Wel of geen ander zadel kopen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovemyhorse1

Wel of geen ander zadel kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 20:57

Hallo Bokkers

Ik zit met een probleem en graag zou ik jullie advies daarbij willen hebben.

Ik zit te dubben of ik wel of geen ander zadel zal kopen.
En als ik een ander zadel koop welk zadel is dan goed voor mij?(graag zeggen waarom)

Ik rij al jaren op een Prestige Top Dressage zadel.
Heb het toen der tijd nieuw gekocht.
Ik heb altijd fijn op dit zadel gereden maar de laatste tijd ben ik aan het twijfelen.
Het zadel heeft op wel minstens 20 verschillende paarden gelegen en het lag altijd goed en het zat altijd goed.

Nu met het paard wat ik nu rijd zit ik er niet meer zo fijn op.
Het ligt wel super op het paard en is laatst helemaal nagekeken door een zadelmaker en het was nog perfect.
Hoefde ook niet opgevuld te worden.
Ik heb het idee dat ik niet recht op het paard kan zitten en dan bedoel ik dat ik naar voren kantel.
Ik heb ook het idee dat ik bij een onverwachte beweging uit het zadel vlieg.
Ik vind zelf ook dat ik mijn hakken heel erg optrek en dat mn benen ver naar achteren liggen.
Ik heb gewoon geen houvast meer in dit zadel.

Nu ben ik al een paar keer naar een ruiterhuis/zadelmaker geweest en heb ik op verschillende zadels gezeten op de bok.
Ik ben erg gecharmeerd van de Anatomica Orion en Octant.
Deze zitten echt super naar mijn idee.
Ik heb ook het idee dat ik er erg vast in zit.
Verder vind ik ook de Euroriding Titan 2 en de Luxor superfijn zitten.

Ik ben alleen geschrokken wat deze zadels kosten!!!
Ik rijd mn paardje maar 2 keer per week ivm tijdgebrek en de afstand die ik af moet leggen om bij mn paardje te komen.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Ik heb het geld om een nieuw duur zadel te kopen wat super zit maar aan de andere kant vind ik het zonde om zoveel geld uit te geven aan een zadel waar ik maar 2 keer per week op rijd.

Wie weet er anders nog meer zadels waar je echt als een huis in zit?
Waar ik niet naar voren kan kieperen en die een goede stevige wrong heeft?
Het zadel moet wel op allerlei paarden passen want ik heb elk jaar wel een ander jong,pas zadelmak paard onder mn kont.

Voor foto's hoe mn zit is kun je kijken op mijn profiel.

Wie geeft mij een oplossing?

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 00:22

ik zou dit persoonlijk niet oplossen met een nieuw zadel... nieuw zadel moet maar net passen/aangepast kunnen worden en een garantie dat dit het probleem oplost heb je alsnog niet...

zelf zou ik overwegen om te zoeken naar de reden waarom je niet goed in het zadel zit... komt dit doordat het zadel een 'andere ligging' heeft dan het altijd gehad heeft? of loopt dit paard anders waardoor jij het paard anders uit gaat zitten??

ik zou eerst eens proberen dit rijtechnisch op te lossen... met het zadel icm het paard lijkt wat ik begrijp niets mis...

dit zou ik persoonlijk eerst overwegen ipv een zadel van +- €1500,-? te kopen (zonder garantie te hebben dat dit werkt!!) een paar goede (zit)lessen zullen je misschien 100,- kosten..?! als dat niet werkt heb je een investering gedaan aan jezelf en kun je alsnog overwegen de grote investering te doen

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:52

Persoonlijk denk ik als ik naar je zit kijk dat je iets meer op je 'billen' mag zitten, je hakken omlaag doen en je tenen iets naar binnen.
Ik zelf heb klassieke dressuur les gehad en heb ook paarden in en doorgereden en met de onderebenen naar achteren zit ik een stuk steviger.
Verder vind ik dat een zadel een ongedwongen vrije zit moet hebben.
En doormiddel van rijtechnische trucjes de vaste zit ontwikkelen.
Al zijn er altijd zadels die niet op elk paard lekker zitten,
En met jonge paarden heb ik nooit het gevoel van ik zit als een huis :D
di is net negatief bedoeld trouwens
Is het paard van iemand anders?
Dan zou ik geen ander zadel kopen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:57

Ik weet niet of je momenteel les hebt maar laat je instructeur eens kritisch kijken waarom je nu niet lekker meer in het zadel zit. Misschien ligt het toch niet helemaal lekker, of is jouw houding achteruit gegaan. Ik zou dat toch eerst even goed naar kijken wat de reden is het is ofwel het zadel waar iets niet helemaal goed mee is of jouw houding. Als het jouw houding is dan zal een nieuw ook niet helpen.
Tevens kun je misschien beter kijken naar een goed tweedehands zadel. Zijn vast wel wat zadelmakers in de buurt die langs willen komen met 2dehands zadels om te kijken hoe die liggen.

nura

Re: Wel of geen ander zadel kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 09:05

Ik heb een kieffer lech dl profi. Met extra diepe zit. Die zit echt als een huis. Alleen ik koop een ander zadel omdat ik naar vzh overstap. Ik had altijd problemen met doorzitten maar in dit zadel zit ik als een huis.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 09:21

ik heb dit zelfde probleem met een kn gehad. Altijd super op kunnen zitten, op allerlei paarden, behalve op 1 ruin. Zadel is drie keer aagepast op hem, lag ook goed op het paard, maar voor mij knudde. Dit paard heeft een mega hoge schoft, is enorm bergop gebouwd en beweegt ook bergop. Door dat alles werd ik in een stoelzit geduwd, waardoor ik geen greintje balans meer had en op de raarste plekken ging compenseren. Uiteindelijk heb ik een tweedehands passier Grand gilbert gekocht {na al een ander type kn, een hulsebos en een prestige geprobeert te hebben...zelfde probleem}. Die Passier is volledig op het paard én op mij aangepast {moest er ook twee keer voor terug naar de zadelmaker. Rijden, hij kijken, wat veranderen, weer rijden etc. net zolang tot het goed was}. Inmiddels alweer 8 maanden verder....en vanaf het eerste moment dat het zadel passend was voor mij en voor mijn paard, zat ik weer als een huis!!!! Heeft uiteindelijk bijna een jaar gekost hoor, om het juiste zadel te vinden voor mij en voor dit paard. Succes {en een goede zadelmaker doet natuurlijk een hoop. Iemand die niet alleen naar het paard kijkt maar ook naar jou}.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 11:24

Hallo lieve bokkers

Ik ben blij met jullie reacties.

@Champie.Me
Zitlessen zijn voor mij geen optie.Ik rij de paarden voor iemand anders en ze zijn voor de handel.Ik ga dan geen dure lessen betalen en dan bij wijze zijn de paarden volgende week verkocht.

@funnygirl
Het paard wat ik rij is idd van iemand anders.Ik rij al 25 jaar voor hem de paarden en heb eigenlijk nooit problemen gehad met mn zadels.Ze pasten eigenlijk op alle paarden alleen deze Prestige geeft geen fijn gevoel van zitten.

@Tigra_
Ik heb geen les want de paarden zijn voor de handel.Ik heb gekeken naar een 2de hands Anatomica Octant en daar wordt je ook niet blij van met de prijzen.1395 euro voor een 2de hands zadel terwijl ze 1695 nieuw zijn.Ik heb al geinformeerd wat ik voor mn Prestige terug krijg wat er helemaal als nieuw uit ziet en dat is 250 euro terwijl ze bij hun op de website voor 895-1095 2de hands verkocht worden.

@nura
Ik heb in het verleden ook een Kiefer gehad(vz) en dat was echt een super zadel.Ik heb ook eens op een Kiefer dr gereden en daar kon ik niet op zitten omdat ze zo hard waren.Ik zal eens naar het ruiterhuis gaan en kijken naar een Kiefer.

@sliert
Het is echt vervelend als je niet fijn op je zadel kan zitten.Ik heb echt nooit problemen gehad met mn Prestige maar op dit paard kan ik er niet op zitten terwijl het gewoon perfect op het paard ligt.

Ik denk maar dat ik nog een keer terug ga naar het ruiterhuis en kijken of ik een goede deal kan maken daar met inruil van mn huidige zadel en een ander (nieuw) zadel terug kopen.

myrrie08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:51

Je kan ook een boomloos zadel kopen als je toch maar 2x per week rijd, ik vind dat echt super fijne zadeltjes :D

Chocotofe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:24

Ik rij ook maar heel af en toe met een dressuurzadel van mn vriendin en dit is een County Competitor 2000.
Niet zo duur, naar mijn mening een goed zadel en met een diepe zit, ik zit er echt vast in.
Mss is dit wel wat voor je ?

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 01:25

als dit paard bedoeld is voor de verkoop, in hoeverre is het dan van belang dat jij werkelijk perfect zit in het zadel?? snap dat het niet het ideale plaatje geeft maar als de bedoeling is dat het paard zo goed mogelijk zo snel mogelijk weg is zou ik zeker geen ander zadel kopen, tenzij deze met de verkoop mee gaat en je daardoor dus je geld weer eruit kan halen...

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:06

Toch zou ik dan zeggen dat je zadel gewoon niet goed ligt op dat paard, is die achter overbouwd of loopt die wat op z'n "kop"(sorry)??
(Ik nam exact dezelfde houding aan als jij)
Ik heb nl ook zo ooit op een paard gezeten van iemand terwijl die op haar andere paard perfect lag!

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 21:46

@vivana
paard is niet overbouwd maar loopt naar mijn idee wel een beetje op zn kop.
Ik wil hem nog niet omhoog rijden want hij wordt dit jaar pas 4 en ik rij hem maar 2 keer per week.
Het zal wel aan het paard liggen want bij andere paarden die ik heb gereden kon ik me echt in het zadel drukken.
Dan voelde ik ook elke keer mn buikspieren als ik van het paard af kwam!!!
Ik heb gewoon het idee dat ik mn bovenbenen wat meer naar voren moet doen en wat meer in mn zadel moet gaan zitten maar dat lukt nu niet.
Ik zit er hard over te denken om toch maar een ander zadel aan te schaffen die goed ligt op meerdere paarden(medium boom) en goed zit voor mij.