En waarom?
Ik twijfel zelf nogal eens wat het beste is voor de paardenmond.
Vandaar deze vragen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
liekec schreef:Een enkel gebroken watertrens. Dit komt omdat mijn paardje niet gewend is een gebroken bit in te hebben dus dan zou een dubbelgebroken te druk zijn.
Tammy_ schreef:wanneer ik met bit rijd (rijd 9/10 keer zonder) heb ik een dun dubbelgebroken bustrensje, had hiervoor een watertrens maar dat lag te onrustig in de mond, en enkel gebroken gaat mijn paard erg van in verzet, vindt hij duidelijk onprettig.liekec schreef:Een enkel gebroken watertrens. Dit komt omdat mijn paardje niet gewend is een gebroken bit in te hebben dus dan zou een dubbelgebroken te druk zijn.
volgens mij klopt je redenatie niet helemaal. Je paard is niet gewend een gebroken bit in te hebben, maar kan wel met een enkelgebroken bit lopen? Een dubbel gebroken bit komt meer in de buurt van een ongebroken bit- werking (meer druk op de tong dan op de lagen) dan een enkel gebroken bit (druk op de lagen en punt in het gehemelte, 'notenkraker-effect' ).
of je paard nou geen, een ongebroken bit, een enkel- of dubbelgebroken bit in heeft, een paard heeft altijd even de tijd nodig om aan een nieuw bit/optoming te wennen. Een dubbelgebroken bit zou dus niet zozeer te druk zijn, juist watertrensbitten staan er om bekend wat onrustiger in de mond te liggen door de losse draaiende ringen