Schleese zadels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amaretto27

Schleese zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:29

Ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn met een Jochen Schleese zadel of ervaringen hebben hiermee (positief of negatief).

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:41

Je kunt het misschien vragen/mailen aan peelviervoeters. Zij heeft er één.

germie

Re: Schleese zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:38

Ik heb een keer 1 van een bokker overgenomen. Dat ding was zo scheef dat ik het gesloopt heb en de flairkussens overgezet heb. De rest heb ik als showzadelbouwpakket voor 25 euro verkocht.
Dus ik vond het niet zo'n best zadel. Zat fout in bouw boom, dus gewoon altijd scheef geweest.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:08

germie schreef:
Ik heb een keer 1 van een bokker overgenomen. Dat ding was zo scheef dat ik het gesloopt heb en de flairkussens overgezet heb. De rest heb ik als showzadelbouwpakket voor 25 euro verkocht.
Dus ik vond het niet zo'n best zadel. Zat fout in bouw boom, dus gewoon altijd scheef geweest.

Schleese zadels worden asymmetrisch aangepast aan de asymmetrie van het paard.
Dat wil zeggen dat de boom zodanig aangepast kan worden. Dat de boom dus 'scheef' was klopt en is geen fabrikagefout.
Volgens de filosofie van Schleese is dit goed.
Ik zeg niet dat ik het daar mee eens ben ;) maar binnen de theorie die Schleese hanteert, is het juist wel een best zadel.

Als het overigens een Schleese met flair betrof, was het een ouder model.
De nieuwe modellen worden (weer) met wolkussens geleverd, tenzij specifiek om flair gevraagd wordt, en hebben een andere manier van asymmetrisch aanpassen dan bij de oudere modellen wordt toegepast.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:06

nou, als je aan 1 kant dus duidelijk hebt dat de takken op de rug drukken en de andere kant niet? Dat is geen fabrikagefout hoor. Het zadel was dus echt gewoon aan 1 kant scheef en dat zag je ook aan slijtage aan het leer.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:09

Ja, dat klopt. Dat komt door de asymmetrische aanpassing.
Volgens de theorie van het asymmetrische aanpassen van de boom drukken de takken dan juist niet in de rug, maar dan gaat het wel over het paard waarvoor de aanpassing gedaan is.
Nogmaals, ik zeg niet dat ik het er mee eens ben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:16

Nou, dit zadel was echt scheef, ik heb het open gemaakt en het leer van de kussens was aan 1 kant dus helemaal door de boom weggesleten. Ik heb ooit eens foto's op bokt gezet. De boom was dus echt heel erg scheef. Dit was echt nooit goed hoor. Maar de flairkussens waren goed, dus die heb ik maar hergebruikt. Opzich jammer, want het was wel een mooi zadel. Maar ik ga m'n paard niet scheef rijden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:54

Toch klopt dat echt en die zadels worden inderdaad in behoorlijk sterke mate asymmetrisch aangepast.
Ik heb daar laatst nog behoorlijk stennis over lopen maken :o Maar dat betrof een DK zadel, daar wordt hetzelfde systeem gehanteerd als in de oude Schleese zadels.

Toevoeging: overigens had je het zadel dus ook recht kunnen laten maken door iemand die een pers heeft waarmee die zadels aangepast kunnen worden.
Tip: laat dat doen door een Schleese-zadelmaker en niet door een DK-zadelmaker (die over dezelfde pers beschikt). Want bij Schleese staan ze wel open voor rechte zadels en bij DK niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 22:44

Het zat niet voor, maar achter en als ik je foto's van die boom kon laten zien, dan zou ik het doen. Dit kreeg je niet meer recht met een pers o.i.d. Zadel was onbruikbaar. Dus helaas heb ik het moeten demonteren.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 11:23

Dat kan ook goed kloppen hoor. De boom van Schleese is van voor tot achter asymmetrisch aan te passen.
Dat in tegenstelling tot DK, die alleen de headplate aanpast.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:13

Nee, deze was gewoon echt niet goed. Geloof mu nu maar. Was gewoon niet goed. Sorry dat ik wat pissig reageer, maar soms zit er gewoon bij elk merk een slechte tussen.
Laatst bijgewerkt door Martine op 18-01-12 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Hoofdletters verwijderd.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:18

Jongens rustig :P

Als ik jullie berichten lees komt het op hetzelfde neer!!!

---> Asymmetrisch
---> Scheef

Ik zie overeenkomsten :Y)

Sorry beetje offtopic, maar ik dacht ik help even ;)

In mijn ogen is dat ook niet goed, en Aimee vind dat volgens mij ook niet!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:24

Nee, dat zegt ze ook, maar dit zadel was gewoon fout in elkaar gezet. Dus niet met opzet fout, maar gewoon een enorm prutszadel.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 09:06

Oke, ik weet genoeg ;) Bedankt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 09:16

germie schreef:
nou, als je aan 1 kant dus duidelijk hebt dat de takken op de rug drukken en de andere kant niet? Dat is geen fabrikagefout hoor. Het zadel was dus echt gewoon aan 1 kant scheef en dat zag je ook aan slijtage aan het leer.

Iets wat bij veel 2e hands zadels voorkomt, omdat men in Nederland te stoer is om met een opstapje op te stappen.........en dus gewoon lekker gaan hangen aan het zadel en nog even lekker naar zich toe trekken aan de achterkant om zich op te heizen,.... doe dit elke dag een jaartje of zo en et voilá je hebt een zadel met een scheve boom!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 09:51

germie schreef:
Nee, dat zegt ze ook, maar dit zadel was gewoon fout in elkaar gezet. Dus niet met opzet fout, maar gewoon een enorm prutszadel.

Nee, jouw mening is dat het een enorm prutszadel is omdat het scheef is.

Als je het zadel aan Jochen Schleese zelf had laten zien, had hij je hoogstwaarschijnlijk uit kunnen leggen waarom de vorm van de boom bewust zo gemaakt was.
Een zadelpascursus van hem is echt heel erg interessant, zeg ik uit ervaring ;)
Ondanks de zeer goede uitleg en goede theoretische onderbouwing weet ik nog steeds niet of ik het er mee eens ben. Maar in de theorie die Schleese hanteert, kan een 'scheve' boom (oftewel, bewust asymmetrisch aangepast) juist goed zijn.
Dit wordt overigens ook heel duidelijk uitgelegd in de youtube-filmpjes die Schleese online heeft staan.

Het is overigens een opkomend fenomeen.
Op het EK in Rotterdam viel ik over de scheve boom van een zadel dat in de MacRider stand op een zadelbok lag. Bij navraag bleek dit zadel ook asymetrisch aangepast te zijn aan het paard.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 10:24

Weten jullie ook of ze de WOWzadels a-symmetrisch aanpassen?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:39

Nee, de boom van Wow wordt niet asymmetrisch aangepast. De luchtvulling kan eventueel wel asymmetrisch aangepast worden.

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:01

waar zijn deze zadel in Ned. verkrijgbaar?
weet iemand wat voor bomen er in gebruikt worden?
stug of flexible

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:30

Op zich een goed fenomeen, mijn paard blijkt dus ook a-symetrisch te zijn en dat hem de afgelopen jaren een beter bereidbaar paard hebben gemaakt als hij een dito boom had gekregen.

maar het spreekt voor zich dat zulke zadels niet zomaar in het 2e handscircuit thuis horen, maar alleen door betreffende zadelpasser weer verkocht kan worden.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:20

Bij Schwung in Zwaanshoek hebben ze zo'n pers en leveren ook Schleese zadels.

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:17

ok, dank je wel
Ik ga ze even contacten. :D

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:20

Ze zijn ermee gestopt.
Swung:Wij zijn gestopt met het leveren van zadels. Niet omdat wij onze merken niet goed vonden, maar omdat dit voor ons de manier is om ruimte te maken voor andere activiteiten.
jammer
Op google kom ik ook niet verder.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 19:59

Ik kon indd ook niks vinden. Misschien in Duitsland, dat die ook in Nederland komen?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:32

http://www.cornellssaddlery.nl/
Zij levert Schleese in Nederland. Let wel: zij bouwt standaard Flair in de Schleese zadels en verkoopt in principe niet met wolvulling.