wat is een paniekhaak en wat zijn de voor en nadelen ervan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pino1234

wat is een paniekhaak en wat zijn de voor en nadelen ervan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 14:38

:)hallo,
ik heb niet echt veel informatie hierover gevonden. waar is paniekhaaknou beter vor en wat zijn de voor en nadelen enz...
:) :) :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:41

voordeel is dat je je paard los kunt klikken.maar vaak bij veel druk lukt het ook niet.
nadeel is dat als het ding al ouder is,het bv van zelf open gaat.
ook gebeurt het bij correcties wel eens dat het los klikt als het al wat ouder is.
ik zelf vind het geen fijne dingen,maar er zijn vast mensen die er bij zweren

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:41

Iejoorr

Re: wat is een paniekhaak en wat zijn de voor en nadelen ervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:47

Een paniekhaak is bedoeld voor als je paard in paniek is. Je kunt de paniekhaak makkelijk losklikken waardoor een paard niet kan gaan rennen met een touw aan het halster waardoor hij er niet op kan gaan staan.
Nadeel is inderdaad dat ze later vanzelf open kunnen gaan als ze oud zijn.
Ik ben iig onwijs tevreden met de paniekhaak, lekker makkelijk ook bij losgooien :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:53

Voordeel is dat je een paard snel los kunt maken als hij aangebonden staat.Wij hadden ze aan de kettingen zitten op de poetsplek.
Nadeel is dat ze dus snel losschieten,vooral als een paard loopt te klöten en je wilt het touw korter vastpakken.De kans is groot dat je de vergrendeling lostrekt en dan loopt het paard dus los.

Op stal zijn ze prima,ook in de veewagen als je vaste kettingen hebt zitten.Voor gebruik tijdens laden of wandelen zijn de echt af te raden,dan zijn ze dus weer gevaarlijk.Ik sla het touw dan ook vaak nog een keer om het halster heen waar de paniekhaak zit,als hij dan toch onverwachts los mocht schieten blijft hij altijd wel hangen zodat je tijd genoeg hebt om het halster te pakken.

Je moet dus even opletten waarvoor je ze wilt gebruiken ;)

Afbeelding
Bron: http://www.vitalhorse.nl
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 26-12-11 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:55

Ik vind het ondingen.. Niet handig dat ze vanzelf opengaan, en inderdaad onder grote druk gaan ze dan soms juist niet open

Pino1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 14:56

oke wel bedankt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:57

Toen ik voor het eerst begon op de manege waar ik nu stop.
(half jaar terug) hadden ze me vergeten te vertellen dat het paard gaat hangen als je hem vast maakt.
Ik maakte hem vast en ja hoor.... ik had een paardenknop in het touw gemaakt kon hem zo lostrekken maar zo paniek haak ik vind het wel zo veilig voor als het er wat gebeurd

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:58

ja maar vaak onder grote druk krijg je ze niet open,dus vind ze helemaal niet handig
linnie050 schreef:
Toen ik voor het eerst begon op de manege waar ik nu stop.
(half jaar terug) hadden ze me vergeten te vertellen dat het paard gaat hangen als je hem vast maakt.
Ik maakte hem vast en ja hoor.... ik had een paardenknop in het touw gemaakt kon hem zo lostrekken maar zo paniek haak ik vind het wel zo veilig voor als het er wat gebeurd

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 15:04

Ik zweer erbij! zonder paniekhaak had ik mijn paarden niet snel genoeg van de poetsplaats af kunnen halen wn was er iets veel ergers gebeurt. Ze was namelijk gevallen en tien ze opstond schoot ze naar voren, maar ik had gelukkig net die paniekhaak open kunnen trekken. Als de sluitingen nog dicht waren geweest was ze nog een keer gevallen... En met gewone sluitingen kun je die niet snel genoeg openen.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 15:09

Het perongeluk openen is een kwestie van gewend worden. Ik zweer er persoonlijk ook bij... Heb al te vaak gebruik ervan moeten maken om nu terug te gaan naar gewone slotjes...
Je hebt inderdaad soms dat ze bij hoge druk ook niet opengaan, maar toch gaan ze nog sneller open dan de andere slotjes, je kunt desnoods bij hoge druk nog steeds terugvallen op je paardenknoop...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:17

die paardenknoop vind ik zeer fijn,maar als toch een paard in paniek is geraakt,is de knoop zo strak aangetrokken dat je hem vaa met pijn en moeite nog los krijgt.ik gebruik de paardenknoop wel altijd
inesje15 schreef:
Het perongeluk openen is een kwestie van gewend worden. Ik zweer er persoonlijk ook bij... Heb al te vaak gebruik ervan moeten maken om nu terug te gaan naar gewone slotjes...
Je hebt inderdaad soms dat ze bij hoge druk ook niet opengaan, maar toch gaan ze nog sneller open dan de andere slotjes, je kunt desnoods bij hoge druk nog steeds terugvallen op je paardenknoop...

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:25

@ Keona, vandaar de paardenknoop EN het veiligheidsslot... Veiliger kan het niet denk ik?