Hulmiddelen, wie kan ze op een rijtje voor me zetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Hulmiddelen, wie kan ze op een rijtje voor me zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 01:16

Hallo,

ik ben zo'n buitenruiter die van lesjes op de manege na dr ruiterbewijs (en eigenlijk ook ervoor) is overgestapt op recreatief rijden met het standaard harnachement (nl zadel en hoofdstel). Ik heb nooit andere hulpmiddelen gebruikt en ben wel bekend met termen zoals kneveltrens of pessoa of bijzetteugel of slofteugel etc, maar ik weet niet precies hoe deze eruitzien en wat hun werking is of waar ze de 'oplossing' voor zijn of wat precies het doel is van rijden met stang en trens....

Kan iemand mij van A tot Z uitleggen hoe wat werkt en waarom? En hoe het eruit ziet.
Ik heb de helft nog niet genoemd van alles wat ik wil weten omdat ik van het gros ook de benaming denk ik niet ken. Ik rijd nooit met hulpmiddelen dus heb er dan ook totaal geen ervaring mee. Dus als iemand mij verder kan helpen: Heel graag!

Groetjes

Pentax

Re: Hulmiddelen, wie kan ze op een rijtje voor me zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 01:20

Een pessoa is een tuig, een hulpteugel voor het longeren. Hierbij is het belangrijkste onderdeel dat er een bontje om de kont heen loopt. Daarbij worden paarden gevraagd de achterhand te gebruiken.
Persoonlijk is het heel verschillend per paard hoe ze reageren, de ene loopt er als een stoomtrein op en de ander vind dat bontje achter de kont niet boeiend genoeg om er iets mee te doen.

Je hebt ook nog een pessoabit, dat is iets anders wat niet bij een pessoahulpteugel hoort, en daar weet ik verder weinig vanaf.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 01:21

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:17

Hierbij een overzichtje van de basisbitten dat ik eerder heb geschreven. Onderaan zal ik nog wat zijstukken van de zwaardere bitten (met hefboomwerking of ophaalwerking) beschrijven.

mizora schreef:
Hierbij een hulpmiddeltje. Het hangt namelijk (met de basisbitten) heel erg af van je paard.

Mondstukken
Zowel ongebroken, als enkel-gebroken, als dubbel-gebroken zijn zachte basismondstukken.

- Ongebroken, voornamelijk op de tong inwerkend. Heel stil in de mond, de hulpen zijn soms wat lastiger te geven (minder onafhankelijke werking)

- Enkel-gebroken, voornamelijk op de lagen inwerkend. Beweegt in de mond, bij een hangend rooster kan het inwerken op het gehemelte, aan de hand kan de kaak naar elkaar geknepen worden.

- Dubbel-gebroken, zowel op lagen als de tong inwerkend. Zeer bewegelijk in de mond. Bit moet goed passen (critischer dan bovenstaande als in te breed) anders kan de scharnieren de mondhoek pakken bij een enkelvoudige hulp.

Ringen
Bij ringen is het zo dat ook alles eigenlijk zacht is, een watertrens heeft aan beide zijde een ½cm nodig, de rest moet aansluiten zonder te knijpen om goed te passen en dus vriendelijk te zijn.

Watertrens: bewegelijk en het minst direct. Onrustige handen hebben hier wat demping bij door de ringen wat glijden en daardoor het bit minder de wiebeling voelt als druk (echter wel als wiebel). Voor de meeste paarden is een dubbelgebroken watertrens erg onrustig in de mond. Werkt niet via de zijkant in.

Bustrens: Ligt stil in de mond maar werkt niet via de zijkant in. Werkt direct in. Voor een gangbaar beeld is deze het meest handig als combinatie met een dubbelgebroken bit. Voor een ongebroken bit vinden de meeste paarden het te stil. Enkelgebroken gaat uiteraard ook prima. Let erop dat deze niet te dik is. Zeker bustrensen zijn af en toe bizar dik (tot 27mm) maar hierover later meer.

D-trens: Stil, werkt via de zijkant in. Ook weer 1/2-gebroken prima, ongebroken is het erg stil in de mond. D-trensen die zijn er niet in veel varianten en de varianten die er zijn, zijn niet altijd vriendelijk te noemen.

Kneveltrens: Stil en veel inwerking aan de zijkant. Als voorbereiding op naar bitloos rijden dus ideaal. Ook voor gewoon rijden ideaal. Ze komen in steeds meer varianten voor, 1/2 gebroken prima, ongebroken weer erg stil, maar minder dan een d-trens door de stangetjes aan de zijkant. Voor een paard dat wel graag gebroken heeft maar ook een doodstil bit voor de rest is dit bit ideaal aangezien de stangen vastgezet kunnen worden. Dit veroorzaakt geen hefboomwerking oid, het is echter niet toegestaan in de dressuur. Zonder vastgezette stangetjes wel gewoon.

Materialen:
- rvs: smakeloos, koud, slijtvast.
- koper: zoet, koud, zeer zacht. (dus niet geschikt voor een kauwend paard.
- Rubber: Verbreed het mondstuk, zacht, schuurt bij droge mond. (dus alleen geschikt voor een uitbundig schuimend paard dat niet op het bit kauwt)
- Nikkel: Goedkoop, roest snel, sommige paarden zijn allergisch ervoor.
- Argetaan: Smaakt, slijtvast, met veel nikkel. koper (47-64%), nikkel (12-25%) en zink (rest)
- Aurigan: Smaakt, slijtvast, 85 % nikkelvrij gemaakt puur koper. Dus geen nikkel (en dus geschikt voor een allergisch paard)
- Golden brass: Smaakt, redelijk slijtvast. 86%-90% koper, 8%-12% aluminium en 3% ijzer
- Happy mouth: Smaakt, gevoelig voor haakjes. Appelsmaak kunststof, ongeschikt voor een bitknagend paard.
- Nathe: Kunststof, redelijk slijtvast. Harder dan Happy mouth. Zeer geschikt voor een paard dat geen metaal accepteerd.
- Leer: Smaakt, altijd ongebroken watertrens. Niet alle paarden accepteren het.

Materiaaldikte
De meeste paarden hebben niet meer dan 18mm ruimte in de mond. Veel zelfs maar 16mm of minder. Een 21mm bit (of 24mm of zelfs 27mm) is dan niet vriendelijker omdat het paard zijn tanden dan niet meer op elkaar kan zetten. Zeker als de neusriem aangetrokken wordt is het bit alleen al pijnlijk voor het paard.
Haal de lippen van je paard aan de kant als zij deze dicht heeft. Dan kan je de ruimte zien die het paard heeft. Het bit moet nog iets ruimte over houden als het in de mond ligt (1 a 2 mm).

Voor de rest heb je ook nog:
- pessoabit: dit is een ophaal/hefboombit zonder begrenzing door een kinketting. Dit betekend dat deze bitten ver doorgetrokken kunnen worden. Vaak wordt deze ook nog eens met 1 teugel gereden waardoor een trenswerking, waar dit bit de mogelijkheid toe biedt niet gebruikt wordt. Indien het bit gebroken is werkt deze zwaarder in, doordat het om de kaak klemt en dit verergert wordt door de hefboomwerking, dit is met ieder bit met hefboomwerking (en ga ik dus hierna niet meer noemen).
- ophaaltrens: dit is een ophaalbit zonder begrenzing. Dit betekend dat deze bit ver opgehaald kan worden. Dit is een bit met de potentie zeer scherp te zijn. Het wordt voornamelijk gebruikt bij de polosport en daar wordt er met 2 teugels gereden zodat het ook als gewone trens gebruikt kan worden.
- Pelhambit: dit is een hefboombit met begrenzing door een kinketting. Dit betekend dat afhankelijk van de kinketting het bit verder of minder ver kan kantelen en daardoor op verschillende plekken zwaarder/minder zwaar kan inwerken. (achter het hoofd/kingroeve/lagen in de mond)

En nog verschillende type mondstukken die je eigenlijk niet in een paardenmond hoort te plaatsen als je niet 100% weet wat je doet:
- waterford mondstuk: een heleboel bolletjes aan elkaar
- W mondstuk: 2 ongelijk enkel gebroken mondstukken op 1 bit, zodat ze bij contact een W vormen.
- gedraaid mondstuk: deze heeft een scherpe rand die ronddraaid.
- twisted wire: 2 dikke ijzerdraden die rondgedraaid om elkaar zijn.