paard aan bit laten wennen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Be_stronger

paard aan bit laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 15:05

hoi,
ik heb een paard gekocht wat altijd bitloos "gereden" is
er hebben mensen op gezeten maar echt ingereden is hij niet, dit moet nog gebeuren.
nu wil ik hem gaan gebruiken voor buitenritten en daar ik niet thuis ben in het bitloos rijden wil ik hem graag aan het bit
laten wennen. maar waar begin je? hij vind het namelijk doodeng als het ding tegen zijn tanden aankomt en dit uit zich in hoofd omhoog gooien en wegdraaien met zijn hoofd.
ik heb al vanalles geprobeerd, bitje warm maken van tevoren, stroop erop en er eerst gewoon aan laten ruiken/likken, en zo nog wat gekke dingen maar zodra het ding tever in zijn mond komt gaat hij zodanig gek doen dat ik het niet meer voor elkaar krijg. nu wil ik niet opgeven want dan heeft hij het gevoel gewonnen te hebben dus oefen het nu steeds met het halster ( wat hij ook al niet zo leuk vond, beetje hoofdschuw) het halster gaat nu goed maar ik wil hem niet verpesten en dus ben ik vandaag niet meer verder gegaan met het bit.

Hij is klinisch gekeurd bij aankoop 5 dagen geleden door zijn dierenarts en mijn dierenarts, hierbij waren geen afwijkingen te zien in zijn gebit en ook zijn zijn tanden netjes bijgehouden bij de vorige eigenaar, iedere 6 maanden is er gecheckt, en misschien ook daarom dat hij wat bang is hiervoor zat ik te denken? zodra je hem op zijn neus pakt op onder zijn kin is het mis.

hij is wel veel in de hand geweest dus is geen wilde, longeren en vrijheidsdresuur is hem bekend aan het halster, niet met bit.

wie heeft er tips?
in januari wil ik hem naar een stal brengen om hem in te laten rijden en het zou een stuk sneller verlopen als ik alvast wat voorwerk met hem kan doen.
andere atributen aan zijn lijf zijn geen probleem ( zadel, dekjes, longeersingel, dekens enz)

EmptyWords

Re: paard aan bit laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:08

doe eens een hoofdstel om met het bit aan 1 kant los, dan heeft hij het hoofdstel al om, daarna kijken of je het bit in zijn mond krijgt en vast maken, dan schrikt hij al niet meer van de handeling achter zijn oren....

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:13

ik zou beginnen met z'n halster/kaptoom waar je het bit aan vast kan maken.
Dan eerst longeren aan het halster/kaptoom zonder dat je iets met het bit doet.

En dan op de manier zoals hierboven.
Kan evt ook het halster onder je hoofdstel houden, en daarna longeren, maar dan heb je kans dat die scheef trekt.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:19

of niet het hele hoofdstel gebruiken, maar alleen het kopstuk, scheelt ook al een hoop...

Be_stronger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 15:25

ik zal het bit inderdaad eens aan het halster vastmaken dat is wel een goed idee.zijn halster is nu vertrouwd, hij weet dan dat hij naar buiten mag en wat lekkers krijgt op de paddock.

hoofdstel achter zijn oren kent hij wel, het is puur het bit dat tegen zijn tanden aankomt waardoor hij "schrikt" en dus meteen zijn hoofd de lucht in gooit. helaas is er dan niks meer aan hem te houden omdat hij zo hoog is dus even doorzetten zit er nog niet in.
het rinkelen van het bit geeft hij niks om.
wat hij doet als ik al 1 kant van het bit vast heb zitten en hem dan probeer aan te bieden weet ik niet, ook dit ga ik eens proberen.

ik wilde hem inderdaad eerst een aantal keren longeren zonder druk op het bit, eerst maar eens aan dat gekke ding laten wennen en dan rustig aan opbouwen

@ emptwords ik heb de neusriem er inderdaad al afgehaald want dat was zo'n gemier. dus heb nu alleen een bit met kopstuk, ook geen teugels eraan

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:26

en als je zelf op een krukje gaat staan? als hij dan zn hoofd omhoog doet kun je er nog steeds bij, hij zal ook moeten leren dat hoofdomhoog neit meteen een uitweg is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:30

Als je hem graag naar rijden met bit wilt overschakelen kan je misschien eerst met leren bitje beginnen? Zo went hij aan het gevoel van wat in zijn mond, maar het is nog wel even soepeler dan meteen het metaal, en kan ook even niet hard tegen de tanden aan komen bij indoen. Metaal tegen de tanden is nou eenmaal een rotgevoel, kan ik me voorstellen. Op het moment dat hij wat minder sensibel reageert met het indoen van het leren bitje kan je dan misschien het metalen bitje nog eens proberen, dan heb je ook minder kans tegen de tanden te komen.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:34

Hoe doe je het bit in?
Ik maak de mond van het paard altijd open, en doe daarna voorzichtig het bit erin zodat deze niet tegen de tanden komt.

Be_stronger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 15:35

dat kan ik wel eens proberen alleen het probleem is dat hij en zijn hoofd omhoog doet, blijf je dan proberen het hoofdstel vast te houden omdat je net zo ver gekomen was bij hem dan gaat hij rondjes om je heen lopen. morgen wil ik dit eens met zijn 2en gaan proberen, 1 iemand vasthouden en 1 iemand met het hoofdstel bezig zijn. vroeg me alleen af of dit niet te geforceerd is?

ja hij moet het een keer in hebben gehad maar ik wil niet te snel doorduwen en dat hij angst gaat ontwikkelen. maar ja wat is dan beter, 1 keer streng zijn en mijn zin doordrijven? of rustig aan blijven doen?

wildwings ik zal eens kijken inderdaad voor een leren bit of hij het dan nog doet, hij is sowieso erg gevoelig op mond en neus. als je zijn onderlip kriebelt of zijn onderkaak dan kan hij boos reageren door zijn oren in de nek te leggen en net doen alsof hij bijt, al heeft hij dit nog niet 1 keer gedaan ( echt bijten) hij pakt met zijn lippen dan je jas vast zeg maar.
vorige eigenaar zat er gewoon op met een touwhalstertje, maar die reeed hem ook niet echt, as meer een rondje door de wei voor de lol, dus eigelijk moet hij echt alles nog leren

Be_stronger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 15:38

@HTM
ik heb geprobeerd de mond open te doen maar door zijn gevoeligheid word hij dus meteen kwaad en trekt weg, ik wil dit samen met mijn man gaan doen morgen en dat hij zijn hoofd iets tegen kan houden zodat hij in ieder geval niet wegloopt.
ook heb ik geprobeerd het bit vanaf mijn hand aan te bieden door iets druk te geven.
laatste keer heb ik er stroop op gedaan en hem eraan laten likken, steeds als zijn mond openging dan proberen hem er zachtjes in te krijgen, maar daar trapt hij ook nog niet in.
denk dat we veel meer met zijn 2en moeten gaan doen als ik deze tips zo lees. dit deed ik namelijk al alleen ik kan niet concentreren op hem qua blijven staan en op het vasthouden en indoen van het bit

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:40

snoepje in de hand samen met het bitje?

Be_stronger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 15:43

ook dat ga ik eens proberen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:55

Pff heel bericht getyped, ben ik ineens uitgelogd. Anyway, ik zou juist niet forceren, rustig aan doen, je wilt niet dat zijn eerste ervaring met het bit een negatieve is, dan ben je nog verder van huis.
Het voordeel van dat leren bitje is btw ook dat je niet eens meer een kopstuk eraanvast hebt, je hebt dus minder 'gefreubel', en kan je puur op het bitje indoen focussen. (http://94.100.119.245/364350001-3644000 ... _cEMe.jpeg)

Be_stronger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 16:05

dat ziet er inderdaad ideaal uit voor zo'n eerste keer een bitje in, geen gedoe aan zijn hoofd :D dan kan ik me ook puur richten op zijn gevoelige mond, en is het maar 1 handeling als het er 1maal in zit.

ik ben inderdaad ook helemaal geen fan van forceren, al duurt het een jaar voordat hij klaar is, geen probleem, maar er moet inderdaad wel een duidelijk grens getrokken worden van wat hijwel en niet kan flikken. hij moet het niet als trucje gaan zien.
weet ook niet hoe degene die hem in gaat rijden dit zou oplossen, neem aan dat die ervaren genoeg is dat ze hem niet forceerd maar zal dat ook nogmaals duidelijk maken als ik hem wegbreng.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:18

Probeer eerst eens of je je vinger in zijn mond kan steken zonder dat hij 'flipt'. Het klinkt misschien een beetje raar, maar het werkt vaak wel. Als hij al lastig is als je nog maar in de buurt komt met je hand: kijk dan eerst even tot waar je kan gaan. Als hij niet reageert, of minder erg reageert, haal je je hand even weg. (Principe van druk eraf nemen en rust geven als het goed gaat.) Ga steeds een beetje verder, maar in kleine stapjes. Probeer dan eens een touwtje of ander voorwerp, kijk daarna of hij het wil aannemen. Kan je ook combineren met nog een extra positieve prikkel: beetje voer/snoepje.

Als hij zijn hoofd omhoog doet, kan je hem ook aanleren dat hij zijn hoofd laag moet houden indien je druk geeft net achter zijn oren. Is weer het principe van wijken voor druk, misschien heb je iets aan dit artikel. Daar staat deze oefening ook in beschreven. Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:23

Nee, het moet niet inderdaad worden dat hij steeds 'beloond' wordt voor het wegtrekken van zijn hoofd en daardoor 'ongewenst' gedrag aanleert. Maar dat is inderdaad een kwestie van leren wijken voor de druk, en daarbij vooral een hele goede en consequente timing wat betreft het opvoeren en wegnemen van de druk (als beloning). En natuurlijk niet teveel in één keer.. maar als ik het zo lees dan klinkt het inderdaad alsof dat geen probleem is, fijn om te lezen dat je zeker niet wilt forceren :)

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:34

Hoi,
In je openingspost zet je dat je hem volgende maand professioneel wil laten beleren.
Mijn advies: niet zelf aan de gang gaan, maar gewoon overlaten aan degene die hem/haar zadelmak maakt. Als dat inderdaad iemand is die ervaren is in dit werk, is het ongetwijfeld al snel geen probleem meer om het bit in te doen. Als jij daarentegen nu de komende twee weken de problemen groter maakt, is dat veel méér werk om te corrigeren! Plus dat het voor je paard onnodig veel stress geeft. Gewoon even alleen vriendjes mee worden en niet de confrontatie opzoeken, lijkt mij voor julllie beide(n) veel leuker de komende paar weken.

Be_stronger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 13:25

Hoi
Vandaag aan de slag gegaan met de tips, ik heb wortels gekookt en dit erop gedaan. Meneer pakte het bit per ongeluk aan.
Ik hsd alleen het losse bit op mijn hand, dus hij had het losse bit ook in zijn mond, zonder kopstuk.
Hij hield het even vast en daarne heb ik het er zelf zachtjes uit gepakt.
Nu net weer geprobeerd met kopstuk, ook nu pakte hij het aan met hulp van de wortel, kopstuk achter zijn oren en het zat :D
Hij maakte 1 keer een klein vreugde steigertje en ging daarna met bit in de rest van de wortel op staan eten, super!

@wilma84 ik vind dat dit soort dingen ook meewerkt aan het vertrouwen tussen hem en mij, hij steunt veel op mij dus ik wilde dit graag zelf met hem overwinnen. Mrt inrijden zal het ongetwijfeld sneller gaan maar dan heeft hij geen keus en zal hij hie dan ook het bit inkrijgen. Nu is het bit niet meer eng en zal dit ook meehelpen in de training denk ik.
Het zadel heb hem ook zelf geleerd met veel geduld en dat kan er nu ook zo op zonder wegstappen, vind het fijn dat ik hem dit zelf heb kunnen leren. Heb 1 keer eerder een paard ingereden zien worden en daar werd alles er meteen op gelegd, paard was na training nog steeds als de dood voor het zadel