Hoe weet je of het zadel goed zit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liez94

Hoe weet je of het zadel goed zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 11:11

Hoi allemaal,

Zijn er nog tips om te kijken of het zadel goed licht. Ik vind het namelijk lastig om het in te schatten. Ik rijd helaas niet veel om dit goed te kunnen oefenen.

Ik bedoelde met opzadelen, weet niet of ik hier in het goede topic zit. Zit hier nog niet zo lang.. Dus moet het nog een beetje uitvinden.
Laatst bijgewerkt door Martine op 06-01-12 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Openingspost duidelijker gemaakt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 11:13

Dat kan je zelf niet zien, daarom is het beroep zadelmaker uitgevonden. Deze mensen hebben ervoor geleerd dus het is verstandig om je zadel na te laten kijken door een zadelmaker zodat deze kan beoordelen of het zadel goed ligt en eventueel opgevuld zou moeten worden.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 11:14

je kunt het beste een zadelpasser laten komen, voor je het weet verpest je de rug van het paard, zelf kun je al wel een beetje kijken of het zadel in balans ligt (niet naar voren vallend en ook niet naar achter vallend), je moet de 18 rib (laatste rib) voelen en dan schuin omhoog gaan met je hand, tot aan daar mogen de kussens max komen, anders druk je op de nieren.. en de schouder moet vrij liggen.
dit zijn een aantal dingen waarna je kunt kijken

Liez94

Re: Hoe weet je of het zadel goed zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 11:15

Ik bedoelde met opzadelen, weet niet of ik hier in het goede topic zit. Zit hier nog niet zo lang.. Dus moet het nog een beetje uitvinden.

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 11:16

laat godfried broekman komen, top zadelmaker en naar mijn mening super eerlijk. dit moet je echt aan vakmensen overlaten als je de rug van je paard kapot rij ben je echt niet blij.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 11:17

Ik denk dat TS het niet over het wel/niet passen van een zadel heeft, maar of ze het zadel op de goede plek gelegd heeft. Dus niet te ver naar voren of naar achteren.
Klopt dat liez94?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 11:18

Liez94 schreef:

je legt het zadel eerst veel te ver naar voren.....beetje over de hals zeg maar.....en dan schuif je het naar achter en dan voel je het vanzelf op de juiste plek zakken.
Gewoon een paar keer herhalen tot je voelt wat ik nu probeer uit te leggen.

Heb je niemand die je kan helpen????

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 11:18

Liez94 schreef:

Je moet even voelen waar je paard zijn schouder eindigd, je legt je zadel daat 2 vingerbreed achter en leg je singel waar die hoort als je dat aansigelt schuift je zadel tegen te schouder en ziit die goed! anders heb je der kans dat die over de schouder heenvalt en dat is beknellend voor het paard. deze tip heb ik gekregen van godfried! echt heel handig.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 11:20

Als je er geen verstand van hebt, dan is dat heel moeilijk te bepalen. En zal ik je eens wat zeggen! Degene die verondersteld worden er WEL verstand van te hebben, dat zijn de ruitersportzaken, die hebben het vaak OOK niet! En die verkopen jou een zadel in overtuiging dat het goed ligt, en na een tijdje heeft je paard toch problemen en kun jij niet begrijpen waarom. Want het zadel is toch aangepast?

Ik weet dat er mensen rondlopen die in engeland een master saddle fitting diploma halen, die doen er een opleiding voor. http://www.msfc.nl/ Zo iemand moet je eigenlijk zien te treffen. Er lopen er meerdere van rond in Nederland. Overal in elke regio zit wel zo iemand. Zoek maar eens op internet.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 11:24

Moeilijk he om te lezen. :') TS geeft al aan dat ze bedoelt hoe je het zadel goedlegt met opzadelen.

TS: leg het zadel inderdaad een stuk te ver naar voren, dan schuif je hem naar achteren (liggen gelijk de haren de goede richting op) en stop je wanneer het zadel niet meer verder schuift. Dan ligt hij goed. :)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 11:27

Als extra tip dan nog even. Je moet het makkelijk kunnen schuiven met dat terug leggen. Als je met kracht moet gaan duwen, ga je te ver. Dus heel rustig schuiven, tot er een punt komt, waar je voelt dat je echt zou moeten gaan duwen.

Liez94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 12:04

Lalidan schreef:
Ik denk dat TS het niet over het wel/niet passen van een zadel heeft, maar of ze het zadel op de goede plek gelegd heeft. Dus niet te ver naar voren of naar achteren.
Klopt dat liez94?

Dit klopt inderdaad ja. Misschien moet ik even de titel aanpassen, want ik snap dat die best verwarrend voor mensen kan zijn zo. Bedankt overigens voor de tips. Zodra ik weer een keertje ga rijden pas ik dit meteen toe.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 12:11

Captain schreef:
Moeilijk he om te lezen. :') TS geeft al aan dat ze bedoelt hoe je het zadel goedlegt met opzadelen.

TS: leg het zadel inderdaad een stuk te ver naar voren, dan schuif je hem naar achteren (liggen gelijk de haren de goede richting op) en stop je wanneer het zadel niet meer verder schuift. Dan ligt hij goed. :)

met als aanvulling dat je dan even een voorbeen van je paard naar voren toe opneemt om te voelen of je zadel dan nog steeds achter de schouderkop ligt (als je al weet hoe je dat moet voelen) en dan pas ligt hij echt goed. Dat laatste wordt helaas nog wel eens vergeten en dan ligt het zadel alsnog tegen de schouderkop te butsen als je paard gaat bewegen.

Liez94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 16:44

Bedankt voor de tips!

tdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:33

goede zadelmaker bij halen.
vaak hebben mensen het toch fout en om het zeker te weten een goeie zadelmaker er bij laten komen maar er zijn heel veel zadelmakers die waardeloos zijn

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:48

tdw schreef:
goede zadelmaker bij halen.
vaak hebben mensen het toch fout en om het zeker te weten een goeie zadelmaker er bij laten komen maar er zijn heel veel zadelmakers die waardeloos zijn

Bijlezen is soms best handig...

Heb je les? Misschien kun je je instructeur of instructrice vragen of hij/zij je het een keer uit wil leggen. Dan is het waarschijnlijk veel duidelijker. :)

Ik ben het eens met wat Captain zegt. Als de singel dan netjes achter de voorbenen ligt (handbreedte moest volgensmij tussen voorbenen en singel kunnen. Weet ik niet zeker.) ligt je zadel waarschijnlijk goed.

Misschien helpt het ook als je een beetje gaat rondkijken naar foto's van opgezadelde paarden. :)

Edit; Bij Horses At Work op bokt zou je bijvoorbeeld even rond kunnen kijken hoe de zadels liggen. :)

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:55

Even ter aanvulling nog de tip dat het zadel daar moet beginnen waar de manentop eindigt, daar is n.l. het einde van de schoft dus het begin van de boom daar boven laten beginnen dan ligt hij meestal goed.
Waar je dan nog op moet letten is dat de singelstoten goed loodrecht naar beneden hangen, dan ligt het zadel goed, hangen die schuin naar voren dan ligt het zadel te ver achterover en hangen ze naar achteren dan ligt het zadel te ver naar voren.
Succes!

ukkielinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:28

Ik zou inderdaad gewoon even een zadelmaker bellen!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:29

ukkielies schreef:
Ik zou inderdaad gewoon even een zadelmaker bellen!

|o Lézen!

happyriding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 09:05

Voorkom problemen en laat inderdaad een zadekmaker kijken.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 09:10

Happyriding;mss eerst het topic goed doorlezen voordat je reageert :)* ,
TS bedoelde nml heel wat anders.

TS;heb je in de buurt iemand die je mss kan helpen?

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 09:11

AAARGH nog zo een die niet leest.. :r

Heb ik zo'n hekel aan :P
Hierboven staan goede tips :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 09:18

Ik zou inderdaad het zadel even te ver naar voren leggen en dan rustig doorschuiven naar achter. Je voelt dan vaak inderdaad dat het mooi "vast" ligt. Let er ook op dat je je sjabrak netjes, en zonder kreukels, iets in de kamer trekt zodat die niet strak over de rug ligt. Dat is voor je pony ook niet fijn. Heb je niemand in de buurt die even voor je kan controleren of het goed ligt en je een keertje helpt? Heel veel succes.

Gerdagorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:35

happyriding schreef:

Ben ik het volledig mee eens.
Zelf zie je altijd bepaalde details over het hoofd.
Je kunt dan wel zien als een zadel echt verkeerd ligt, maar of een zadel goed ligt is toch moeilijk te beoordelen.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:37

Gerdagorter schreef:
happyriding schreef:

Ben ik het volledig mee eens.
Zelf zie je altijd bepaalde details over het hoofd.
Je kunt dan wel zien als een zadel echt verkeerd ligt, maar of een zadel goed ligt is toch moeilijk te beoordelen.

LEZEN, voor de 10e keer, TS heeft het over het opzadelen. :o