zadel past niet meer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke_draver

zadel past niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 19:32

waaaaaaah !

ik heb 2 maanden geleden mijn zadel op maat laten vormen voor mijn friese merrie van ongeveer 4 jaar.
nu heb ik 1 maand niet gereden maar wel gelongeerd met passoa.
en nu ging ik weer rijden maar t zadel paste helamaal niet meer !

bij haar schoft/schouder is hij te smal en ligt hij heel erg hoog en druk hij op t paard
& aan de achterkant hangt hij daardoor erg achterover.
nu he ik er dus niet mee gereden en heb ik haar zonder zadel wat gestapt en gedraafd.

wat zou de reden kunnen zijn dat t niet meer past ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:33

Kan heel goed ja :) Bespiering van zo'n jong paard verandert gewoon heel snel, daarom is het eigenlijk ook niet zo'n goed idee een zadel op maat te maken voor een 'jonkie'. Gezien het feit dat je gelongeerd hebt met de pessoa, denk ik dat de spieren rondom de schoft sterker zijn geworden (wegens het lage instellen en over de rug laten lopen) waardoor het zadel inderdaad te smal kan worden.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:35

Djeez , dat is nog eens vervelend . Je had beter kunnen beginnen met een zadel met verwisselbare boom . En later een zadel op maat kunnen laten maken . Ik denk dat ze door het longeren meer bespiering heeft gekregen en dat het zadel daardoor te smal is ;)

ikke_draver

Re: zadel past niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 19:42

haha nou oke dankje !
ik heb t zadel op maat laten vormen voor haar puur omdat haar vorm niet geschikt is voor een "standaard" zadel.
en omdat ik haar rug niet wou verpesten dacht ik dat t voor haar beter was om haar met een goed zadel door te rijden.

kan dat verschil in de rugspieren dan al zo veel veranderd zijn in 1 maand ??

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:42

zo die is dan wel heel snel veranderd qua bespiering.
bij jonge paarden kan dat idd best snel gaan, en daarbij is ze ook nog in de groei hè.
helemaal friezen kunnen nog wel eens laatbloeiers zijn en dan opeens heel erg in de hoogte of in de breedte goeien.
ik zou je zadelmaker gewoon nog een keer laten komen om te kijken of er nog wat aan je zadel gedaan kan worden.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:43

gewoon weer even laten checken door je zadelmaker, misschien is het zadel met een kleine aanpassing weer passend te maken

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:45

Ja dat kan zeker! En friezen ontwikkelen hun bouw door tot hun zesde geloof ik dus er zal nog wel aardig wat veranderen . Nogmaals een zadel met verstelbare boom zou op dit moment beter zijn denk iK!

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 19:58

is t misschien verstandig om haar zonder zadel verder te rijden tot ze is uitgegroeid ?
en dan pas weer te zien voor zadel veranderen ?
want als ik me zadel nu laat doen, en over een maand of 2 weer kan word dat wel een erg duur grapje.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:59

met een beetje pech kan je dan wachten tot ze 7 is.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 20:03

vind ik niet zo erg hoor !
ik kan wel wachten tot ze zo oud is.

ik ben wel gewend om zonder zadel te rijden & ik kan ook nog mat haar mennen.
rijden doe ik voor de afwisseling en om haar sommige dingen goed aan te leren.
rijden met zadel is voor mij geen pre want mennen is meer mijn ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:16

Kun je het niet beter overleggen met je zadelmaker? :)
Die weet vast wel een oplossing. Zonder zadel rijden is misschien niet zo'n goed plan, ten eerste omdat jonge paarden gekke dingen kunnen doen ;) en ten tweede omdat je flink wat kilometers gemaakt moet hebben wil je je paard niet storen bij de ontwikkeling door het zonder zadel rijden.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:23

ikke_draver schreef:
is t misschien verstandig om haar zonder zadel verder te rijden tot ze is uitgegroeid ?
en dan pas weer te zien voor zadel veranderen ?
want als ik me zadel nu laat doen, en over een maand of 2 weer kan word dat wel een erg duur grapje.

Mijn mening is nog altijd niet rijden totdat ze uitgegroeid zijn . Friezen hebben nou eenmaal langer de tijd nodig om zich te ontwikkelen . Gun ze die tijd ook . Maar nogmaals dat is mijn mening . Als je dan toch wil rijden zou ik nogmaals voor een zadel gaan met verwisselbare boom ;)

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 20:26

haha qua kilometers zonder zadel maak ik me daar niet zo druk over ;)
ik rij vanaf mijn 6de en ben nu 17 al die tijd al zonder zadel.
ik rij zowieso 2 keer per week & ik doe aan harddraven zonder zadel op friezen.

mijn zit is daardoor goed en een paar gekke sprongen is helamaal geen probleem.
bovendien ken ik mijn paard nu wel zo goed dat ik weet waar zze van schrikt en onverwachtendingen is er altijd maar maak ik me niet zo druk over :)

mijn zadelmaker zegt gewoon blijven veranderen maar t kost me per keer minimaal 85 euro.

wat voor verwisselboom zadel zou dan een idee zijn ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:19

Er zijn heel veel zadels met verwisselbare bomen.
Denk bijv. aan wintec, niet te gek duur en toch redelijke kwaliteit.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:30

Bizzybijtje schreef:
Er zijn heel veel zadels met verwisselbare bomen.
Denk bijv. aan wintec, niet te gek duur en toch redelijke kwaliteit.

Even ter aanvulling , let zeker met wintec veelzijdigheidzadels goed op bij bredere paarden . Kans op schuiven is groot , dus let daar goed op!!

kobus123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:07

Misschien is boomloos zadel een idee?

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 03:04

Op de manier waarop jullie met de paarden bezig zijn, valt het wel mee met de verandering van de bespiering. Je moet alleen iets anders voeren dat ze wat minder tonnetjerond en blabbervet worden.
Zonder zadel is nooit goed, een zadel is voor de drukverdeling. Zelfde verhaal met boomloze zadels. Die geven een druk verdeling van niks. Koop gewoon een goed zadel en neem eens fatsoenlijk les daarmee kom je al een heel eind. Die antieke draverijen van jullie is wel leuk om te zien maar godzijdank zijn het maar momenten dat jullie er zonder zadels op zitten te beuken. Met rijden heeft het niks te maken, het is meer een wedstrijd wie de meeste bisonkit aan de kont heeft. Achterover hangen en je vasthouden aan de teugels, dit heeft niks met een goede zit te maken.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 11:43

>;) :x zo, jij ook gelukkig nieuwjaar.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 16:43

In_Black schreef:
Op de manier waarop jullie met de paarden bezig zijn, valt het wel mee met de verandering van de bespiering. Je moet alleen iets anders voeren dat ze wat minder tonnetjerond en blabbervet worden.
Zonder zadel is nooit goed, een zadel is voor de drukverdeling. Zelfde verhaal met boomloze zadels. Die geven een druk verdeling van niks. Koop gewoon een goed zadel en neem eens fatsoenlijk les daarmee kom je al een heel eind. Die antieke draverijen van jullie is wel leuk om te zien maar godzijdank zijn het maar momenten dat jullie er zonder zadels op zitten te beuken. Met rijden heeft het niks te maken, het is meer een wedstrijd wie de meeste bisonkit aan de kont heeft. Achterover hangen en je vasthouden aan de teugels, dit heeft niks met een goede zit te maken.

waar slaat deze vijandige reactie op ?
je weet niet eens hoeveel mijn paard te eten krijgt en wat ze er voor moet doen.

dat jij een mening hebt over dat draven moet je ook maar zelf weten.
maar zoals jij t zegt is t wel heeeeeeeeeeeel erg.
zelf ooit al wel eens gedaan ?
nou bij mij is t teugels los en gewoon goed leren rijden.

enne... met je neem eens fatsoenlijk les...
ik heb heus wel fatsoenlijk les hoor, denk voortaan eerst even beter na voor je dit soort berichten plaatst.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 16:48

ook oudere paarden veranderen in bespiering. Een paard zal altijd blijven veranderen. Hoe oud of jong hij/zij ook is.
Denk maar aan een paar maanden stil staan op het land vs een paar maanden fanatiek trainen

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 16:54

@Mri

ik snap dat een paard veel veranderd en zeker jonge paarden.
maar omdat mijn jonge merrie minder te eten kreeg in de tijd dat ze stil stond en pas meer kreeg nadat de training was begonnen.
we hebben zo'n band waarmee je t gewicht kan meten, en dat scheelt niks met voor dat ze stil stond en nadat ze stil stond. ze is qua gewicht ongeveer gelijk gebleven.

daarom de vraag of t kon door t longeren met passoa dat mijn paard haar zadel niet meer paste omdat haar spieren waren veranderd.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 16:58

kan door het longeren komen, zeker.

Maar die band, dat is een richtlijn he ;)

Spieren wegen meer dan vet. Als je zelf fanatiek gaat sporten kan het zijn dat je even "dik" blijft (broek zit het zelfde) maar dat je toch zwaarder bent geworden. Of dunner worden maar zwaarder.
Dat is bij je paard ook zo.

Maar alles waarbij je spieren traint zorgt voor veranderingen in je paard. Dus ja, het kan heel goed komen door het longeren

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 17:04

oke dankje voor je reactie !

ja weet t maar als de band gelijk blijft ga je er tog wel automatisch vanuit dat t gewicht hetrzelfde is :o
zal t voortaan niet meer zo doen ;)

weet jij misschien een oplossing hoe ik t kan doen met mijn zadel ?
ik heb zoiets van als t paard zo snel blijft veranderen kost t mij te veel om elke maand / 2 maanden mijn zadel te veranderen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 17:27

tis een goede richtlijn hoor, die band. Maar hou er wel rekening mee het niet betekend dat ze niet veranderd ;)

Vet op dr buik of spieren op dr rug is echt een groot verschil. En tja, je zadel? daar zal je toch een zadelmaker bij moeten halen. Misschien is een boomlooszadel een idee of een zadel met verwisselbaar kopijzer. Maar let bij die laatste wel op dat het tussen kanaal breeeeeed is (ook van achter!). Maar ook die zal je door een zadelpasser na moeten laten kijken. Niet elk paard is geschikt voor bv een wintec.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 17:32

Ik heb je vaak genoeg zien rijden, Ikke_draver, maar het maakt verder niet uit hoor. En het is niet overdreven hoe ik vertel hoe jij en je collega's op de paarden hangen, maar dat moeten jullie helemaal zelf weten.
Jammer dat jij het vijandig op vat, zo is 't niet bedoeld hoor. Maar goed voor een paarderug is het zeker niet.
En of ik het zelf wel heb gedaan, ja meid nog steeds. Vaak meerdere keren per week dravers trainen onder het zadel ;) Maar dan wel met een goed passend zadel, in verlichte zit en niet achteroverhangend aan de teugels ;)