Welke dikte voor bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sannie275

Welke dikte voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 17:34

Ik word er nu helemaal gek van :')

Ik rijd nu mijn paard (paardje heb ik nog niet zo lang) op een dubbelgebroken bustrens, ik vind deze totaal niet fijn in haar mond liggen heb ik het idee.. Maat is wel goed, lengte(18 mm, 14,5 cm) Nu heb ik een vrij dik bit en ben ik op zoek gegaan naar een dunner bit, maar nu lees ik weer dat té dun weer scherper is.. Wat is nou een gemiddelde dikte? Ik weet dat elk paard weer anders reageert, maar ik ga niet zomaar wat bitten kopen om vanalles te passen :D Lenen wordt ook moeilijk.. Heb ook een meroth-bitje gebruikt en daar liep ze best wel goed op, maar als ik misschien in de toekomst wedstrijden zou willen rijden is die weer niet toegestaan.. en dan moet ik weer een overgang maken naar een bit.. Ik weet het niet meer :') Wat raden jullie aan? Al weet ik dat elk paard weer anders reageert en het aan de hand van de ruiter ligt etc. etc. Maar wat is een gemiddelde dikte? Veel goedkopere bitten zijn 18mm en 14mm en duurdere zijn vaak dunner, waarom dat? En een onderlegtrens is dus weer scherper?

kagiwaga

Re: Welke dikte voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:03

Het bit is zo scherp als de ruits hand het maakt
18mm is niet bepaald dik

Simone_flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:14

Ik rij gwn bitloos, lekker handig en fijn voor t paard en ook dressuur bitloos, gaat super

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:16

Simone_flip schreef:
Ik rij gwn bitloos, lekker handig en fijn voor t paard en ook dressuur bitloos, gaat super

Ja , tot ts een hackamore neemt :) lekker handig en fijn voor het paard? :n
Ja mischien handig :=

@ TS een te dik bit is ook niet prettig.
Ik zou gewoon wat bitten uitproberen en zoals iemand al zei.. het bit is zo scherp als de ruiters hand (al vind ik dat je bijv. een stang vs een trens met dezelfde hoeveelheid teugeldruk de stang toch scherper blijft.. maar dat terzijde)

tinaatje1

Re: Welke dikte voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:25

Als je nu 18 mm erin hebt hangen is dat een hele normale dikte. Eerder was 21 mm altijd standaard maar daar zijn de makers wel van terug gekomen. Het schijnt dat de ruimte die een paard in zijn mond heeft nog niet eens 21 mm is dus tegenwoordig is 16 of 18 mm heel normaal. Idd hoe dikker hoe vriendelijker maar als jij een 23 mm dik bit in een mond hangt die die ruimte niet eens heeft kun je nagaan dat dat ook niet fijn is voor je paard. Een onderlegtrens is idd 14 mm maar die gemaakt om met stang erbij te gebruiken dus alleen is die idd wel scherper. Maar zoals je zelf al zei, een bit is zo scherp als de ruiter zn hand!