hoe weet je of een boomloos zadel past?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

hoe weet je of een boomloos zadel past?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 20:24

Hoi!

Ik heb sinds vandaag een boomloos western zadel ( barefoot nevada ) met een grandeur pad met inlages , maar hoe weet je nou of het past? Ik heb er ook eigenlijk totaal geen verstand van . Waar moet ik naar kijken? Ik vond de pad naar mijn idee bijvoorbeeld een beetje op de schoft drukken en er zat aan de achterkant vergeleken met mijn boom zadel best veel ruimte tussen de rug en het zadel ( ook op het midden en de voorkant trouwens , behalve op de schoft) Dus toen begon ik me toch wel aftevragen hoe kan ik nou eigenlijk of ie past ja of nee? Hier een foto op mijn paard ( had het er even snel opgelegd voor de foto dus licht niet helemaal goed ;) )
Afbeelding

Groetjes!

Neoza

Re: hoe weet je of een boomloos zadel past?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 20:38

Volgens mij ligt die wat te smal, ik denk dat je beter een bredere pommel erin kan doen :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 21:17

Ik vind nergens een plek waar ik die bommel er uberhaupt uit kan halen

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:22

Als het goed is zit er een rits, als je die open doet, kan je de bommel eruit halen.

Neoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:23

Idd bovenop, zeg als je eropzit, voor je kruis zeg maar daar zit een rits als je die opendoet zie je je pommel:D

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:24

Aan de voorkant zit inderdaad de pommel, of in jou geval de fork. Die zou je dan kunnen vervangen.

Het is wel moeilijk om zo te zien of de fork wel of niet past, dat kan je met uitgeprinte papiertjes testen bij je paard.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 21:26

ik ga nog eens goed kijken

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 21:27

Nee echt alles is helemaal dicht genaait!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 21:28

Millanka schreef:
Aan de voorkant zit inderdaad de pommel, of in jou geval de fork. Die zou je dan kunnen vervangen.

Het is wel moeilijk om zo te zien of de fork wel of niet past, dat kan je met uitgeprinte papiertjes testen bij je paard.

moet je dat dan niet een beetje kunnen voelen? Ik zou namelijk de maat van de pommel niet weten!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:36

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:39

Misschien is dit geen echte Barefoot maar een namaak, vandaar dat je de pommel niet kan verwisselen :Y)
Bij de gewone Barefoots zit inderdaad altijd zo'n rits.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 25-12-11 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 21:39

Laatst bijgewerkt door Jellebie op 25-12-11 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 21:40

8nnemiek schreef:
Volgens mij is dit geen echte Barefoot maar een namaak, vandaar dat je de pommel niet kan verwisselen :Y)

Dan moet het een hele goede namaak zijn want het bonnetje enz zaten er ook allemaal bij ;)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:43

Ik had eerst ook een grandeur, dat kan gewoon als er inlages in zitten. Ligt er trouwens wel aan welke vorm grandeur je heb :) Maar die op de foto lijkt gewoon goed :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:43

Ah nee, dan kan dat niet :+
Heel oud model dan?

Om te kijken of de breedte van de pommel goed is doe ik deze altijd even eruit halen en los op het paard zetten.. dan kun je een beetje kijken of het klopt, als je het leer erbij denkt. Maar dat gaat hier dus niet lukken. Probeer eens met een vlakke hand onder de plekken door de gaan waar de pommel op de delen naast de schoft ligt, en dan kijk je of dat allemaal goed aansluit.. Als de hoogte van de pommel dan ook goed is, en de schoft niet tegen het boogje aan komt met rijden, dan moet ie goed liggen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 21:45

Millanka schreef:
Ik had eerst ook een grandeur, dat kan gewoon als er inlages in zitten. Ligt er trouwens wel aan welke vorm grandeur je heb :) Maar die op de foto lijkt gewoon goed :)

Bedankt :)!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 21:46

8nnemiek schreef:
Ah nee, dan kan dat niet :+
Heel oud model dan?

Om te kijken of de breedte van de pommel goed is doe ik deze altijd even eruit halen en los op het paard zetten.. dan kun je een beetje kijken of het klopt, als je het leer erbij denkt. Maar dat gaat hier dus niet lukken. Probeer eens met een vlakke hand onder de plekken door de gaan waar de pommel op de delen naast de schoft ligt, en dan kijk je of dat allemaal goed aansluit.. Als de hoogte van de pommel dan ook goed is, en de schoft niet tegen het boogje aan komt met rijden, dan moet ie goed liggen.

Oke bedankt voor de tip! Ga ik daar morgen even goed naar kijken ! Hij is ook alleen maar voor stap ritjes bedoeld dus ik ga er ook geen zware oefeningen mee doen := maar het is wel fijn als je goed licht :)