dressuur zadel op paint?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LastDream

dressuur zadel op paint?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 12:24

hoi bokkers /3

ik had eerst een verwaardloosd merrie cody. ze is een paint horse
omdat ze vroeger longontsteking heeft gehad is ze heel zwak
ik verzorgde haar zodat ze niet de hele tijd zonder aandacht zat
alleen als ze ooit nog beter gaat wordt ze weer bereden.
maar ze is een western paard.
zo westernzadel best wel zwaar
kan je dan geen engels zadel erop gooien
toen zei iemand dat het niet kan omdat het een paint is
waarom kan dat niet?
groetjes larissa

troi

Re: dressuur zadel op paint?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:26

Op elk paard kun je elk type zadel gooien, als het goed past tenminste.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 12:26

het maakt tog niet uit of het een paint is of een kwpner?

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 12:27

de stalhulp zei dat het niet kan

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:27

Wat een onzin, als het past dan kan je gewoon met elk soort zadel rijden.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:29

Moet mogelijk zijn, misschien dat ze 'vind' dat een western zadel bij een western paardenras hoort qua looks.

Of je met een dressuurzadel ook de typische western oefeningen (succesvol) kan rijden weet ik niet, dat lijkt me wel lastiger. Maar ik weet niet of dat je plannen zijn uiteraard ;)

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:31

Waarom vraag je niet dieper door bij de stalhulp? Hij heeft misschien een reden: want OMDAT HET EN PAINT is, is geen reden!
Omdat hij wetsern beleerd zou zijn misschien, maar dan NOG kan er gewoon een dressuur zadel op: een zadel is alleen maar een 'ding' tussen jou en je paard om zijn/haar rug te beschermen.
Wat WEL belangrijk is, is wat een vorige al schreef: hij moet natuurlijk wél passen!

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 12:32

ja, ik ben ermee gestopt maar het bleef me tog vaag

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:32

Natuurlijk kan je wel een engels zadel op een paint leggen, zolang het zadel maar past op de rug van het paard!
Maar daarnaast moet die merrie wel eerst helemaal genezen zijn voor je er nog maar aan kan denken om terug te gaan rijden. Als het ziek zijn over is, kan je eerst rustig beginnen met grondwerk, longeren, ... om haar conditie & spieren weer op te bouwen. Daarna kan je terug gaan denken aan rijden. En op zich denk ik dat het gewicht van een westernzadel op die moment niet echt meer gaat uitmaken. Dat zou toch niet mogen. Maar als je liever met een engels zadel rijdt, kan dat gerust ook op een paint. Enkel dus zorgen voor een passend zadel!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:20

Ik heb een paint merrie die ook altijd western is gereden. Ze draagt nu altijd een dressuur zadel en bij iemand anders een springzadel. Kan met gemak en is vele malen beter voor paard zijn rug omdat het zo zwaar is. (vind ik persoonlijk!)

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 20:24

Kan dat ik verkeerd ben hoor, maar ik heb ooit eens gehoord dat een western zadel makkelijker past zeg maar, dat het rapper/ op meer paarden past...
Misschien heeft jou paint een moeilijke rug ofzo, en hebben ze al veel engelse zadels geprobeerd, die helemaal niet pastte, maar je westernzadel wel ?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 20:54

inepeet schreef:
Kan dat ik verkeerd ben hoor, maar ik heb ooit eens gehoord dat een western zadel makkelijker past zeg maar, dat het rapper/ op meer paarden past...
Misschien heeft jou paint een moeilijke rug ofzo, en hebben ze al veel engelse zadels geprobeerd, die helemaal niet pastte, maar je westernzadel wel ?

Dat is alleen niet waar. Doordat een western zadel een harde onderkant heeft wat op de paard's zijn rug ligt, ligt alleen een echt goed passend western zadel goed op paard's zijn rug. Soms zit er nog wel bont onder maar veel helpt dat niet. Anders kan je veel verwonden. Mijn paint heeft een paar jaar ook met een niet passent western zadel gelopen en ze heeft er nog op de dag van vandaag last van haar rug en benen.

SmaaiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 09:43

Natuurlijk kan dit. Sterker nog, in Amerika hebben ze voor quarters een zadelrubiek die "Hunter ubder saddle" heet.
Deze rubriek wordt met een engels zadel gereden en de ruiter in engelse outfit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 09:49

Inderdaad, dat kan niet.
Een paint moet met een westernzadel lopen, anders wordt 'ie ongelukkig.
Net als dat een fjord uberhaupt geen zadel kan, omdat dat in de weg zit als je de huifkar er achter knoopt.
En een haflinger die een kar met belletjes moet trekken, en een fries een sjees of koetsje.

:))

Waar je wel serieus tegenaan zou kunnen lopen, is dat sommige paints en quarters zó breed zijn, dat de 'standaardmaten' van Englse zadels hier in Europa, niet of nauwelijks passen. Je hoort toch wel heel regelmatig dat voor die ronde speklapjes echt maatwerk nodig is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 10:00

Onze Paint heeft regelmatig een dressuurzadel op, ik heb hem nog niet horen klagen ;) ! ( Hij heeft ook wel eens een Portugese Relvas en een Sella Portuguesa op zijn rug.)
Het gaat dan wel om een verstelbare Ainsley die we ook voor onze, brede, Lusitano gebruiken. Die laatste krijgt ook wel eens een westernzadel op; ook geen probleem.
Dus zolang de zadels maar passen maakt het niet uit wat je er op legt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 10:10

Ach, wij rijden ons kwartje ook al jaren met een dressuurzadel, bevalt hem een stuk beter dan de slecht passende westernzadels die hij daarvoor had :P
Inderdaad wel met een wat bredere boommaat, maar onze kwpn-dames zijn niet echt smaller bij hun schouders.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:57

larissa288 schreef:
het maakt tog niet uit of het een paint is of een kwpner?

Idd. als het zadel maar goed past. Stalhulp heeft trouwens bij deze ook direct bewezen er geen snars verstand van te hebben. Ook knap nuttige info, de volgende keer dat je zo'n soort vraag hebt dus niet stellen aan deze mevrouw/meneer want kan krijg je onzin te horen.

SmaaiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 12:55

In de US bestaat er zelfs een rubriek voor quarters die met engels zadel en engelse kleding voor de ruiter wordt gereden. Hunter under saddle heet dit. Dus hoezo kan er niet met een engels zadel op een paint worden gereden?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 18:35

MIjn paint heeft een veelzijdigheidszadel en ik spring en cross met haar.
Dus die stalhulp moest is komen kijken, en een dressuurzadel zie ik het probleem niet van.

Ik heb trouwens wel een 17" omdat ze vrij kort geribt is, maar boommaat gewoon 31.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:56

Moderatoropmerking:
Zullen we even serieus en gericht blijven reageren. Zo heeft de TS er niet veel aan.