Beenkappen/Bandages, nodig of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mijny

Beenkappen/Bandages, nodig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 15:08

Hoi,

Ik heb een vraagje. Wat is nou precies het nut van beenkappen of bandages? Ze zijn ter bescherming, maar heb je ze echt nodig bij springen? Ik rijd voornamelijk dressuur, maar omdat ik graag mijn ruiter bewijs wil halen met mijn (huur)paard, maak ik ook om hem te trainen zo nu en dan een sprongetje. Vaak rijd ik zo'n 30 minuten dressuur en doe ik daarna een kwartiertje springen waarbij ik niet hoger ga dan 70 cm. Heb ik daarbij kappen nodig? Hij stoot de balken er soms wel af (meestal een keertje in dat kwartier als ik per ongeluk iets te langzaam ga).

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Groetjes,
Michelle

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:11

Balken eraf stoten is meestal niet zo'n punt. Problemen ontstaan pas als het paard zichzelf gaat raken, meestal in de landing. Kan komen door een verkeerde inschatting van de sprong, fout uitkomen of gewoon onervarenheid. Als je paard dan met het achterbeen op het voorbeen klapt, heb je een probleem. Dus ja, ik zou met springen peeskappen gebruiken.

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 15:14

_Esther_87_ schreef:
Balken eraf stoten is meestal niet zo'n punt. Problemen ontstaan pas als het paard zichzelf gaat raken, meestal in de landing. Kan komen door een verkeerde inschatting van de sprong, fout uitkomen of gewoon onervarenheid. Als je paard dan met het achterbeen op het voorbeen klapt, heb je een probleem. Dus ja, ik zou met springen peeskappen gebruiken.

Oké, mijn paard is ook niet een van de meest ervaren springpaarden (hij is meer een tuiger). Af en toe komt hij dan vanuit de galop ook wel verkeerd uit. Hoe duur zijn peeskappen en kan ik ze ook al tijdens het dressuur rijden omdoen?

Mi_Amore

Re: Beenkappen/Bandages, nodig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:14

Peeskappen zijn rond de €30 voor de meest basis peesjes :j
Die kan je prima bij het dressuren ook aandoen :j

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:17

Mijny schreef:
_Esther_87_ schreef:

Oké, mijn paard is ook niet een van de meest ervaren springpaarden (hij is meer een tuiger). Af en toe komt hij dan vanuit de galop ook wel verkeerd uit. Hoe duur zijn peeskappen en kan ik ze ook al tijdens het dressuur rijden omdoen?

Je hebt al setjes hier op bokt vanaf 15 euro. En ja je kunt ze ook al tijdens dressuur omdoen, hij kan met zijn koten zichzelf ook aantikken in een zware bak tijdens dressuur.
Er zijn ook carbon-peeskappen, deze zijn in prijs wel veel hoger.

Leuke peeskappen of 3in1 beschermers heb je in elke ruitersportzaak of online, ook hier op bokt. Bijv. van het merk BR

Let wel op dat je ze strak omdoet maar niet TE strak!

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 15:19

Iemand ook enig idee hoe de maten werken? Ik koop namelijk vaak dingen op een tweedehands beurs en als je daar iets koopt kun je het wel terug brengen, maar krijg je je geld niet meer terug.
Laatst bijgewerkt door Mijny op 19-12-11 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:22

hoe groot is je paard?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:23

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 15:24

Dniekje schreef:
hoe groot is je paard?

Ongeveer 1.69 cm. Maar hij is best stevig gebouwd.

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 15:25

_Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:25

Heeft je paard ook ijzers onder?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:26

Bij halsters verschillen de maten veel meer dan bij peeskappen.
Groter dan full zijn normale peeskappen er bijna niet.
En mijn paard van 1.80 past ook gewoon maat full van de peeskappen, dus dan zal die van jou ze ook passen..

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 15:27

mariek_paard schreef:
Heeft je paard ook ijzers onder?

Nu nog niet, maar in de lente krijgt hij ze.

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 15:28

HTM schreef:
Bij halsters verschillen de maten veel meer dan bij peeskappen.
Groter dan full zijn normale peeskappen er bijna niet.
En mijn paard van 1.80 past ook gewoon maat full van de peeskappen, dus dan zal die van jou ze ook passen..

Ja, dat denk ik dan ook wel.

_Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:28

Want dan is het zeker verstandig om bij het springen beschermers om te doen :) Als je paard niet strijkt of maait, dan hoeft het tijdens de dressuur niet per se.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:50

Ik zou wel, als je peesbeschermers hebt gebruikt, daarna wel de pezen afspuiten met koud water. Anders kan het zijn dat door de hitte van de beschermers de pezen alsnog een blessure oplopen. Maar dat is zo gebeurd :j