?

ikke_draver

Re: Constant kauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:04

ik ben met de mijne begonnen met een dubbelgebroken bitje om te latn wennen aan de druk in de mond.
toen dat goed ging ben ik weer over gegaan op ongebroken bitje.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 22:47

Ik vind een dubbelgebroken of ongebroken bitje altijd fijner om mee te werken. Een dubbelgebroken bit is wat beweeglijker, een ongebroken ligt over het algemeen stiller. Het is gewoon kijken wat je pony fijner vindt. Maar een enkelgebroken zou ik persoonlijk niet voor kiezen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:05

Bij een enkelgebroken bit heb je inderdaad kans op het 'notenkraak effect', het bit gaat dan in een punt tegen het gehemelte duwen. Ik zou zelf een dubbelgebroken bit proberen ;) Mijn shetlanders reageren daar ook beter op dan op een enkelgebroken bit. Weet je ook zeker dat hij niets aan zijn tanden heeft?

nura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:16

Hoe dunner het bit hoe scherper. misschien moet je een dikker bit kopen.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:21

Dat is niet altijd waar, een bit is eerder te dik dan te dun.
TS zegt dat ze zelf denkt dat de pony nog niet eens is gewend aan een hoofdstel. Gewoon even rustig de tijd nemen en de pony ook even de tijd geven.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 18:41

Het bit is al redelijk dik, maar niet té dik. Hij heeft echt niets aan zijn tanden, dat weet ik zeker. Ik ga dan maar eens een dubbelgebroken bit proberen, kan vast geen kwaad.

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:09

Zit het bit wel goed in het hoofdstel, en niet verkeerd om? :+

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:10

Irmy schreef:
Het bit is al redelijk dik, maar niet té dik. Hij heeft echt niets aan zijn tanden, dat weet ik zeker. Ik ga dan maar eens een dubbelgebroken bit proberen, kan vast geen kwaad.

Ik dacht ik vraag het maar voor de zekerheid.;) Ik was er namelijk ook zeker van dat mijn paard niets met zijn tanden had. Toen bleek dat hij een golf in zijn kiezen had. Maar waarschijnlijk moet hij voor een deel gewoon wennen en een dubbelgebroken bit kan inderdaad geen kwaad. ;)

tdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:27

als je paard nog niet lang een bit kent dan kan dat zijn dat hij daarom zo kauwt

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:31

mijn shet had dit ook ik heb een rubber ongebroken bitje genomen en die nam ze netjes aan :) misschien is een appelbitje goed voor hem. En idd is het even wennen voor hem :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:51

Heb je je bit wel op de juiste hoogte hangen? Mijn shet was ook altijd vervelend aan het doen met zijn hoofd. Ander bit geprobeerd, tandarts erbij, bitloos, zonder zadel, maar hij bleef vervelen. Uiteindelijk was het een combinatie van niet actief genoeg lopen en een bit dat te laag hing. Bit een stukje hoger en een ervaren ruitertje erop en de pony loopt nu braaf zijn rondjes.

Verder kun je mss longeren met een halster over het bit heen? Het kan ook een kwestie van wennen zijn.

tdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:59

Baily12 schreef:
mijn shet had dit ook ik heb een rubber ongebroken bitje genomen en die nam ze netjes aan :) misschien is een appelbitje goed voor hem. En idd is het even wennen voor hem :)

heel vele paarden kunne niet tegen een rubberen bit.
krijgen veel wondjes op uitslag staan ze ook om bekend en het is niet fijn.
ik zal zelf nooit z'n bit gebruiken.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 16:05

capopjekop schreef:
Heb je je bit wel op de juiste hoogte hangen?

Ja, het bit hangt op de juiste hoogte. Mijn instructrice van paardrijden wilde ook een keertje langs komen, en die zei dat het allemaal goed zat. Het zat eerder bijna te hoog.
Nu doe ik hem al een paar dagen het bit in om te wennen en ik moet zeggen dat het wel minder is geworden. Hij trekt ook niet meer tijdens het longeren. Hopelijk gaat het nu goed, en anders toch nog even naar een ander bitje zoeken.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:12

tdw schreef:
Baily12 schreef:

heel vele paarden kunne niet tegen een rubberen bit.
krijgen veel wondjes op uitslag staan ze ook om bekend en het is niet fijn.
ik zal zelf nooit z'n bit gebruiken.

nou die van mij kan er prima tegen hoor :j ze is heel rustig met haar mond en niet elk paard vind het een vervelend bit.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:40

Rubber is stroef in combinatie met een droge mond. Dan kan het gaan branden. Als je paard schuimt dan zal dat wel loslopen.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:18

ja die van mij schuimt erover :P