Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Bespiering van zo'n jong paard verandert gewoon heel snel, daarom is het eigenlijk ook niet zo'n goed idee een zadel op maat te maken voor een 'jonkie'. Gezien het feit dat je gelongeerd hebt met de pessoa, denk ik dat de spieren rondom de schoft sterker zijn geworden (wegens het lage instellen en over de rug laten lopen) waardoor het zadel inderdaad te smal kan worden. 
en ten tweede omdat je flink wat kilometers gemaakt moet hebben wil je je paard niet storen bij de ontwikkeling door het zonder zadel rijden. ikke_draver schreef:is t misschien verstandig om haar zonder zadel verder te rijden tot ze is uitgegroeid ?
en dan pas weer te zien voor zadel veranderen ?
want als ik me zadel nu laat doen, en over een maand of 2 weer kan word dat wel een erg duur grapje.

zo, jij ook gelukkig nieuwjaar. In_Black schreef:Op de manier waarop jullie met de paarden bezig zijn, valt het wel mee met de verandering van de bespiering. Je moet alleen iets anders voeren dat ze wat minder tonnetjerond en blabbervet worden.
Zonder zadel is nooit goed, een zadel is voor de drukverdeling. Zelfde verhaal met boomloze zadels. Die geven een druk verdeling van niks. Koop gewoon een goed zadel en neem eens fatsoenlijk les daarmee kom je al een heel eind. Die antieke draverijen van jullie is wel leuk om te zien maar godzijdank zijn het maar momenten dat jullie er zonder zadels op zitten te beuken. Met rijden heeft het niks te maken, het is meer een wedstrijd wie de meeste bisonkit aan de kont heeft. Achterover hangen en je vasthouden aan de teugels, dit heeft niks met een goede zit te maken.

Maar dan wel met een goed passend zadel, in verlichte zit en niet achteroverhangend aan de teugels