Bitloos hoofdstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardje13g

Bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 19:44

Hallo bokkers,

Ik heb even een vraagje over het bitloos rijden.
Want het vz paard van mijn vriendin heeft volgens mij veel last van het bit. Vaak als ik filmpjes zie of haar zie rijden hangt zijn tong vaak uit zijn mond. En zijn gebit ziet er nou ook niet al te mooi uit.
Het is wel al een paard van 23 maar toch.
Daarom vroeg ik me af of het niet beter is om bitloos te rijden. Maar toen we dit ooit uit probeerde (met een gewoon stal-, weihalster) voelde hij zich volgens mij vrijer dan ooit en begon helemaal wild te doen.
Maar we willen het toch proberen, alleen is het nou beter om het eerst even met touwhalster uit te proberen? Of kent iemand van jullie misschien een goedkoop bitloos hoofdstel (omdat we niet weten of het een suc6 zal zijn om bitloos te rijden).
;) Of misschien een hele andere oplossing!

magda_90

Re: Bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:45

Voor wat betreft je eerste deel van het verhaal. Als een paard zijn tong uit de mond heeft tijdens het rijden betekend dit twee dingen, pijn of ruis. Pijn heeft vele oorzaken, de bekendste zijn een slecht passend bit, een verwaarloosd gebit of een ruiter met een incorrecte handhouding. Ruis betekend dat het paard de hulpen niet snapt. Omdat je aangeeft dat het gebit er niet al te mooi uit ziet en het paard ook 23 is, raad ik aan om een tandarts te laten langs komen.

Als je lichamelijke ongemakken hebt uitgesloten en je alsnog bitloos wilt rijden dan kun je met een touwhalster beginnen. Dat is een van de vele mogelijkheden en net als met bitten geldt dat het een kwestie van uitproberen is welke optoming het beste bij het paard en de africhting van de ruiter past.

Sjors__

Re: Bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:59

Ik heb laatst ook voor het eerst met touwhalster gereden. Dat ging super goed!
Ik denk dat je het gewoon moet proberen ;)

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:46

Tandarts!!!!

Eerst kijken of daar het probleem zit.