gecombineerde neusriem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kima04

gecombineerde neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 14:52

Mijn vriendin is zwanger en nu mag ik haar paard zolang berijden.Deze heeft een gecombineerde neusriem en er kan onmogenlijk een vinger tussen.Ze schud erg veel met haar hoofd waardoor ik rugpijn krijg.Mijn vriendin zegt dat de neusriem niet losser mag omdat hij een speciaal bit heeft.Ze zegt dat hij er anders tussenuit peerd.Nou heb ik toch mijn bedenking en wil ik van de week in de les toch die riem lossen doen.Wat zouden jullie doen in mijn geval.Wat is het verstandigste.

MarlindeRooz

Re: gecombineerde neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:53

een keer proberen, je kan er net zo makkelijk afstappen en hem weer vast doen ;)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:54

niet zomaar op eigen houtje dingen gaan uitvoeren, daarmee beschadig je het vertrouwen heel erg, en het is bovendien heel erg brutaal.

Vraag voor extra duidelijkheid bij je vriendin, en vraag of je het misschien mag proberen. Dat het risico daarmee voor jezelf is.

Es_ther

Tandarts, als hij met zn hoofd schud kan het zijn dat hij last van zn tanden heeft.
Laat ook voor de zekerheid zn rug even nakijken

Maureen95

ja ik vind dat eerlijk gezegt erg zielig voor het paard.

kima04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 14:55

Millanka schreef:
niet zomaar op eigen houtje dingen gaan uitvoeren, daarmee beschadig je het vertrouwen heel erg, en het is bovendien heel erg brutaal.

Vraag voor extra duidelijkheid bij je vriendin, en vraag of je het misschien mag proberen. Dat het risico daarmee voor jezelf is.

Dat schudden met haar hoofd komt dat omdat de neusriem te strak zit???

kima04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 14:56

Ess_Ramona schreef:
Tandarts, als hij met zn hoofd schud kan het zijn dat hij last van zn tanden heeft.

Uuhhh ik krijg rugpijn door zijn geschud :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:57

kima04 schreef:
Millanka schreef:

Dat schudden met haar hoofd komt dat omdat de neusriem te strak zit???

dat weet je niet zeker, daarnaast is het jou paard niet en als die vriendin jou nadrukkelijk heb verteld dat de neusriem niet losser mag, komt het zeer brutaal over als je eigenwijs alsnog de neusriem losser doet.

kima04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 15:00

Ja maar als er geen vinger tussenb kan is toch ook niet goed??

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:01

Mijn paard schud met zijn hoofd als hij vermoeid is en geen zin meer heeft, maar het kan ook vele andere redenen hebben. Normaal zou ik de neusriem gewoon losser hebben gedaan, maar als je vriendin uitdrukkelijk gezegd heeft dat het niet mag, zou ik gewoon even met haar erover gaan praten.

Ik het trouwens zo erg dat je er rugpijn van krijgt, ik heb van dat schudden bij Nash helemaal niet zo veel last.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:01

kima04 schreef:
Ess_Ramona schreef:

Uuhhh ik krijg rugpijn door zijn geschud :)

Maar je paard kan schudden omdat zijn rug zeer doet?

kima04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 15:04

Ooh dat wist ik niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:10

Een strakke neusriem drukt de wangen tussen de kiezen en veroorzaakt dus meer ellende dan dat je er zogenaamd voordeel aan zou hebben. Er is geen enkel bit dat een te strakke neusriem nodig heeft, want dat zou wijzen op het feit dat het geen geschikt bit is. Een geschikt bit neemt een paard immers gewoon aan.

Ik zou de vriendin wijzen op het feit dat een strakke hoge neusriem de wangen tussen de kiezen drukt en vragen waarom ze denkt dat de combinatie van bit met strakke neusriem nodig is.

Wat het "er tussen uit peren" betreft, noch het bit, noch de neusriem is gemaakt om met kracht controle uit te oefenen en te voorkomen dat een paard iets doet.
Het "ertussenuit peren" is vaak zelfs een reactie op pijn en ongemak.

Ik heb zelf een hengst die inmiddels bang is voor het bit, zo hebben ze er aan gehangen, en geen neusriem rondom accepteert. Ik kan hem normaal met een halster rijden. (Als ik het hofdstel gebruik, doe ik dat zonder neusriem. En dat heeft mijn voorkeur voor 99% van de paarden.)
Geen haar op zijn hoofd die denkt aan alle stunts die hij wel uithaalt als je aan het bit gaat hangen...

Het geven van wat vrijheid geeft meestal meer controle en het proberen te pakken van controle door middelen die onaangenaam aanvoelen voor het paard werken vaak tegendraads, omdat ze zich er van willen bevrijden. Als het wel werkt heb je dan vaak te maken met een soort zombie die zich overgeeft en dat is niet een goede werkrelatie.

Persoonlijk zou ik weigeren een paard te rijden met een te strakke neusriem. Dan zoekt ze maar een ander die wel de dierenbeul uit wil hangen.

Over het hoe en waarom van (ongemak van)neusriemen kun je hier meer lezen.

Overigens kan hoofdschudden diverse oorzaken hebben, oa ruiterfouten zoals onrustige aanleuning.

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:14

Mijn bijrijdpaard had dr neusriem ook altijd zo strak, omdat ze anders het bit zou beetpakken en het op een rennen zetten. Dit was door de instructrice geadviseerd.

Maar met een lossere neusriem (gewoon zoals het hoort) was ze veel rustiger.

Zou het gewoon eens aan je vriendin vragen, of je een les met lossere neusriem mag rijden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:18

Een paard pakt het bit beet omdat het niet lekker zit... Door dus tegen proberen te gaan dat het bit niet beetgepakt kan worden, zit je hem nog meer in de weg.

Zelfde met tong over het bit gooien of uitsteken. Een rustige zachte ruiterhand en een goed zittend bit zijn de oplossingen daarvoor. Niet middelen die het tong over het bit gooien en/of uitsteken zouden moeten voorkomen.

kima04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 16:02

Ik trek toch de stouten schoenen aan en ga morgen met de les de neusriem iets losser doen.Woensdag laat ik jullie weten hoe het gegaan is.

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:15

@kima04
Ik ben benieuwd...

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:02

Ik ben ook erg benieuwd hoe jou vriendin erop gaat reageren dat je zomaar dingen met haar paard gaat uitvreten #) Maar dat moet je allemaal natuurlijk helemaal zelf weten. Ik snap echt niet dat je je vriendin niet gewoon even belt en vraagt of je dat mag doen, in plaats van achter haar rug je eigen plannetje trekken. Erg onbeschoft...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:19

Een gaatje losser kan zelfs per vergissing. Lijkt me nou niet iets om een rel over te schoppen?

Msaar ik zou wel de vriendin willen aanspreken over hoe of wat, want ik zou willen dat ze zelf inzag dat een strakke neusriem geen oplossing is.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:22

Ik zou toch echt wel even die neusriem wat losser maken !
Als het paardje waarop je rijdt er last van heeft..
Misschien denkt je vriendin dat, maar als jij het eens probeert , en je bewijst dat het wel goed gaat, is er toch helemala geen probleem ? :)
En zou je vriendin echt boos worden omdat je de neusriem net iets losser doet ?
Ik zou het prima vinden als iemand anders dan nog net even goed m'n paard onder controle houdt!

jentelovekim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:04

Nieuwe neusriem, neusriem heeft niet veel te maken met het bit naar mijn mening.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:14

een gaatje losser zou per vergissing kunnen zijn (al, ook stug, je ziet toch vaak wel de afdruk van welk gaatje je vaak gebruikt....) maar een neusriem echt losser door, van geen vinger er tussen naar een hele vinger of 2 er tussen, dat doe je niet per vergissing.

Daarnaast gaat het om het principe dat iemand haar paard aan je toe vertrouwd, je instructies geeft over hoe en wat en je vervolgens lekker je eigen plannetje gaat trekken omdat jij denkt dat dat paard waar je maar net een paar keer op heb gereden wel beter zal lopen als je dit of dat gaat veranderen. Al zou het zadel achterstevoren liggen en het hoofdstel ondersteboven, je gaat niet zomaar even wat veranderen omdat jij denkt dat dat maar beter is.

kima04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 14:00

Toegestane neusriemen
Africhtingsneusriem (lage neusriem), Engelse neusriem (hoge of rechte neusriem), gecombineerde neusriem, gecombineerde keel-/neusriem. Te strak aangesnoerde neusriemen vallen onder wreedheid.
MMmmm,zal toch eens gaan kletsen denk ik.

kima04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 11:59

Nou,gisteren dus gereden.Ik had de neusriem een gaatje losser gedaan en ik vroeg aan de instructeur of ze dan pittiger kon zijn,ja zei hij maar dat maakt met 1 gaatje niet zo veel uit.(Hij had niet gezien hoe strak die zat)Ze was erg pittig en toen zei ik tegen hem dat hij de neusriem toch maar weer strakker moest doen.Hij deed dat maar zei dat de neusriem wel 2 gaatjes losser zou mogen!!Ze bleef de hele les pittig dus dat lag niet aan de neusriem.Misschien dan volgende keer toch losser..Ik zal het met mijn vriendin overleggen.Omdat de instructeur de neusriem ook erg strak vond zitten.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:07

Ik denk ook eerlijk gezegt niet dat een strakke neusriem zou zal helpen om het paard rustig te krijgen hoor. Ik zou het idd goed met je vriendin overleggen als zelfs de instructeur het zegt. En je kan de tanden en rug na laten kijken daar kan het schudden door komen. Misschien licht het zadel wel verkeert.