Enkel of dubbelgebroken bit?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

byjou1983

Enkel of dubbelgebroken bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 16:49

:)* Ik vroeg me af wie er met een dubbel of enkelgebroken bit rijden.
En waarom?

Ik twijfel zelf nogal eens wat het beste is voor de paardenmond.

Vandaar deze vragen :o?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:52

Ik rijd het liefst met een wat dunnere dubbelgebroken watertrens.
Op dit moment rijd ik mijn jonkie nog met een enkelgebroken bustrens/watertrens, omdat de dubbele (nu nog) te druk is voor hem.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:58

Mijn voorkeur gaat uit naar een dubbelgebroken bit. Bij een enkel gebroken bit komt die punt in het gehemelte, het zogeheten ''notenkrakers'' effect.. Daarom vind ik het geen fijn bit.

Veulen84

Re: Enkel of dubbelgebroken bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:08

Ik rij met een ongebroken bit :)
Geen druk op de lagen, maar op de tong. Dat vind ik zachter dan enkel of dubbel gebroken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:11

als je twijfelt tussen enkel/of dubbel gebroken.dan moet je voor dubbel gebroken gaan.omdat zoals hier boven al gezegt word je bij enkel gebroken een notenkrakers werking hebt,niet fijn voor een paard.is een dubbelgebroken te rommelig dan een ongebroken trens bit kopen.

dus of een ongebroken/of dubbel gebroken bit gebruiken

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:09

mijn voorkeur gaat uit naar een dubbel gebroken bustrens omdat die stiller in de mond licht en door de dubbel gebroken heid kan het niet ''knellen'' in de mond

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:55

Dubbelgebroken aurigan bit, omdat het i.m.o. net iets vriendelijker is. Alhoewel... het ligt voornamelijk aan de hand van de ruiter, maar toch.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:05

Ik rij liefst met kk dubbelgebroken watertrens bol middenstuk. Hiermee begin ik altijd (met jonge paarden/onbekende paarden). Naarmate je paard beter kent, kun je bepalen of je misschien beter aan doet over te stappen naar iets anders.
Ik denk dat bitten voorkeur ook iets persoonlijks is, mijn vader bv rijdt het liefst met enkelgebroken bustrens, heb ik ook mee leren rijden, maar nu ik wat 'verfijnder' wil rijden vind ik het echt ondingen ;).
Verschil tussen enkel en dubbel gebroken, enkel gebroken bit werkt (op de KK bitten na, en enkele andere merken die verder zijn in ontwikkelingen) in 'piramide' vorm, het breekpunt steekt dus in het gehemelte als er druk op komt (veroorzaakt pijn en 'luisteren' of soms zelfs onrust bij paard). Dit heeft een dubbelgebroken bit niet. (Probeer maar eens bit op je hand te leggen, je hand is dan de 'tong' ringen naar beneden aan de zijkant, je ziet dat dubbelgebroken je hand 'volgt' en mooi rond erom gaat liggen terwijl enkelgebroken spits omhoog gaat staan.

Of dubbelgebroken beter is, niet perse, er zijn inmiddels ook enkelgebroken bitten die een 'draaiing' hebben in het middenstuk, hierdoor steekt de punt niet naar boven maar naar voren (en dus niet pijnlijk).

Bit wat fijnst is hangt helemaal af van paard en ruiterhand.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:31

dubbelgebroken aurigan bit. Ik vind dit gewoon een fijner bit omdat je met enkelgebroken het notenkraker effect krijgt

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:02

ongebroken; geen gerommel in de mond en duidelijk maar vriendelijk.

ukkielinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:33

Heel verschillend, net wat het paard zelf ook aangeeft waar hij fijner op loopt.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:10

Enkelgebroken bustrens. Ik zou graag een dubbel gebroken bustrens proberen maar die zijn niet te vinden met dun mondstuk (en betaalbaar :Y) )

Britsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:35

Heb mij laten vertellen dat enkel gebroken in het gehemelte drukt en een dubbel gebroken op de tong drukt, dus het heeft beide nadelen.. :)

Ayleen_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:33

Ik heb een dubbelgebroken bit.
Op dit bitje gaat mijn pony altijd lekker kauwen

Sjuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:39

Ik rij met een dubbel gebroken watertrens :) Paardje reageert hier goed op :)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:40

Een enkel gebroken watertrens. Dit komt omdat mijn paardje niet gewend is een gebroken bit in te hebben dus dan zou een dubbelgebroken te druk zijn.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:51

wanneer ik met bit rijd (rijd 9/10 keer zonder) heb ik een dun dubbelgebroken bustrensje, had hiervoor een watertrens maar dat lag te onrustig in de mond, en enkel gebroken gaat mijn paard erg van in verzet, vindt hij duidelijk onprettig.

liekec schreef:
Een enkel gebroken watertrens. Dit komt omdat mijn paardje niet gewend is een gebroken bit in te hebben dus dan zou een dubbelgebroken te druk zijn.

volgens mij klopt je redenatie niet helemaal. Je paard is niet gewend een gebroken bit in te hebben, maar kan wel met een enkelgebroken bit lopen? Een dubbel gebroken bit komt meer in de buurt van een ongebroken bit- werking (meer druk op de tong dan op de lagen) dan een enkel gebroken bit (druk op de lagen en punt in het gehemelte, 'notenkraker-effect' ).

of je paard nou geen, een ongebroken bit, een enkel- of dubbelgebroken bit in heeft, een paard heeft altijd even de tijd nodig om aan een nieuw bit/optoming te wennen. Een dubbelgebroken bit zou dus niet zozeer te druk zijn, juist watertrensbitten staan er om bekend wat onrustiger in de mond te liggen door de losse draaiende ringen :)

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:59

dressuur rijd ik met een dubbelgebroken watertrens,
springen doe ik met een dubbelgebroken knevelbit.

heb laatst van een stalgenootje een enkelgebroken pessoa gekregen, omdat als (gebeurt helaas niet vaak) ik in het bos rijd mijn paardje echt niet te houden is, maar ik heb deze nog niet gebruikt, ik heb hem liever onder controle met mijn dubbelgebroken bit.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:02

Ik heb een enkelgebroken bustrens voor mijn paard.
Aanvankelijk had ik een dubbelgebroken bustrens voor d'r omdat me dat fijner voor haar leek, maar ze was er heel onrustig mee. Met een enkelgebroken trens loopt ze gewoon fijner.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:06

Tammy_ schreef:
wanneer ik met bit rijd (rijd 9/10 keer zonder) heb ik een dun dubbelgebroken bustrensje, had hiervoor een watertrens maar dat lag te onrustig in de mond, en enkel gebroken gaat mijn paard erg van in verzet, vindt hij duidelijk onprettig.

liekec schreef:

volgens mij klopt je redenatie niet helemaal. Je paard is niet gewend een gebroken bit in te hebben, maar kan wel met een enkelgebroken bit lopen? Een dubbel gebroken bit komt meer in de buurt van een ongebroken bit- werking (meer druk op de tong dan op de lagen) dan een enkel gebroken bit (druk op de lagen en punt in het gehemelte, 'notenkraker-effect' ).
of je paard nou geen, een ongebroken bit, een enkel- of dubbelgebroken bit in heeft, een paard heeft altijd even de tijd nodig om aan een nieuw bit/optoming te wennen. Een dubbelgebroken bit zou dus niet zozeer te druk zijn, juist watertrensbitten staan er om bekend wat onrustiger in de mond te liggen door de losse draaiende ringen :)

nouja, dat was mijn idee, of het nou goed is of niet, hij reageert er goed op. Zelfs beter dan dubbelgebroken geen idee waarom maar ik heb er ook een keer dubbelgebroken bustrens ingehad. Maar ik zit er wel aan te denken een bustrens te kopen, om die reden die jij al aangeeft :)

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:16

Ik heb voor mijn paardje een dubbelgebroken bustrens, hier loopt ze gewoon het fijnst op.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:45

Ik rijd met een ongebroken bustrens.
Hiervoor reed ik met een dubbelgebroken watertrens, maar daar liep ze een stuk minder fijn op, hoewel ze het er wel beter op deed dan op enkelgebroken.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:46

ik heb ook een enkel gebroken. een dubbel gebroken ''bewoog'' te veel in zijn mond waar door hij met zijn mond open ging lopen.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:48

Ik heb een dubbelgebroken water trens met plat tussenstukje, bevalt erg goed en ligt goed in de mond.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:01

Ik rij met een Myler bitje, dit een soort dubbelgebroken bitje, maar doordat er een rol in het midden zit kan je het bit niet dubbelvouwen en heb je dus ook geen notenkraker effect. Erg fijn bitje doordat deze anatomisch gevormd is en lekker stil in de mond ligt, totdat je wat vraagt van het paard, dan kun je 1 zijdig inwerken en blijft de andere kant van het bit rustig op zijn plek liggen. De paarden die ik er tot nu toe mee heb gereden pakken dit bit allemaal erg fijn aan.