Zadel schuift erg naar achter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Zadel schuift erg naar achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 15:05

Ik heb sinds een paar maandjes een nieuw paard. Toen we haar ophaalden zijn we langs een stoeterij gereden om daar een zadel te kopen. Het was een stoeterij die heel goed stond aangeschreven etc. en hebben er heel lang voor om gereden, want we wilden een zadel dat 100% zeker perfect lag..

Het zadel schoof altijd een klein beetje naar achter (maar lag nog wel goed), maar dat kwam omdat de singel te groot was. Ik ben nog op zoek naar een springsingel, en ik heb sinds een tijd een elastische singel die wél past. Maar als ik afzadel die ik dat het zadel zo naar achter is geschoven dat er drie handen tussen het voorbeen en de singel liggen, en het zadel dus op een hele andere plek ligt, verkeerd.

Nu heb ik het idee dat het zadel zo naar achter schuift de laatste tijd omdat de laatste tijd ik recreatie buiten rijd en haar ruime krachtige galop dan nóg ruimer is. Maar dit zo is natuurlijk niet fijn voor haar. Ik heb er voor de zekerheid al een bontje onder.

Voor de zekerheid ga ik binnenkort een osteopaat langs laten komen. Moet ik ook een zadelmaker laten komen? Of ligt dit niet aan het zadel zelf? Zo'n elastieke singel, hoe strak moet dat nou?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 15:11

Ik zou zeker een zadelmaker laten komen, die kan toch het beste kijken of het zadel wel of niet past. Ik vraag me alleen af wat de goede naam van de stoeterij ermee te maken heeft om daar een zadel te kopen? Was het niet handiger geweest om meteen na thuiskomst van het paard een zadelmaker te laten komen?

Ann_moi

Re: Zadel schuift erg naar achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 15:15

Een zadel wat naar achter schuift klinkt alsof het te smal is voor hem. Ik zou dan in ieder geval juist het bontje weglaten, want dat versmalt het zadel nog meer.

Het lijkt me verstandig een goede zadelmaker te laten komen. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 15:24

Het zou wel heel goed kunnen dat ze iets breder is geworden..

We zijn naar die stoeterij gegaan op de terugweg, met het paard dus, zodat de stoeterij (zadelmaker) het zadel op haar kon passen en ik heb daar ook gereden en toen hebben ze gekeken hoe het lag. De vorige eigenaar raadde het ons aan. Waarom zou het handiger zijn als ze thuis was?

Ik ga dan maar eens mijn moeder melden dat ze de zadelmaker moet laten komen.

Weet iemand nog wat van de elastieke singel?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 15:27

Ik had niet begrepen dat er op de stoeterij een zadelmaker was. Ik dacht dat je daar alleen een zadel had opgehaald. Maar nu is het duidelijk :)

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 15:28

dan moet je zoin ding kopen die aan de zaadel vast komt en om zijn nek dan schuift hij niet naar achter ik had ook zoon probleem

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 15:30

enny schreef:
Ik had niet begrepen dat er op de stoeterij een zadelmaker was. Ik dacht dat je daar alleen een zadel had opgehaald. Maar nu is het duidelijk :)

Oh ja sorry voor de onduidelijkheid. De zadelmaker heeft een eigen stoeterij.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 15:31

sourih schreef:
dan moet je zoin ding kopen die aan de zaadel vast komt en om zijn nek dan schuift hij niet naar achter ik had ook zoon probleem

Je bedoelt een borsttuig? Ik wil gewoon liever dat het zadel goed past of een andere singel ofzo.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 15:34

Over de elastieke singel, bij sommige paarden werkt het fantastisch, mijn zadel blijft er perfect mee liggen. Maar als je een zadel hebt wat te smal is, zal een elastieken singel het probleem sneller aantonen. Voor zover ik weet.
Hoe oud is je paard? Want de kans is inderdaad wel aanwezig dat ze breder is geworden wanneer ze nog jong is. :) Ook als je op een andere manier bent gaan trainen dan dat ze vroeger werd getraind kan het zijn dat haar rug veranderd is, waardoor nu het zadel niet goed meer past.

Ik heb een paar maanden geleden mijn zadel nog iets laten verwijden omdat ik hetzelfde probleem had. Dat is nu verholpen, soms gaat het maar om een cm. breder en dat het dan al niet meer schuift. :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 15:39

mij lijkt je zadel ook te smal, of gewoon je singel te los.
ik vind elastike singels of singels met aan twee kanten elastiek maar ondingen, juist omdat het moeilijk is in te schatten hoe strak die singel nu moet.
ik heb een singel met aan een kant elastiek en heb de elastieke kant juist aan de rechter kant, dan loop ik met aansingelen niet aan het elastiek te trekken wat het elastiek op den duur uitrekt en je de kans loopt om veel te strak aan te singelen omdat dat zo makkelijk gaat.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 15:41

Bij mijn vorige pony had ik ook een elastieke singel, heel handig, zadel bleef er ook perfect mee liggen.

Ze is 6 jaar en pas 1,5 jaar onder het zadel. Ik ben zeker op een andere manier met haar gaan trainen, juist voor andere bespiering. Ik voel me opeens ontzettend dom nu ik dit typ :D Dan is het natuurlijk erg logisch dat ze breder is geworden, door haar leeftijd, bespiering, en ik wilde haar wat dikker hebben. Ik hoop dat mijn zadel ook gewoon verwijd kan worden, het is een fijn zadel!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 15:42

barbar schreef:
mij lijkt je zadel ook te smal, of gewoon je singel te los.
ik vind elastike singels of singels met aan twee kanten elastiek maar ondingen, juist omdat het moeilijk is in te schatten hoe strak die singel nu moet.
ik heb een singel met aan een kant elastiek en heb de elastieke kant juist aan de rechter kant, dan loop ik met aansingelen niet aan het elastiek te trekken wat het elastiek op den duur uitrekt en je de kans loopt om veel te strak aan te singelen omdat dat zo makkelijk gaat.

Mijn singel is aan één kant elastiek, de kant waar ik mee aansingel. Ik ga het eens omdraaien en kijken of het iets helpt, dankje voor de tip.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 15:42

nou dan heb je het andwoord dus waarschijnlijk al :)