Hoeveel inch zadel op mijn shet? Ik weet het niet....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Hoeveel inch zadel op mijn shet? Ik weet het niet....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 15:20

Hoi Bokkers,

Ik heb nu een 15 inch zadel . Die is veel te groot voor mijn shet. Het zadel is 42 cm lang . Nou wou ik voor een 14 inch zadel gaan maar die blijken dus 38 cm lang te zijn, dat scheelt maar 4 cm. Dat is denk ik alsnog te groot voor deze kleine uk . Dan zou ik dus voor een 12 of 13 inch moeten gaan , maar ik moet er wel weer rekening mee houden dat zijn 11 jarige verzorgsterje er op past ( die trouwens wel een beetje aan de dunne kant is) Wat raden jullie aan? Hier de foto's hoe dit zadel er op licht :+

http://i43.tinypic.com/t0pbab.jpg
http://i43.tinypic.com/4j8fq.jpg
http://i40.tinypic.com/sq7cll.jpg

en hier nog een foto met zijn verzorgster . Een hele rare kleine foto ik weet het . Maar de enige die ik heb . En voordat ik commentaar krijg dat ze met dat zadel heeft gereden . Het was 1 klein rondje stappen door het land van hooguit 2 minuten . Ze wou er zo graag eventjes op :=

http://i39.tinypic.com/3538p45.jpg

Hoevel inch raden jullie aan?

_Sofie

Re: Hoeveel inch zadel op mijn shet? Ik weet het niet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:36

Hmm, misschien kan je een zadelmaker laten komen? Ik denk dat een 12" (pinokkio)zadeltje qua lengte het beste gaat passen. Succes met zoeken naar een zadeltje!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 15:38

_Sofie schreef:
Hmm, misschien kan je een zadelmaker laten komen? Ik denk dat een 12" (pinokkio)zadeltje qua lengte het beste gaat passen. Succes met zoeken naar een zadeltje!

maar 12 inch is wel heel erg klein , ik vraag me echt af of mijn verzorgstertje daar in gaat passen!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:12

Het zadel wat je nu hebt is in ieder geval echt te lang. Dit komt ver over de lendenen en bezorgt je shet pijn.
Ik denk dat je maximaal een 12 inch zadel kwijt kan. Misschien ook eens naar boomloos kijken, daar zitten oo wel korte modellen tussen en ik geloof dat wintec en norton ook leuke kleine normale shetzadels heeft.

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:14

Wintec drytex kids. :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:21

MaritAriel schreef:
_Sofie schreef:

maar 12 inch is wel heel erg klein , ik vraag me echt af of mijn verzorgstertje daar in gaat passen!

Je neemt een zadel welke passend is voor je pony. Als je verzorgstertje er dan niet meer in past, betekent dat dat zij ook niet meer op die pony hoort te rijden, omdat ze er niet meer op past en dus te groot/te lang is.

Is trouwens wat mij betreft duidelijk te zien dat ze toch echt wat te groot en te lang voor dit pony'tje is op de foto.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 10:03

JoyCiej007 schreef:
Je neemt een zadel welke passend is voor je pony. Als je verzorgstertje er dan niet meer in past, betekent dat dat zij ook niet meer op die pony hoort te rijden, omdat ze er niet meer op past en dus te groot/te lang is.

Is trouwens wat mij betreft duidelijk te zien dat ze toch echt wat te groot en te lang voor dit pony'tje is op de foto.

Zei te groot voor mijn shet ? Nee sorry dat lijkt me echt sterk . Als ze naast de shet staat komt ie tot heel ruim boven haar middel! En ze komt net aan met der beentjes onder zijn buik vandaan!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:07

Ik denk dat je het beste voor zoiets kan kijken:

Afbeelding

Afbeelding

Edit: er staat alleen nergens een inch maat bij. :\ Enkel 1 maat. :?

Edit twee ik heb het op een andere site gevonden, het eerste zadel is 10 inch. Weet je hoeveel het meisje weegt?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 10:14

Ja we hebben haar gister gewogen 37 KG . Bedankt voor de links!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:37

Volgens mij moet zij dan nog wel op een 10 tot 12 inch zadel passen hoor. :j Maarja, dat zal je eventueel in een winkel uit kunnen proberen. Neem haar mee en laat haar bijvoorbeeld even op enkele zadels zitten zodat je kan zien of het voor haar past. :j En dan kan je opzoek naar een zadel van dat inch formaat.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 10:43

Somebitch schreef:
Volgens mij moet zij dan nog wel op een 10 tot 12 inch zadel passen hoor. :j Maarja, dat zal je eventueel in een winkel uit kunnen proberen. Neem haar mee en laat haar bijvoorbeeld even op enkele zadels zitten zodat je kan zien of het voor haar past. :j En dan kan je opzoek naar een zadel van dat inch formaat.

Ja , we zullen zien! Bedankt!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:49

Je moet het zadel dus op de pony aanpassen, niet op de ruiter.
Als het zadel wel past, maar je verzorgster past daar niet meer in? Dan kan ze er dus niet met een zadel op rijden helaas :) Hoe jammer het ook is, hoe weinig ze ook weegt en hoe weinig haar benen onder de buik uit komen.

Een goed getrainde pony mag max 20% van zijn gewicht dragen (inclusief zadel+dekje). Een minder getrainde pony mag max 16% van zijn eigen gewicht dragen (incl zadel+dekje).

Hoe groot is je pony en hoeveel weegt hij? Hij ziet er vrij "dik"/bol uit.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:55

pinokkio zadel lijkt me de best optie,en daar past ze wel op.of ze nog lang op deze pony kan rijden betrijfel ik,misschien beter investeren in een leuke sulky met tuig,waar ze mee leert rijden.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 10:59

keona schreef:
pinokkio zadel lijkt me de best optie,en daar past ze wel op.of ze nog lang op deze pony kan rijden betrijfel ik,misschien beter investeren in een leuke sulky met tuig,waar ze mee leert rijden.

O ze kan er nog wel even op hoor . Daar maak ik me geen zorgen over . Mennen doen ze al :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 11:02

Evelli schreef:
Als het zadel wel past, maar je verzorgster past daar niet meer in? Dan kan ze er dus niet met een zadel op rijden helaas :) Hoe jammer het ook is, hoe weinig ze ook weegt en hoe weinig haar benen onder de buik uit komen.

Een goed getrainde pony mag max 20% van zijn gewicht dragen (inclusief zadel+dekje). Een minder getrainde pony mag max 16% van zijn eigen gewicht dragen (incl zadel+dekje).

Hij is 95 cm en ong 250 kg . Hij kan tussen de 45 kg en 50 kg dragen en zijn verzorgstertje weegt 37 kg . Ze past er nog netjes op.

Maar ik heb toch ook helemaal nergens gezegd dat ik het zadel ga aanpassen op de ruiter en niet op de pony . Ik heb alleen gezegd dat ik ook rekening met haar moet houden en dat ik dus niet met bijv een 10 inch zadel aan moet komen als een 12 inch hem ook past (waar ze dan wel in past)

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:07

hier een 12 inch zadeltje:
http://www.ponypret.com/epages/080515.s ... 04726-0001

het is een vz. ik hebv er zelf ook op gereden toen ik kleiner was. hij zit prima, gaat ook best een tijdje mee.

even voor allemensen met een shet, of een kleine pony, dit winkeltje zit in tiel. het is niet groot, (maar dat past er wel bij) en ze verkopen alleen maar pony spullen. echt letterlijk alles in het miniatuur!!!! de wedsite is zeker eff kijken waard!!!!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 11:08

kirishu schreef:
hier een 12 inch zadeltje:
http://www.ponypret.com/epages/080515.s ... 04726-0001

het is een vz. ik hebv er zelf ook op gereden toen ik kleiner was. hij zit prima, gaat ook best een tijdje mee.

even voor allemensen met een shet, of een kleine pony, dit winkeltje zit in tiel. het is niet groot, (maar dat past er wel bij) en ze verkopen alleen maar pony spullen. echt letterlijk alles in het miniatuur!!!! de wedsite is zeker eff kijken waard!!!!

Nee dat is niks voor mijn shet. Het is voor een smalle tot normale schoft en die van mij echt breed nodig ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:18

Dan is ie flink te zwaar :n dan mag hij dus nog minder dragen :\
Die % regels gelden alleen voor ponys met een gezond gewicht. Dus hoe meer overgewicht, hoe minder dat % wordt.

Een gezond gewicht voor je pony is tussen de 180 en de 200 kilo. Dus hij mag flink gaan afvallen :)
Betekent wel dat hij minder mag gaan dragen. 37 kilo zal niet te zwaar voor hem zijn als hij op gezond gewicht is en goed getraind :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 11:21

Evelli schreef:
Dan is ie flink te zwaar :n dan mag hij dus nog minder dragen :\
Die % regels gelden alleen voor ponys met een gezond gewicht. Dus hoe meer overgewicht, hoe minder dat % wordt.

Een gezond gewicht voor je pony is tussen de 180 en de 200 kilo. Dus hij mag flink gaan afvallen :)
Betekent wel dat hij minder mag gaan dragen. 37 kilo zal niet te zwaar voor hem zijn als hij op gezond gewicht is en goed getraind :)

Haha nee hoor hij is niet te zwaar . Hij is alleen wat breed gebouwd . Alhoewel hij op de foto's wel wat te dik was .

De dierenarts heeft zijn gewicht geschat en ik heb de dierenarts en de osteopaat beide de vraag gesteld of zijn verzorgster niet te zwaar voor hem was en hoeveel hij kon dragen . Ze noemde beide ongeveer het zelfde gewicht en dat ze er nog makkelijk op kon :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:34

Prima! Succes met je zadeltocht.....

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 11:40

Evelli schreef:
Prima! Succes met je zadeltocht.....

Dankje , komt vast wel goed . We gaan gewoon opzoek naar een 12 inch zadel . Ik weet inmiddels zeker dat dat gaat passen :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:41

Evelli schreef:

En dat bedoelde ik dus ook. Je ruitertje kan wel 15 inch nodig hebben, maar kan de pony maar max. 12 inch hebben bijv. dan tsja, houd het op...... je kan niet een groter zadel op de pony gooien (met alle gevolgen van dien) zodat het ruitertje er nog in past....

TS: als 't ruitertje er volgens jou nog zo mooi op past, zo licht is en niet zo lang, dan lijkt mij dat ze toch wel in een klein zadeltje zou moeten passen? Je kan het altijd uitproberen.

Edit: zie dat je dat zelf nu ook in ziet. :j Misschien moet ze alleen wat meer werken aan haar houding; sommige mensen gaan nou eenmaal sneller wat op de lepel v/h zadel zitten, wat uiteraard niet de bedoeling is, terwijl ze voor nog best wat ruimte over hebben.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 09:51

Wij hebben ons zadel gevonden =) , 12 inch
Afbeelding