Ik was jaren gestopt met rijden heb nog nooit zoiets gekocht of erna gekeken. Dus ook geen idee wat ik wil haha. Iemand op stal heeft ze van Anky deze voelde lekker dik. Vond ik wel fijn aanvoelen
Anoniem
Geplaatst: 19-12-11 18:25
Dat je een dressuurdekje hebt voor onder je dressuurzadel,anders kan het dekje te kort zijn
Dat er een goede ruglijn in zit die bij je paard past, anders gaat het trekken.
ismy
Geplaatst: 19-12-11 18:41
Een mooi dik shabrakje kan heel mooi zijn en is lekker warm voor de winter. Let er op dat je genoeg ruimte bij de schoft vrij houd en dat het niet gaat drukken. Maar daar kun je niet bij de aankoop op letten.
Verder zijn er wel na delen en voordelen van een dikshabrakje.
Het zadel heeft zijn vorm voor je paard. Als je er een wat dikker shabrakje onder legt kan de vorm anders op de paardenrug liggen en kan het schuiven. Voor mij is dit een nadeel.
Vjestagirl
Geplaatst: 19-12-11 18:42
Hoe dunner het dekje, hoe beter. Dikke dekjes gaan alleen maar in de kamer zitten waar ze de ruimte minder maken, waardoor het zadel minder goed gaat passen. Een goed passend zadel heeft alleen n dekje nodig om het te beschermen tegen zweet etc.
Ik let altijd op de dikte, wil ze niet te te dik hebben, anders gaat hij er erg onder zweten
_Babettee_
Geplaatst: 19-12-11 19:04
Bij mij mogen mijn dekjes niet te dik zijn. De BR events vind ik prima. Ik heb andere mensen wel horen zeggen dat Anky pads niet zo geweldig zijn omdat ze ten 1ste erg dik zijn en ten 2de erg gaan schuiven onder het zadel.
Linnie050
Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-11 19:09
Goed advies over de dikte van de dekjes! had ik dus niet aan gedacht. Dankjewel
ismy
Geplaatst: 19-12-11 19:10
Ik bedoelde dat van vjestagirl. mijn verhaal is een beetje onduidelijk denk ik.
_Babttee_ heeft gelijk. In de BR events zit meer vorm. De Anky pads zijn heel recht in dik waardoor het zadel zijn vorm niet houd.
Allereerst dat je onder een springzadel een springvorm dekje nodig hebt, onder een veelzijdigheid een veelzijdigheidsdekje, en onder een dressuurzadel een dressuurdekje. Dit heeft met de lengte van de pad en de vorm van de voorkant te maken. Verder kies ik uitsluitend voor dekjes die bij de schoft meevormen (dus een boogje omhoog, en niet vierkant zoals de oude anky pads). Ik wil de dekjes niet super dun, maar ook niet super dik.
Denk om je paard (mooi aansluitend aan de glooing van zijn/haar rug en een prettig materiaal, dat niet schuurt), denk om je zadel en singel (zorg dat je zadel er mooi op past qua grootte maar ook dikte, dus niet te klein/groot of te dik waardoor je zadel niet past en dat de singel mooi over de onderrand valt), denk daarnaast nog om jezelf, dat het een makkelijk dekje is in gebruik, dat je m mooi vind en tot slot, dat ie makkelijk schoon te maken is (of niet snel vies wordt).