Keuze bitloos hoofdstel (kaakgekruist/sidepull)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Keuze bitloos hoofdstel (kaakgekruist/sidepull)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 17:07

Hallo bokkers,
Ik wil voor af en toe (en mocht het goed gaan vaker) een bitloos hoofdstel.
Ik wil sowieso met aanleuning willen rijden (dresuurmatig) en eventueel een sprongetje of buitenrit.
Daarom dacht ik gelijk aan kaakgekruist hoofdstel en eventueel sidepull.
Gelezen op bitloos.nl dat kaakgekruist scherper is dan sidepull en aangezien ik wel een heethoofdje heb wil ik wel de controle kunnen hebben.

MAAR! Ik weet welk ik wil ,alleen niet welk hoofdstel.
Release moet heel goed zijn! Ik wil dat zodra de druk eraf is bij mijn hand er ook direct geen druk meer op het hoofd staat!

Wie ? Foto's ? Ervaringen?

Voorbeelden die ik had gevonden:
1. http://www.desperadoruitersport.nl/?men ... 09,1202475
2. http://www.desperadoruitersport.nl/?men ... D=20992704
3. http://www.desperadoruitersport.nl/?men ... D=20992761

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:06

Ik rijd sinds kort af en toe met de Pardoes en vind het lekker rijden.Mijn paard loopt er lekker met aanleuning op.Ik had ooit eens een kin gekruist hoofdstel geprobeerd maar had toen totaal geen stuur.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QGGHMNJD.jpg

Air

Re: Keuze bitloos hoofdstel (kaakgekruist/sidepull)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:09

Als je een perfecte release wil moet je een sidepull nemen. Los is daar ook echt los en dat blijft bij sommige kaakgekruiste helaas achterwege.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:18

Air schreef:
Als je een perfecte release wil moet je een sidepull nemen. Los is daar ook echt los en dat blijft bij sommige kaakgekruiste helaas achterwege.

Dat is idd zo ,maar kaakgekruist is dus iets scherper zeggen ze.
En pony heeft lak aan zachte dingetjes.

Voor ik rel krijg: Nee ik rijd haar niet met scherp bit, Nee ik wil haar niet met scherper van scherpst.
En ja ik weet dat je een paard als ze willen je hen toch niet kan houden ,maar ik weet wel dat als ik naar buiten ga met een halster bij wijze van of kaakgekruist dat ze na 1 x druk met kaakgekruist iig weet : ''oh ik moet opletten en niet doen wat ik zelf wil!''

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:23

Elin_ schreef:
Air schreef:

Dat is idd zo ,maar kaakgekruist is dus iets scherper zeggen ze.
En pony heeft lak aan zachte dingetjes.

Voor ik rel krijg: Nee ik rijd haar niet met scherp bit, Nee ik wil haar niet met scherper van scherpst.
En ja ik weet dat je een paard als ze willen je hen toch niet kan houden ,maar ik weet wel dat als ik naar buiten ga met een halster bij wijze van of kaakgekruist dat ze na 1 x druk met kaakgekruist iig weet : ''oh ik moet opletten en niet doen wat ik zelf wil!''

Als een paard ergens lak aan heet moet je dat met training oplossen, alleen door consequentie en trainen kan je hulpen kleiner maken.

En dat kaakgekruist scherper is hangt helemaal van het paard af.. en van het materiaal.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:25

Is er niet iemand van wie je een hoofdstel kunt lenen?

Er zijn ook paarden die juist met een kaak/kingekruist hoofdstel tegen de hand in worden.
Het hangst echt van het paard af.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:29

@ Air
Ik hoef geen rijtechnisch advies :) Ik ken mijn pony het beste en in haar karakter zit al het brutale: ''ik kan de hele wereld aan''
Dat is niet persee onder het zadel alleen zo, daar kan ze ook heel werkwillig etc zijn ,maar dat zit gewoon in haar karakter.

@ taverno
Nee helaas niet!
Dat is inderdaad zo.. ik twijfel tussen side pull en kaakgekruist.
Andere opties zijn er niet (dresuurmatig , contstante aanleuning) want bosal bijvoorbeeld is meestal voor western..

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:31

Ik kan je maar één iets aanraden. Het betreft een kaakgekruist hoofdstel met een zeer goede communicatie, geen ruis op de lijn en in tegenstelling tot andere kaakgekruiste modellen: geen druk waar die niet hoeft te zijn! Niet achter de oren, enkel op de kaak om het paard de juiste richting in te duwen, met een oppervlak groot genoeg om de optoming niet te hard te maken...
Mijn paardje sprong niet tot ik deze optoming ging gebruiken en doet nu een klein parcoursje en mijn aanleuning werd ook behouden! (ligt dan ook niet aan je hoofdstel!)

De Nurtural <3
Lees even op http://www.stalsteenke.be door hoe het precies werkt...

Edit: vrijblijvende testhoofdstellen te krijgen (alle systemen).
Laatst bijgewerkt door Saars op 29-12-11 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:32

Dan zou ik gaan zoeken voor een tweedehands sidepull en een tweedehands kaakgekruist.
Beiden uitproberen en dan 1 weer verkopen. ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:36

Van de Kaak gekruiste hoofdstellen vind ik die van Emiel Voest een erg nette release hebben.
http://www.equixantosbarefoot.nl/a-1416 ... el-bitless
(ook in "gewone" kleurtjes bruin en zwart te krijgen hoor! )

Enige andere optie die je nog hebt is kingekruist, is op zich ook een goed systeem.

Persoonlijk vind ik een sidepull erg prettig rijden, maar ik hoor veel positieve verhalen over andere systemen :j

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:41

Ik heb een kaakgekruist hoofdstel van Barefoot. Mooi en stevig hoofdstel.
Ja, je bent idd wat sterker met dit hoofdstel, maar vind inderdaad dat de release minder is.
Voor buitenritjes is dit voor mij prima, dan heb ik bijna geen druk nodig.
Dressuurmatig vind ik hem niet echt fijn. Maar dat kan ook aan mijzelf liggen, of pony begrijpt het nog niet helemaal.
Ik ben ook aan het zoeken voor een sidepull, maar aangezien ik meer ben van de buitenritjes heeft dit geen haast.

http://www.boomloosrijden.nl/cindex.html
Het hoofdstel op deze pagina heb ik.

Succes!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:44

Je kan trouwens, als ik me niet vergis een kaakgekruist hoofdstel redelijk makkelijk als sidepull gebruiken.
Dan doe je de teugels aan de ringen waar je normaal de kaakband ding doorheen heb.
Tenminste als je hem gewoon strak bij de kin kan doen.

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:23

kaakgekruist is heel makkelijk en moe theel goed zijn deze ga ik ook gebruiken

myrrie08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:12

Ik heb bijde hoofdstellenuitgeprobeerd, ik vind sidepull toch net iets fijne dan gekruist en sidepull is ook makkelijkere met omdoen :p

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:22

Ik heb nu een zelf gemaakte indian bosal (kin gekruist) en daar reageerd de mijne op.
Ik kan hem met m'n pinken rijden met bit in maar toch wou het niet lukken met de teugels langs zij.

Met kingekruist reageert ie even lekker als met bit (en hoop ook eens kaakgekruist te kunnen testen)
dus het hangt echt van paard tot paard af :).
Gewoon uitproberen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 00:31

Maar kingekruist is toch niet een systeem vor constante aanleuning? Ik denk dat ik maar adv op bokt neerzet.. Of iemand wilt uitlenen (borg betalen evt). Niemand die ik ken rijd bitloos :s :n

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 00:52

M'n post kwam er op neer dat het echt van paard tot paard afhangt :).
Ik ken ook niemand, ik weet wel dat je enkele website's hebt die hoofdstellen uitlenen tegen een borg.
Maar welke geen idee :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:09

Ik vind kaakgekruist fijn omdat ik daar meer contact en reactie mee heb. Maar dat verschild ook weer per paard. De een rij ik daar mee en de ander rij ik met touwhalster

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 18:10

Ja dat dacht ik ook al :j
maar welke kruislings?
Met veel release vooral?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:12

Ik vind dat het hoofdstel van Emiel Voest (die ik eerder geplaatst heb) een hele goede release heeft, doordat het touwtjes zijn loopt het erg soepel.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:14

ik vind de 2e in je begin topic erg fijn rijden, maar dat was met een haflinger, mijn paard kan daar echt niet tegen, die wordt pislink. Ik rijd met een sidepull van Barefoot heerlijk en goeie relase

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:15

Je kunt ook een sidepull nemen met een iets steviger neusriem, bijvoorbeeld touw, evt. met een bontje.

Ik vind de release van veel kruislingse systemen ook niet fijn en verkies daarom een sidepull.
Ik zou kruislings ook niet noemen als iets dat echt 'grover' is, in inwerking vind ik dat verschil niet bijzonder groot; de druk wordt anders verdeeld. :)

Let erop dat als je iets kruislings kiest, je iets hebt wat een fijne release heeft, dus bijvoorbeeld touwtjes ipv platte stukken aan het verlengde van de teugels.
En is ook een systeem met een veer erin, dat heeft ook een goede release.