advies over tijdelijke onderlegger gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

advies over tijdelijke onderlegger gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 21:39

na een zitcursus met bijbehorende theorieles ben ik eindelijk achter het blijvende schuifprobleem met mijn zadel : mijn zit.

ik heb het probleem dat het zadel (dat overigens meerdere keren is nagekeken en helemaal in orde is) naar rechts wilde schuiven. dat deed het vooral als het paard wat gespannen raakte en haar rug ging spannen, of rare sprongen maakte.

ik had al enige tijd geleden opgemerkt dat haar linkerschouder minder bespierd leek dan haar rechterschouder en ik vond dit juist erg merkwaardig omdat ze links zoveel sterker en handiger is dan rechts.

nu ben ik er dus achter dat ik zelf naar rechts zak, daardoor knik ik in in mijn linkerzij en duw ik het zadel min of meer tegen de schoft aan. daardoor is er een atrofie ontstaan op haar schouder.

nu ik weet waar het aan ligt ben ik hard aan het werk mijn houding te verbeteren, maar het is moeilijk recht zitten op een zadel wat kan schuiven. dus zou ik graag wat advies vragen over een tijdelijke onderlegger voor dit zadel.

ik wil dus graag een onderlegger die ik links onder het zadel kan leggen, of eventueel links meer kan opvullen dan rechts. het heeft namelijk geen zin om er gewoon een bontje onder te kwakken dat aan beide kanten even dik is, dan ligt het zadel alsnog scheef ;)

ik wil met deze onderlegger het zadel recht leggen, hierdoor is het voor mij makkelijker om mijn nieuwe houding te handhaven en hoop ik de spieren in haar schouder te ontdoen van de druk die voor een atrofie heeft gezorgd en dáárdoor hoop ik dan weer dat de spieren zich weer opbouwen waardoor ik de onderlegger weer kan verwijderen.

opvullen van het zadel doe ik liever niet. ik heb een bates zadel met cair en ik heb met een vorig zadel ( zelfde type, ook met cair) erg slechte ervaringen gehad met het opvullen met wol. dat zadel is er alleen maar slechter van geworden.
daarnaast vind ik het veel praktischer om een onderlegger te gebruiken, die kan ik er immers zo weer onder vandaan halen als ik wil, waardoor ik tussendoor kan bekijken of het zadel al rechter ligt of niet.

ik heb niet zo heel veel verstand van welke onderleggers er allemaal zijn dus hoop ik dat iemand hier een paar goede kan voorstellen.

op zich heb ik ook geen probleem met een beetje "do it yourself". als de beste oplossing is om een bontonderlegger kaal te scheren aan een kant dan doe ik dat met liefde :P

ik hoop dat jullie wat advies kunnen geven! :)

ankem

Re: advies over tijdelijke onderlegger gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 08:39

Ik heb een prolite tripad gekocht deze week. Die kun je aanpassen zoals jij wilt.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 09:02

ankem schreef:
Ik heb een prolite tripad gekocht deze week. Die kun je aanpassen zoals jij wilt.

:j ProLite pads zijn ideaal! Zitten aan weerskanten 3 pockets in en worden geleverd met meerdere vullingen in verschillende diktes voor iedere pocket die je naar wens met elkaar kunt combineren. +:)+

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 10:04

splashie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 10:20

Pro-lite is heel wat gebruiksvriendelijker dan lucht. Je vult de minst ontwikkelde kant op met shims. Let wel op dat je een gelijkmatige overgang hebt naar de volgende pocket; dus niet voorin 2 en in het midden en achter niets meer, maar in dat geval in het midden ook 1.
Succes!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 16:25

dankjewel, ik zal eens kijken naar die prolite pads :)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 02:13

ik heb eens naar die tripad prolites gekeken en die zien er heel fijn uit :)
en na wat rondkijken en googlen blijken daar ook veel positieve ervaringen mee te zijn. veel worden ze als de beste in zijn soort aangeduid :)

iemand heeft me al gebpd die een tripad te koop heeft dus ik ga ervan uit dat ik er binnekort eentje zal hebben.

nou kan ik nergens echt vinden hoe je die pads moet aanpassen. hoe je dus weet hoeveel shims je waar moet plaatsen. nou kan ik een hoop op het blote oog en op ervaring met zadelspassen, maar als er een systeem voor bestaat zou dat fijn zijn om te weten. :)

anders wil ik het als volgt aanpakken:
ik heb een lange flexicurve die ik regelmatig gebruik om overtrekken te maken van de schouders en schoft van het paard op papier ( ik gebruik meestal papieren tafelkleden omdat die groot genoeg zijn :P ). in eerste instantie om op te sturen als eerste indruk voor dameszadelmakers in het buitenland, maar later viel het me op dat ik zo ook mooi de conditie van de bespiering in de gaten kon houden. het is ook een van de manieren waarop ik kon zien dat er atrofie in een schouder was opgetreden.
nou heb ik dus een bates zadel. die hebben net als de wintec een verwisselbare boom. ik kan die bomen zelf verwisselen dus ik kan die zonder problemen uit het zadel halen en weer terugplaatsen.
ik wil een overtrek maken van haar schoft/schouders, midden van de rug en eind van de rug ( tegen de laatste ribben aan zeg maar)
daarna maak ik met de flexicurve een zelfde soort overtrek van de corresponderende delen van het zadel. nou zullen deze niet he-le-maal superprecies overeenkomen vanwege de aard van de cair kussens, maar het gaat me meer om een goede indruk dan om precieze metingen.
daarna haal ik de boom eruit en leg ik die over de overtrek van de schoft/schouders. zo kan ik kijken hoe de kale boom zich verhoudt tot de schouders en ook hoe die afwijkt van de vorm van het zadel mét kussens.
en zo kan ik ook kijken of het misschien een goed idee is om tijdelijk een smallere of wijdere boom te gebruiken.

vervolgens kan ik kijken hoe dik de shims zijn en waar ik dus hoeveel opvulling nodig heb.
dan passen en controleren, eventueel een paar rondjes rijden en nog eens controleren.
ik hoop dat het ook mogelijk is om weer zo'n overtrek van de binnenkant van het zadel en de kussens te maken met de aangepaste prolite pad met de flexicurve om te kijken of het verschil nu weg is of dat er nog moet worden bijgesteld.

dat is de meest nauwkeurige manier die ik ken om een onderlegger aan te passen op een paardenrug en zadel.
maar als mensen hier aanvullingen oid op hebben dan hoor ik dat graag.
ik heb nog niet eerder met prolite gewerkt en hoewel het klinkt en eruitziet als precies datgene waar ik naar op zoek ben, wil ik het wel verstandig gebruiken ;)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 16:48

inmiddels zit ik in de trein met m'n nieuwe prolite tripad :D
vanavond wordt een avondje zadelpassen om de pad en alle shims correct te krijgen.

bedankt flevo horse support, ik laat nog weten hoe die bevallen is! ;)